Connect with us

Marknadsnyheter

Fortsatt lägre försäljning till följd av pandemin men viss stabilisering

Published

on

Andra kvartalet                                   

  • Nettoomsättningen uppgick till 6,1 MSEK (13,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till -19,7 MSEK (-11,7).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,14 SEK (-0,08).
  • Likvida medel uppgick till 64,8 MSEK (30,9).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Enzymaticas företrädesemission avslutades den 2 juni och bolaget tillfördes 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut och var garanterad av bolagets tre största ägare.

  • Det japanska patentverket beviljade Enzymaticas patent för det torskenzym som utgör en av nyckelkomponenterna i förkylningssprayen ColdZyme® för den japanska marknaden. Patentet gäller till 2036.

  • Enzymatica meddelade att bolaget lanserar ColdZyme på Amazon i Sverige och Storbritannien, vilket kommer att förbättra tillgången på produkten och ge en ökad exponering av varumärket.

Första halvåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 23,1 MSEK (40,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -28,5 MSEK (-11,0).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till SEK -0,20 (-0,08).

Väsentliga händelser efter kvartalet

  • Den 12 juli meddelade Enzymatica att bolaget har utlicensierat exklusiva rättigheter till sin tyska samarbetspartner STADA för att marknadsföra och sälja ViruProtect® (ColdZyme) i Vietnam. Den vietnamesiska egenvårdsmarknaden beräknas omsätta cirka 2 miljarder euro och öron-näsa-halssegmentet cirka 20 miljoner euro.
  • Den 13 juli meddelade Enzymatica att styrelsen har utsett Claus Egstrand, bolagets nuvarande Chief Operating Officer, till ny VD för Enzymatica. Han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus Egstrand efterträder Therese Filmersson som varit t f VD sedan juni 2020 och som kommer att återgå till rollen som CFO.

Coronapandemins påverkan
Coronapandemin med social distansering, förbättrad handhygien och färre sociala kontakter resulterade i att förkylningsmarknaderna i Sverige och internationellt halverades under det första kvartalet, men marknaderna började stabiliseras under det andra kvartalet. Enzymatica bedömer att förkylningsmarknaderna kommer fortsätta att återhämta sig under det andra halvåret 2021 när ländernas vaccinationsprogram planeras vara genomförda inför förkylningssäsongens inledning under Q4 2021. Företaget ser inte några andra direkta effekter på verksamheten av covid-19 vad gäller produktion, logistik, sjukfrånvaro mm.

 

Nyckeltal

(KSEK) Q2
2021
Q2
2020
H1
2021
H1
2020
Helår
2020
Nettoomsättning 6,1 13,9 23,1 40,7 111,2
Bruttomarginal, % 29 58 47 71 68
Rörelseresultat -20,0 -11,9 -28,7 -11,7 -12,1
Kassaflöde från den löpande verksamheten -14,4 -1,3 -13,1 -5,8 -10,7
Genomsnittligt antal anställda 24 18 24 18 18

 

Ordförande-kommentar: Nyemissionen säkerställer kapital för fortsatt expansion

Effekterna av pandemin fortsatte att påverka Enzymaticas försäljning negativt under det andra kvartalet. Samtidigt ser vi tecken på att marknaderna håller på att vända om än från låga nivåer. Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission och har därmed säkerställt företagets kapitalbehov för att fortsätta vår internationella expansion. Enzymatica fick också godkänt patentet för en av nyckelkomponenterna i ColdZyme för den japanska marknaden samt tog i bruk ett nytt affärssystem.

Enzymaticas försäljning under det andra kvartalet uppgick till 6,1 MSEK jämfört med 13,9 MSEK under motsvarande period 2020. Den lägre försäljningen är hänförlig till effekterna av pandemin med social distansering, bättre handhygien och färre sociala kontakter, eftersom antalet förkylningar minskat markant. Under kvartalet fick vi order för ColdZyme på marknader som Rumänien, Polen och Balkan.

Under det andra kvartalet började förkylnings-marknaderna i Sverige och internationellt att återhämta sig, och i juni (till och med vecka 25) ser vi exempelvis hur den svenska marknaden växte med 21 % jämfört med föregående år. I Australien, som befinner sig i början på sin förkylningssäsong, visar marknadsdata att marknaden fortsätter att återhämta sig och kan just nu jämföras med nivåerna innan pandemin.

Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission som tillfört bolaget 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut, varav 55,6 % med stöd av teckningsrätter, 4,6 % utan stöd av teckningsrätter och resterande del, 39,8 %, tecknades av Enzymaticas tre största ägare enligt garantiåtaganden. Det visar att våra största ägare har en fortsatt stark tilltro till bolaget och dess potential framöver. Genom emissionen har vi säkerställt kapital för att fortsätta våra internationella satsningar, genomföra kliniska studier, stärka organisationen och supply chain samt tillgodose behovet av rörelsekapital.

Enzymatica har ett omfattande och växande patentskydd för ColdZyme. I maj beviljade det japanska patentverket patent för det torskenzym som utgör en av huvudkomponenterna i ColdZyme. Det ger oss ett femtonårigt skydd av vår produkt på en av världens största health care-marknader. Motsvarande patent blev godkänt inom EU och i Ryssland under 2020.

Under kvartalet tog vi i bruk ett nytt affärssystem som ger oss ett ännu bättre stöd för produktion, efterfråge-planering och ekonomihantering.

Det är en omfattande investering som säkerställer ett viktigt verksamhetsstöd för att framgångsrikt kunna hantera den internationella expansionen.

Efter kvartalet utsåg styrelsen Claus Egstrand till ny VD för bolaget, och han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus har arbetat för Enzymatica sedan 2017, först som Chief Commercial Officer och sedan som Chief Operating Officer. Det är en styrka att vi har gjort en intern rekrytering och Claus har en perfekt bakgrund med lång erfarenhet från den internationella läkemedels- och medicintekniska industrin. Han har vid upprepade tillfällen visat förmåga att kunna leda uppbyggnaden av verksamheter med tvåsiffriga tillväxttal, både vad gäller intäkter och vinst. Vi är mycket tacksamma för Claus fortsatta, starka engagemang för Enzymatica.

Liksom under det senaste kvartalet kommer vi oförtröttligt fortsätta arbetet under Q3 med att stötta våra distributörer på existerande marknader, vid lanseringen av ColdZyme på nya marknader och sluta ytterligare distributörsavtal för nya geografiska marknader. Vi fortsätter också arbetet med kliniska studier och det regulatoriska arbetet för att väl förbereda oss inför MDR, det nya regelverket för medicintekniska produkter. Försäljningsutvecklingen bedöms fortsatt ojämn, såväl på grund av pandemins effekter som på den uppbyggnadsfas som bolaget befinner sig i. I takt med att vaccinations-programmen genomförs i Sverige och internationellt är vi övertygade om att förkylningsmarknaderna kommer att återhämta sig. Vi har börjat se en mindre återhämtning under Q2 och bedömer att en mer kraftfull återhämtning kommer att ske under kommande förkylningssäsong, d.v.s. under Q4 2021 och Q1 2022.

Bengt Baron, Arbetande styrelseordförande
 

Frågor kring rapporten besvaras av:
Bengt Baron, arbetande styrelseordförande, Enzymatica AB
Tel: 0708-59 30 09 | E-post: bengt.baron@outlook.com

Therese Filmersson, CFO, tf VD, Enzymatica AB
Tel: 0708-40 72 24 | E-post: therese.filmersson@enzymatica.com

Offentliggörande
Informationen i denna delårsrapport är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 08.30 CET.

Adress
Enzymatica AB (publ) Organisationsnummer: 556719-9244

Post: Ideon Science Park, 223 70 LUND Besök: Scheelevägen 19, Ideon, Lund
Telefon: 046-286 31 00 | info@enzymatica.se | www.enzymatica.se

Enzymatica är listat på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget handlas under kortnamnet ENZY och ISIN-koden SE0003943620.
Certified Adviser är Erik Penser Bank. Telefon: 08-463 83 00

Email: certifiedadviser@penser.se
 

OM ENZYMATICA AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är medicinteknikprodukten ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkten har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

My Beat tar an ett telefonförsäljningsföretag och planerar för 100 % tillväxt under de kommande 12 månaderna.

Published

on

By

My Beat har idag ingått avtal om att ta över ett säljbolag med 12 säljare i verksamheten. Företaget kommer att vara helt integrerat i My Beats arbetsprocesser från första veckan i maj 2024 och alla säljare kommer att vara aktiva från dag ett. Detta bör resultera i väsentligt stärkt tillväxt, kundservice, produktutbud och lönsamhet

My Beat meddelar att bolaget idag har tecknat en avsiktsförklaring om köp av ett telefonförsäljningsföretag som har lång erfarenhet av att sälja mobilabonnemang och tillhörande tilläggstjänster. Affären är en ”Try-and-Buy”-process där My Beat har rätt att utlösa ett fullständigt köp och verksamhetsöverlåtelse under hösten om säljteamet och kundeservice fungerar tillfredsställande. Villkoren för ett sådant köp är färdigförhandlade i avtalet och beredda att utlösas. Inom ”Try-and-Buy”-processen genomförs även nödvändig Due Diligence. My Beat har en reservation i avtalet relaterat till framgångsrik finansiering, som är på god väg.

Effekten av att ta in denna säljorganisation förväntas ge minst 100% tillväxt under de kommande 12 månaderna med god lönsamhet för My Beat. I detta ingår en betydande expansion av det produkt- och tjänsteutbud som My Beat kommer att erbjuda sina kunder.

I samband med denna transaktion anställs chefen för telefonförsäljningsverksamheten, Erik Vennerlund, som försäljningsdirektör i My Beat. Erik har byggt upp telekomverksamheter två gånger tidigare. Första gången som ung man utan tillräckligt med kapital. Det ledde till framgång med kundförvärv, men brist på kapital resulterade i konkurs och en dåligt behandlad betalningstransaktion som ledde till böter. Dessa händelser har han lämnats bakom sig och sedan dess så har Erik i sitt senaste uppdrag byggt upp en försäljningsorganisation som framgångsrikt tillät en stark tillväxt för en annan mobiloperatör. Försäljningsorganisationen frigörs från sitt tidigare uppdrag och My Beat kan köpa den.

Ordförande i My Beat, Olav Kalve, säger att han är mycket nöjd med detta avtal och den potential detta avtal ger för My Beat och våra kunder. Transaktionen kommer att säkerställa betydligt starkare tillväxt, kundservice, produkterbjudanden och lönsamhet för My Beat och våra ägare. Erik är en gedigen affärsman med lång erfarenhet från försäljning i telekombolag. Olav är mycket tacksam över att Erik och hans team nu ska lyfta My Beats försäljning till rekordfart.

Erik Vennerlund konstaterar att han och teamet verkligen ser fram emot att börja jobba för My Beat. Både för att fortsätta den höga kundservicen My Beat är känt för, och inte minst, ser de fram emot att få fart på kundtillväxten på My Beat.  

För mer information om My Beat, vänligen kontakta:

Olav Kalve

Styrelseordförande My Beat AB

+4790692993

olav.kalve@advisum.no

www.mybeat.se

Om My Beat AB

My Beat är en svensk mobiloperatör som erbjuder privatpersoner mobilabonnemang och mobilt

bredband. Företaget har som mål att vara ledande i att kombinera bra priser med hög personlig service..

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yabie signerar Letter of Intent (LOI) med en ledande nordisk detaljhandelskedja

Published

on

By

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus.

Intro från Siri Hyltén-Cavallius, VD på Yabie:

Det känns väldigt spännande att komma i mål med den här affären. Utöver att det är en ekonomiskt bra affär, så är det potentialen i Emergency POS-erbjudandet som är väldigt spännande. Vi ser hackerattacker avlösa varandra mot stora butikskedjor i Norden, och vi sitter i förarsätet för att erbjuda precis den redundanta lösning som de behöver för att känna sig trygga i framtiden. Vi är övertygade att den här affären, med en välkänd och ledande aktör på marknaden, kommer öppna upp fler möjligheter framåt. 

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus. Vi ser en stor ökning i efterfrågan efter just denna produkt på marknaden från stora, nationella och internationella, detaljhandel och livsmedelskedjor. 

Kunden i korthet:

  • Ledande nordisk detaljhandelskedja med nära 800 butiker i Europa
  • En av Europas snabbast växande detaljhandelskedjor 
  • Expanderar i hela Europa och har idag butiker i 8 länder

Affären i korthet:

  • Samarbetet inleds med nordisk lansering i Sverige, Danmark, Norge och Finland inom 6 månader
  • Fortsätter sedan i Europa med lanseringar i Portugal, Spanien, Frankrike och Nederländerna inom 12 månader
  • Minimum 1000 antal aktiva licenser (motsvarar 4,4 SEKm ARR) med mål att öka över tid upp till 3000 aktiva licenser
  • Återkommande intäkter på årsbasis, ARR: 
    • Första året: 4,4 SEKm 
    • Andra året: 4,4 – 6,6 SEKm
    • Tredje året: 4,4 – 9,4 SEKm
  • Fullständigt avtal skall signeras senast 15 maj enligt LOI

Om Yabie (publ.)                                                                                                                                                       

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som förenklar vardagen för tusentals små och medelstora företagare med sin branschledande kassa-och betalningslösning. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från pizzerian runt hörnet till IKEA. Med ambitionen att bli en ledande europeisk aktör inom mjukvara för betalnings- och kassalösningar har Yabies resa stöttas av några av Nordens mest välkända investerare i Creades, Swedbank, Zaal Management och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group säkrar finansiering om ca 75 MSEK

Published

on

By

Nordic LEVEL Group (”LEVEL”), har under april refinansierat befintlig belåning samt erhållit ytterligare kreditlimiter om ca 25 MSEK och med detta samlat sin finansiering och övriga banktjänster hos en av de fyra svenska storbankerna. Ett urval av finansieringslösningar utifrån aktuella förutsättningar täcker LEVELs behov till såväl investeringar som den löpande verksamheten. Räntenivån på krediterna varierar mellan 1,85 procent och 2,95 procent plus STI90 beroende på typ av kreditfacilitet. Krediterna har en löptid från löpande 12 månader för kontokredit till 4 år för banklån.

Det är mycket glädjande att LEVEL idag är har en god kreditvärdighet. Vi har fått ett bra mottagande av den finansiella sektorn under vår bankupphandling. Vi ser mycket fram emot vårt samarbete med vår nya bank och det är av stor vikt för oss att nu erbjudas möjlighet att samla alla våra bankaffärer i en bank, säger Jörgen Lundgren, CEO på Nordic LEVEL Group.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 14.30 CEST.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.