Connect with us

Marknadsnyheter

Grönområden allt viktigare för att bekämpa klimatförändringarna – nya färdigheter och verktyg behövs

Published

on

I framtiden förväntas urbana grönområden spela en allt viktigare roll när det gäller att förhindra översvämningar, sänka temperaturer och öka den biologiska mångfalden. Det nya fokuset på hållbarhet ställer nya krav på grönyteproffsen, som behöver lära sig nya färdigheter och använda andra typer av verktyg. I rapporten om framtida trender Re:thinking urban green spaces – from Nice to Necessary har Husqvarna intervjuat experter, professionella yrkesutövare inom grönområden och vanliga medborgare på sex europeiska marknader för att ta reda på vilken roll urbana grönområden kommer att spela i framtiden och hur det kommer att påverka yrket och den tekniska verktygsutvecklingen.

Den nya europeiska rapporten från Husqvarna, som inkluderar Sverige, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Nederländerna, beskriver den förväntade utvecklingen av grönområden under de kommande åren. Det nya hållbarhetsfokuset innebär bland annat att tillverkare av elverktyg utomhus behöver snabba på sin resa mot alternativa kraftkällor. 44 procent av grönyteproffsen förväntar sig att bensindrivna produkter är förbjudna år 2027.

– Urbaniseringen pågår och grönområdenas roll i städerna har utvecklats. På Husqvarna är vi fast beslutna att förnya oss mot ett oberoende av fossila bränslen. Inom en inte alltför avlägsen framtid förväntar vi oss att vår huvudsakliga verksamhet består av elektriska verktyg och autonoma lösningar, säger Yvette Henshall-Bell, President Global Professional Business Unit på Husqvarna.

Nya hjältar och nya färdigheter

På frågan om framtiden tror 66 procent, av de som arbetar professionellt med grönytor, att fler träd i stadsområden blir en av de viktigaste förändringarna som påverkar branschen under de kommande tio åren. Även om det är ett långsiktigt engagemang kommer plantering av nya träd att vara nödvändig för framtida städer, främst för att kyla ner staden och stödja ett allt frodigare ekosystem.

Träd behöver inte bara planteras utan också skötas om, eftersom gamla träd är mycket mer värdefulla än yngre träd både för att bekämpa klimatförändringar och för att främja biologisk mångfald. Detta kräver att proffs på grönytor lär sig mer om trädvård och hur de kan skapa bästa möjliga förutsättningar för den biologiska mångfalden att blomstra i ett urbant grönområde. 60 procent av yrkesutövarna ser ett betydligt större fokus på biologisk mångfald inom en snar framtid.

Barriärer och lösningar

Personalbrist är en stor utmaning som branschen står inför i dag, och nämns av 37 procent av grönyteproffsen som ett kritiskt hinder för att utveckla urbana grönområden i sin stad. Detta driver behovet av robotgräsklippare och andra autonoma lösningar för att ta hand om de monotona uppgifterna, vilket frigör tid för de som arbetar professionellt med grönytor att fokusera på mer komplexa uppgifter.

– Eftersom så många grönyteproffs har svårt att hitta kvalificerad personal är det uppenbart att en kompletterande autonom arbetsstyrka är avgörande för framtiden. Autonoma lösningar hjälper också till att möta ytterligare två viktiga utmaningar för framtiden – behovet av att minska CO2-utsläpp och buller. Detta kommer att vara positivt för grönyteproffsen som nu kan fokusera på uppgifter av större värde och utveckla nya färdigheter, samt ha en trevligare arbetsmiljö, säger Yvette Henshall-Bell.

Framtida lapptäcke av grönt

39 procent av de som arbetar professionellt med grönområden säger att konkurrens från fastigheter och andra kommersiella intressen är ett stort hinder för hållbar grön utveckling. Nästan lika många ser också bristande politiskt intresse som en barriär.

Inom fem år förväntar sig dock 38 procent av experter och yrkesutövare att det kommer att finnas strikt laglig rätt för alla medborgare att få tillgång till grönområden i sin omgivning, vilket sannolikt kommer att stimulera stadsplaneringen att på nya sätt införliva mindre pusselbitar av grönt i stadsmiljön.

I framtiden förväntar sig 49 procent av proffsen på grönytor att ”parklets” (mikroparker) blir vanligare och 41 procent tror på gröna tak. Framtidens många nya grönområden kan dock bli mer tidskrävande att sköta på grund av transporter. Autonoma lösningar kan återigen ge svaret, eftersom gräsklippning och bevattning kan vara relativt självförsörjande med rätt system på plats.

För att ladda ner rapporten, besök Husqvarna Living City | Husqvarna UK

Rapporten utfördes av Kairos Future på uppdrag av Husqvarna och består av intervjuer med 23 grönyteproffs och data från två undersökningar, en riktad till 100 grönyteproffs, den andra till 3 313 medborgare i sex länder. Undersökningen genomfördes mellan den 25 maj och den 16 juni 2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Andersson, Trade Marketing Manager PRO Sales på Husqvarna, 072 855 13 76 daniel.andersson@husqvarnagroup.com

Husqvarnas rapport om urbana grnomrden

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som ärmarknadsledandepå innovativa, hållbara produkter och tjänster för trädgård, park och skog. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär inom robotgräsklippare och motorsågar. I företagets produktportfölj ingår i dag nästa generationens robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkonsumenter. Hållbarhet, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt.  Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 13 900 anställda globalt. Nettoomsättningen 2021 uppgick till 47 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.