Connect with us

Marknadsnyheter

Hämtskåp för mat flyttar ut på stan och nya aktörer ger sig in på marknaden

Published

on

E-handeln med dagligvaror har vuxit explosionsartat under pandemin, framför allt olika former av hämta-lösningar. Retailtech-företaget StrongPoint, ledande leverantör av hämtskåp till dagligvaruhandeln i Sverige och stora delar av Europa, möter nu en ny och stor efterfrågan på hämtskåp med nya placeringar externt från butikerna. Även kunderna är nya: fastighetsbolag, logistikföretag och kommuner återfinns bland intressenterna.

I takt med att e-handeln mognar har nya behov och förväntningar från konsument vuxit fram, inte minst gällande flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. StrongPoint som är den överlägset största leverantören av tempererade hämtskåp för mat och med kunder som Axfood, Coop och Ica, har genomfört flera undersökningar med YouGov för att se trender inom e-handelsvanor.

Redan i den undersökning som gjordes i januari 2020, dvs före pandemin, så uppgav 24% av onlinekunderna att möjligheten att själv få välja när man hämtar upp sin mat var ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det ansågs till och med viktigare än en snabb leverans. I samma undersökning uppgav vidare var tredje person att de var intresserade hämtskåp placerade vid en knutpunkt, så kallade hubbar, där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar, bensinstationer och inte minst i eller nära den egna fastigheten.

Nu börjar marknaden komma ikapp. Hittills har hämtskåp för mat framför allt placerats i anslutning till dagligvarubutiker, men nu ser StrongPoint en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper.

–  Det är intressant att se hur marknaden nu svarar an på de önskemål som konsumenterna har på flexibilitet, något som vi på StrongPoint har flaggat för en tid. Det är tydligt att man nu är redo att satsa på att möta efterfrågan på att hämta sina leveranser ute på stan eller i anslutning t ex till fastigheter, infartsparkeringar och andra knutpunkter.  I Sverige ser vi nu en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper som fastighetsbolag, bensinbolag, logistikdistributörer, men även enskilda kommuner har klivit fram. Våra hämtskåp är optimerade för sådana lösningar, så vi ser naturligtvis väldigt positivt på den här utvecklingen både för egen del, men också för konsumenterna, säger Jacob Tveraabak, CEO på StrongPoint. 

En av de nya kunderna i Sverige är last mile-aktören Gordon Delivery, som investerat i StrongPoints hämtskåp. Tillsammans med Coop testar de nu att ställa ut hämtskåp i anslutning till shopping- och bostadskomplex i centrala Stockholm.

–  För oss på Gordon Delivery är det här ett nästa steg i att utveckla och komplettera vår tjänst som distributör av matleveranser. Med skåpen kan vi leverera maten på platser där kunden ändå passerar. Vi testar nu på två platser i Stockholm men är öppna för att utveckla konceptet på fler platser framöver, säger Ali Ghoce, vd och medgrundare på Gordon Delivery.

För mer information, vänligen kontakta:

Jacob Tveraabak, CEO StrongPoint, +47 908 21 370,  jacob.tveraabak@strongpoint.com

Ali Ghoce, vd och medgrundare Gordon Delivery, +46 10-551 80 00, ag@gordondelivery.com

Frida Kalin, Marketing Manager Sweden, StrongPoint +46 730 78 25 57, frida.kalin@strongpoint.com

Om StrongPoint | www.strongpoint.com
StrongPoint är ett retailtech-företag som erbjuder lösningar som gör butiker smartare, shoppingupplevelsen bättre och e- handeln med dagligvaror mer effektiv. Företaget har cirka 400 anställda i Norge, Sverige, Baltikum och Spanien som tillsammans med ett brett partnernätverk stöttar dagligvaruhandlare i fler än 20 länder. StrongPoint erbjuder kontanthanterings- och betallösningar i butik, elektroniska hyllkantsetiketter, självbetjäningskassor, mjukvara för hantering av arbetsflöden, click- and collect-hämtskåp anpassade för livsmedel, drive thru-lösningar och lösningar för upphämtning i butik liksom plocklösningar för e-handeln. StrongPoint har sitt säte i Norge, omsätter cirka en miljard NOK och är noterat på Oslo-börsen (ticker: STRO).  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.