Connect with us

Marknadsnyheter

Här är sanningen om Polygienes silverkläder

Published

on

I en artikelserie i Sydsvenskan kommer redaktionen och Svenskt Vatten med en rad allvarliga påståenden: “Företagets storsäljande produkter är giftiga och kan snart förbjudas av EU.” ”Det är miljöbluff och konsumentlurendrejeri från början till slut.” 

Det är oerhört beklagligt när etablerade medier, med hjälp av lobbyorganisationer, bedriver en ensidig rapportering där vi inte ges en rättvis chans att bemöta anklagelser som ovan. Vi har skickat Sydsvenskan en mängd material och data som bevisar motsatsen, men ändå väljer redaktionen att driva sin tes utan hänsyn till dokumenterad bevisning som rör både teknologin och miljöeffekterna. Att påstå att ett behandlat plagg skulle vara giftigt, att teknologin inte fungerar och att det är ett förbud på gång, är direkt felaktigt. Här nedan reder vi ut felaktigheterna. 

”Företagets storsäljande produkt är giftig”

Vi använder endast kemikalier som är godkända av svenska och europeiska myndigheter. De har genomgått omfattande tester, lyder under strikta regelverk och följer lagar och regler vad det gäller registrering, klassning och märkning av behandlade produkter. Teknologin är bluesign®- och Oeko-tex®-godkänd, några av textilbranschens mest krävande certifieringar. Oberoende LCA-analyser visar att man får en miljömässig vinst redan då en behandlad produkt bara tvättas varannan gång den använts* – en beteendeförändring som är nödvändig och genomförbar.

Silverklorid är klassat som en biocid på grund av de egenskaper silver besitter. Vi kommer i kontakt med biocider dagligen då tvål, diskmedel och handsprit också är exempel på biocider. Alla kemikalier är förknippade med risker och all användning av kemi bör alltid utvärderas noggrant för att bedöma om nyttan överstiger belastningen. Vi delar Kemikalieinspektionens tes om att använda så lite som möjligt, men så mycket som krävs för att uppnå önskad funktion. Vi arbetar med en så kallad acceptabel risk där nyttan är betydligt större än risken. 

*A comparative life cycle assessment of commercially available household silver-enabled polyester textiles. Andrea L. Hicks & Thomas L. Theis

“Silver från träningskläder är den största kända källan till silver i vårt avloppsvatten”

Dessa beräkningar som presenteras av Svenskt Vatten baseras på det grova och helt orimliga antagandet att varje invånare i Sverige, ung som gammal, köper 0,4 kg silverbehandlad textil per år (ungefär 2-3 t-shirts och ett par strumpor), vilket ligger långt över den reella mängd silverbehandlade kläder vi har i landet. Denna uppgift är med andra ord direkt felaktig och något vi påtalade för redaktionen. Det är beklagligt att Sydsvenskan inte bedriver någon källkritik. Det är allvarligt att dra slutsatser på vaga antaganden och stora osäkerhetsfaktorer, och sedan presentera dem som vetenskapliga sanningar.

“Silverklorid kan snart förbjudas av EU”

Användningen av biocider finns reglerade i EU:s biocidförordning och sedan över 15 år tillbaka ska samtliga biocider utvärderas och klassificeras. Det är en lång process som tar tid och det finns ingenting i dagsläget som indikerar att det kommer ett beslut i närtid. Vid kontakt med Andrew Goodyear på European Silver Task Force som har god insyn i processen så är utgången oviss och det kan komma att ta minst fyra år innan vi har ett svar.

It is premature to conclude both the outcome of the review, which is still uncertain, and the expected timeframe which may not be complete for another 4 years”, kommenterar Andrew Goodyear, European Silver Task Force, ESTF.

Den dagen det finns en mer konkret tidpunkt för beslutet, kommer Polygiene givetvis att informera marknaden om det. Skulle beslutet innebära ett förbud mot silverklorid i textilier, då finns Odor Crunch och andra produkter i portföljen som bra ersättare. 

“Det är en bluff utan dess like.” “Det finns inga vetenskapliga bevis för att silverklorid stoppar lukt i träningskläder och får människor att tvätta dem mer sällan.”

Det stämmer inte. Polygienes teknologi stoppar tillväxt av bakterier i kläder. Detta har vi testat och bevisat under 15 år i oberoende laboratorier enligt ISO- och branschstandarder. Resultaten visar att behandlingen fungerar utmärkt vilket också våra partners och deras kunder bekräftar. Det finns globala testmetoder som används för just detta ändamål, att mäta bakterie- eller virustillväxt i textilier och hur länge behandlingen finns kvar (mätt i antal tvättar). Vi testar enligt ISO-18184 (virus), AATC100 (USA), IBRG (Europa), JIS L 1902 (Japan), AAA (Kina). Alla tester utförs på oberoende laboratorier runt om i världen. 

När det gäller hur ofta vi tvättar våra kläder är det en utmaning att mäta hur vi ändrar våra beteenden. Vi har kunder som gjort undersökningar med konsumenter kring tvättvanor och vi arbetar själva med att utveckla dessa vidare. Det vetenskapen dock visar är att lukt, speciellt i träningskläder, är en anledning till att man tvättar. 

Fakta – vi reder ut begreppen kring lukt i kläder och tvättvanor:

1) Skapar bakterier lukt i kläder?
Ja, enligt en mängd vetenskapliga studier är bakterietillväxt en källa till lukt. Studierna redovisar även att man upplever att plagget luktar mindre när det behandlats med silver.

Axilliary Odor. Experimental Study of the Role of Bacteria, Apocrine Sweat, and Deodorants. Walter B. Shelley, M.D., Ph.D, Harry J. Hurley Jr., M.D and Anna C. Nichols. MS, Philadelphia (1953)
Microbiological and biochemical origins of human axillary odour, A. Gordon James, Corrine J. Austin, Diana S. Cox, David Taylor & Ralph Calvert (2012)
Holistic Management of Textile Odor Using Novel Silver-Polymeric Complexes. ​​Dave Frattarelli, Lisa Powers, Deepack Doshi, (2018)

2) Kan lukt vara en bidragande orsak till att man väljer att tvätta ett plagg?
Ja, både Rachel McQueen och Ingun Grimstad Klepp visar detta i sina studier, speciellt vad det gäller träningsplagg. Lukt är dock subjektivt och individuellt, och det är svårt att sätta ett värde på hur illa/bra något luktar. Silverklorid-behandling tar hand av majoriteten av lukter i plagg, men för att få fullkomlig luktkontroll nämner forskare att det troligtvis även behövs en kompletterande teknologi som absorberar lukt, något som en av våra andra teknologier, Odor Crunch, löser i kombination med silverklorid.

Forskarna ovan använder olika metoder för att deltagarna i studien ska kunna bedöma lukt, på grund av att det idag inte finns någon vedertagen mätmetod för att värdera lukt.

The impact of odour on laundering behaviour: an exploratory study, Rachel H. McQueen, Lori J. Moran, Cassandra Cunningham, Peter M. Hooper & K. A.-Mariko Wakefield
What’s the Problem? Odor-control and the Smell of Sweat in Sportswear, Fashion Practice, 8:2, 296-317. Ingun Grimstad Klepp, Madeline Buck, Kirsi Laitala & Marit Kjeldsberg (2016)

3) Kan man påvisa att konsumenter hoppar över att tvätta då ett plagg inte luktar 
Ja och nej. Det är en utmaning att mäta hur vi ändrar våra beteenden och det saknas därför tillförlitliga vetenskapliga metoder för att mäta hur odörbehandlingar påverkar konsumenters tvättbeteende. Det kan mycket väl finnas en korrelation mellan odörbehandling och mindre tvättande, men det saknas mätmetoder för att påvisa det. Vi har själva sett denna korrelation genom åren och har partners som gör årliga intervjuundersökningar med kunder som använder odörbehandlade kläder där de har fått fram intressanta resultat. Själva arbetar vi med att vidareutveckla denna slags studier.

Textilbranschen har dokumenterat stor klimatpåverkan där överkonsumtion och överdriven tvättning av klädesplagg och andra textilier påverkar avsevärt. Konsumenter har nu en möjlighet att bidra till att vi når de globala miljömålen då Polygienes behandlingar gör det möjligt att förändra beteenden och vanor kring konsumtion och tvätt.

Vår partners  presentation av sin årliga kundundersökning kring tvättvanor, och andra studier (2021)
Tvättstudie i USA på uppdrag av Polygiene (2020)

Presskontakt Polygiene
Ulrika Björk, VD, ulrika.bjork@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig, 
kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News:
https://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Om Polygiene
Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.