Connect with us

Marknadsnyheter

Intrum har framgångsrikt emitterat en obligation på fem år och tre månader om 450 miljoner euro

Published

on

Intrum har framgångsrikt emitterat en obligation på fem år och tre månader om 450 miljoner euro till en fast räntesats på 9,25 procent (”Obligationerna”). Obligationerna prissattes till 97.020. En ansökan kommer att göras om notering på Luxemburgbörsens officiella lista. Transaktionen förväntas slutföras den 14 december 2022, med förbehåll för sedvanliga stängningsvillkor.

“Intrum har ett väl genomtänkt och proaktivt förhållningssätt till bolagets finansiering. Idag har vi kunnat visa på vår tillgång till kapitalmarknaden och att vi på ett effektivt sätt hanterar vår finansiella förfallostruktur. Dagens framgångsrika transaktion är ett kvitto på investerarnas förtroende för vår affärsmodell, dess uthållighet och positiva framtidsutsikter, också i den nuvarande utmanande makromiljön”, säger Andrés Rubio, tillförordnad vd och koncernchef för Intrum.

Medlen kommer att användas för att refinansiera en del av Intrums utestående seniora obligationer med en fast ränta om 3,125% som förfaller 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Ladurner, Chief Financial Officer
+46 8 546 102 02
ir@intrum.com

Cristina Ceron, Global Treasury Director
+44 74 426 046 21
cristina.ceron@intrum.com 
 

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 december 2022 kl. 18.30 CET.
 

Viktig information
Detta offentliggörande utgör inte ett erbjudande om att sälja eller en uppmaning att köpa Obligationerna eller något annat värdepapper och ska inte utgöra ett erbjudande, uppmaning eller en försäljning i USA eller någon annan jurisdiktion där, eller till någon som, sådant erbjudande, uppmaning eller en försäljning skulle vara olaglig.

Obligationerna kommer inte registreras, i enlighet med U.S. Securities Act of 1933, såsom ändrad (”Securities Act”) eller de värdepapperslagar som gäller i annan delstat eller annan jurisdiktion inom USA, och får inte erbjudas eller säljas inom USA, eller till, eller på uppdrag av eller till fördel för, amerikanska personer, utan att de registreras eller undantas från registrering eller innefattas i en transaktion som inte omfattas av registreringskravet i Securities Act och tillämpliga delstatliga eller lokala värdepapperslagar. Med anledning av ovan kommer Obligationerna säljas i USA endast till kvalificerade institutionella köpare i enlighet med bestämmelse 144A i Securities Act samt till icke-amerikanska personer utanför USA i enlighet med Regulation S i Securities Act.

Marknadsföring av Obligationerna i Storbritannien begränsas av Financial Services and Markets Act 2000 (“FSMA”), och därmed marknadsförs inte Obligationerna till allmänheten i Storbritannien. Detta offentliggörande adresseras och riktas endast till personer som (i) har yrkeserfarenhet i frågor som rör investeringar (och därigenom omfattas av Artikel 19(5) i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005, såsom ändrad (”Financial Promotion Order”), (ii) omfattas av Artikel 49(2) (a) till (d) (“high net worth companies, unincorporated associations, etc.”) i Financial Promotion Order, (iii) befinner sig utanför Storbritannien, eller (iv) är personer till vilka erbjudandet om att delta i en så kallad ”investment activity” i enlighet med sektion 21 av FSMA i samband med emission eller försäljning av några värdepapper som lagligen kommuniceras eller kan komma att kommuniceras (alla sådana personer tillsammans hädanefter ”Relevanta Personer”). Obligationerna kommer endast vara tillgängliga för Relevanta Personer och ingen annan än sådan Relevant Person får agera eller förlita sig på detta offentliggörande.

Obligationerna är inte avsedda att erbjudas, säljas eller annars göras tillgängliga och ska inte erbjudas, säljas eller annars göras tillgängliga till icke-professionella kunder inom EES. För dessa syften innebär en icke-professionell kund en person som är en (eller fler) av följande: (i) en icke-professionell kund såsom definierat i punkt (11) i Artikel 4(1) i direktiv 2014/65/EU (såsom ändrad, ”MiFID II”); (ii) en kund som omfattas av meningen med direktiv 2016/97/EU (såsom ändrat eller ersatt, ”Försäkringsdistributionsdirektivet”), där kunden inte skulle kvalificeras som en professionell kund såsom definierat i punkt (10) i Artikel 4(1) i MiFID II; eller inte en ”kvalificerad investerare” (såsom det anges i förordning (EU) 2017/1129 (såsom ändrad)), och varje relevant implementeringsåtgärd i den relevanta EES-medlemsstaten (”Prospektförordningen”). Följaktligen har inget faktablad, såsom krävs av förordning (EU) 1286/2014 (såsom ändrad, ”PRIIP-förordningen”) för att erbjuda eller sälja värdepapper eller annars tillgängliggöra dem till icke-professionella kunder inom EES, tagits fram och därmed kan ett erbjudande eller en försäljning av värdepapper eller annat tillgängliggörande av dem till en icke-professionell kund inom EES vara i strid med PRIIP-förordningen.

Obligationerna är inte avsedda att erbjudas, säljas eller annars göras tillgängliga och ska inte erbjudas, säljas eller annars göras tillgängliga till icke-professionella kunder i Storbritannien. För dessa syften innebär en icke-professionell kund en person som är en (eller fler) av följande: (i) en icke-professionell kund såsom definierat i punkt (8) i Artikel 2 i förordning (EU) 2017/565 såsom den är del av nationell rätt i Storbritannien genom European Union (Withdrawal) Act 2018 (”EUWA”); (ii) en kund såsom menas i FSMA:s bestämmelser och sådana regler eller förordningar under FSMA som syftar till att implementera Försäkringsdistributionsdirektivet, där kunden inte skulle kvalificeras som en professionell kund, såsom definierat i punkt (8) i Artikel 2(1) i förordning (EI) 600/2014 såsom den är del av nationell rätt i Storbritannien genom EUWA (”UK MiFIR”); eller (iii) inte en kvalificerad investerare såsom definierat i Artikel 2 i förordning (EU) 2017/1129 såsom den är en del av nationell rätt i Storbritannien genom EUWA (”UK Prospektförordningen”). Följaktligen har inget faktablad, såsom krävs av PRIIP-förordningen såsom den är av del av nationell rätt i Storbritannien genom EUWA (”UK PRIIP-förordningen”) för att erbjuda eller sälja Obligationerna eller annars tillgängliggöra dem till icke-professionella kunder i Storbritannien, tagits fram och därmed kan ett erbjudande eller försäljning av Obligationerna eller annat tillgängliggörande av dem till en icke-professionell kund i Storbritannien vara i strid med UK PRIIP-förordningen.

Ett erbjudande av Obligationerna i någon av EES-medlemsstaterna eller Storbritannien kommer att göras i enlighet med ett undantag enligt Prospektförordningen eller UK Prospektförordningen, såsom tillämpligt, från kravet att publicera ett prospekt avseende erbjudandet av Obligationerna.

Detta pressmeddelande eller den information som kommer att tillhandahållas som en del av investerarmötena utgör inte ett prospekt i enlighet med Prospektförordningen eller UK Prospektförordningen eller lagstiftning eller regler för att implementera den.

Detta pressmeddelande kan innehålla så kallade ”forward looking statements”, framåtriktade uttalanden, i enlighet med sektion 27A i Securities Act och sektion 21E i Securities Exchange Act of 1934, såsom ändrad. Dessa framåtriktade uttalanden kan identifieras genom användandet av framåtriktande terminologi såsom ”tror”, ”uppskattar”, ”räknar med”, ”förväntar”, ”planerar”, ”kan”, ”ska” eller ”borde” eller, i respektive fall, deras negativa motsats, eller andra variationer eller motsvarande terminologi. Framåtriktade uttalanden innefattar allt som inte omfattas av historisk fakta och innefattar uttalanden rörande Intrum eller dess dotterbolags intentioner, övertygelser eller nuvarande förväntningar rörande bland annat erbjudandet av Obligationerna.

Eftersom framåtriktade uttalanden grundar sig på antaganden eller uppskattningar, varav många i sin tur baseras på ytterligare antaganden, och är föremål för risker och osäkerhetsfaktorer kan de faktiska resultaten eller resultatet skilja sig väsentligt från de som framgår av de framåtriktade uttalandena vilka är ett resultat av många faktorer. Som läsare uppmärksammas du på att framåtriktade uttalanden inte utgör garantier av framtida prestationer. Givet dessa risker och osäkerheter bör du inte förlita dig på framåtriktade uttalanden som en förutsägelse av faktiska resultat.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Holmens delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

Kvartal Helår
Mkr 1-24 4-23 1-23 2023
Nettoomsättning 5 720 5 400 6 223 22 795
Resultat före avskrivningar (EBITDA) 1 300 1 059 2 080 6 114
Rörelseresultat 944 714 1 737 4 755
Resultat efter skatt 744 538 1 371 3 697
Resultat per aktie, kr 4,7 3,4 8,5 23,0
Rörelsemarginal, % 17 13 28 21
Redovisat värde skogstillgångar, Mkr 56 532 56 348 52 308 56 348
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 1 112 551 2 299 5 311
Finansiell nettoskuld 2 034 1 869 376 1 869
Nettoskuld i % av eget kapital 4 3 1 3
  • Rörelseresultatet för januari-mars uppgick till 944 (januari-mars 2023: 1 737) Mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal om 17 procent. Resultatnedgången beror på lägre papperspriser och att föregående år gynnades av intäkter från försäljning av överskottsel.
  • Jämfört med fjärde kvartalet ökade rörelseresultatet med 230 Mkr. Ökningen förklaras främst av att ett större underhållsstopp belastade föregående kvartal med 180 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-mars till 744 (1 371) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 4,7 (8,5) kronor.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 26 april 2024 kl. 07:30.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.