Connect with us

Marknadsnyheter

IVISYS AB offentliggör delårsrapport för första kvartalet 2018

Published

on

må, maj 14, 2018 08:30 CET

Pressmeddelande
IVISYS AB
556998-4981
2018-05-14

IVISYS AB (”IVISYS”) offentliggör härmed delårsrapport för det första kvartalet 2018. Nedan presenteras en sammanfattning av delårsrapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på IVISYS hemsida (www.ivisys.com) och som bifogad fil.

Första kvartalet (2018-01-01 – 2018-03-31)
– Rörelsens intäkter uppgick till 1 941 (1 052) KSEK.
– Rörelseresultatet uppgick till -601 (-1 317) KSEK.
– Resultatet per aktie uppgick till -0,06 (-0,14) SEK.
– Soliditeten uppgick till 89,5 (89,2) %.

Definitioner
Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 9 860 533 aktier per 2018-03-31.
Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
Belopp inom parentes avser jämförande siffror för motsvarande kvartal föregående år.

Väsentliga händelser under det första kvartalet

– IVISYS erhåller den 28 mars en kompletterande order från GKN Sinter Metals i Italien. Den kompletterande ordern avser en uppgradering av en hårdvarukomponent. Ordervärdet är om cirka 10 000 EUR och förväntas påverka IVISYS resultat för Q1 2018.

– IVISYS beviljas i början av mars 2018 patent i Kanada för metod att hitta ”nearest neighbor”. Patentet omfattar ett unikt och extremt snabbt sätt att söka i stora databaser.

– IVISYS meddelar den 8 februari 2018 att bolaget hade en lönsam månad under januari 2018 med inkommande intäkter om 1,4 MSEK. Omsättningen är väsentlig vid jämförelse mot den icke reviderade omsättningen för verksamhetsåret 2017, vilken uppgick till 2,4 MSEK.

– IVISYS erhåller den 12 januari 2018 en order från GKN Sinter Metals i Italien. Ordern avser ett komplett system för automatisk felupptäckt av metalldelar i hög hastighet. Det totala ordervärdet är om mer än 100 000 EUR och förväntas påverka IVISYS resultat för Q1 2018.

– IVISYS meddelar den 10 januari 2018 att bolaget har erhållit en tilläggsorder från en kompressortillverkare i Belgien. Ordern avser en skräddarsydd 3D-sensorlösning för inspektion av komplexa, rörliga metallobjekt. Det totala ordervärdet är cirka 40 000 EUR och förväntas påverka IVISYS resultat för Q1 2018.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

– IVISYS kallar den 27 april 2018 till årsstämma, vilken kommer att hållas den 28 maj 2018. Fullständig kallelse med föreslagna beslut finns tillgänglig på bolagets hemsida (www.ivisys.com).

– IVISYS meddelar den 23 april 2018 att bolaget, villkorat av beslut om apportemission på årsstämman 2018, förvärvar ICS Image Control Systems AB (”ICS”). ICS är ett lönsamt bolag verksamt inom kvalitetskontroll inom vision med leveranser till kunder i både Europa och USA.

IVISYS VD Jakob Kesje kommenterar

Det är spännande tider för IVISYS. Slutförandet av sammanslagningen med ICS Image Control Systems kommer att ge båda parter ett ordentligt lyft av våra gemensamma tillväxtmål. Från IVISYS perspektiv kan ICS Image Control System bidra med en rad värdefulla komponenter, såsom väletablerade relationer med stora företag som nöjda kunder (t.ex. Scania, Novel Biocare, Tetra Pak, IKEA och Nolato); Fördjupad teknisk expertis med ungefär 200 installationer under de senaste 8 åren; ytterligare ett antal beprövade standard-visionsinspektionssystem som kompletterar IVISYS produktutbud; en solid pipeline med projekt; och erfarna anställda med mer än 60+ år av kombinerad erfarenhet.

Medan ICS bidrar med mycket värde till IVISYS som beskrevs ovan, så är sammanslagningen mycket fördelaktig för båda parter. ICS kommer, som en del av det kombinerade företaget gynnas av tillgången till IVISYS unika IDE-mjukvara baserat på våra patent istället för att behöva förlita sig på begränsade tredjepartsmjukvaror. Dessutom kommer IVISYS finansiella bas att möjliggöra snabbare säljtillväxt av standardprodukterna som ICS tar med sig till det sammanslagna kombinerade företaget.

Med dessa synergier i åtanke, är det vår förväntan att vi snart kommer att se en snabbare tillväxt av vår topplinje, såväl som hälsosam utveckling av vår bottenlinje, med tanke på att vi kan kontrollera våra tillväxtkostnader bättre.

Effekten av sammanslaningen med ICS kommer enbart att vara delvis synlig i Q2 2018, då det officiella datumet för förvärvandet är den 28 maj, när årsstämman bekräftar sammanslagningen och aktier och handpenning överförs till säljarna.

Siffrorna för första kvartalet av 2018 visar att vi har dubblat vår omsättning sedan förra året och halverat förlusten, vilket utlösts av ett starkt januari 2018, där vi även kunde publicera ett positivt resultat för månaden. Redan under Q1 2018 hade vi nästan passerat vår topplinje för 2017. Återigen såg vi order från befintliga kunder under Q1, vilket försäkrar oss om att kunderna är nöjda med det vi levererar. Ekonomiskt bibehåller vi bra balans i våra kostnader och vi börjar nu fördela fler resurser mot leveranser och mindre till utveckling. Därefter bör balansen börja luta i en lönsam riktning.

När vi tittar på utfallet för resten av 2018, kommer det kombinerade företaget, när förvärvet är fullbordat, sikta på högre topplinjeresultat än tidigare och optimera utgången av våra sammantagna resurser och order-pipeline. Det säger sig själv att jag förväntar mig att det finansiella resultatet för 2018 kommer bli mycket bättre än förra året och förhoppningsvis kommer vi ha möjlighet att börja publicera riktlinjer med Q3-rapporten.

Jakob Kesje, VD IVISYS AB

För fullständig delårsrapport, se https://www.ivisys.com/investor/financial-reports.

Certified Adviser

Sedermera Fondkommission är Certified Adviser till IVISYS.

För mer information, vänligen kontakta
Jakob Kesje, VD IVISYS AB
Telefon: +45 20 22 60 10
E-post: jk@ivisys.com

Denna information är sådan information som IVISYS AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2018.

Om IVISYS

IVISYS tillhandahåller visuellt baserade kvalitetskontrollslösningar för industrin som kan ersätta både manuell och mekanisk kvalitetskontroll. IVISYS unika patenterade lösningar gör det möjligt att utföra komplicerade kvalitetskontroller samtidigt som det befintliga produktionsflödet inte påverkas. Till skillnad från existerande lösningar, gör IVISYS tillvägagångsätt det möjligt att utföra komplexa ytkontroller, kontrollmätningar på mikronivå och kontrollera flertalet komponenter i en enda direkt process. Lösningarna baseras på IVISYS patenterade bilddatabehandling som skiljer sig fundamentalt från de konventionella processer som används inom visionssystem idag. IVISYS är kapabelt till att utnyttja högupplösta kameror i företagets bildbehandling och samtidigt behandla bildinformation snabbare än bolagets konkurrenter. De lösningar som erbjuds har en genomsnittlig återbetalningstid på cirka sex månader för kunder som för närvarande förlitar sig på mekanisk eller manuell kontroll.

Vinnare av Frost Sullivan’s Årets Entreprenör i Europa 2017.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.