Connect with us

Marknadsnyheter

Jens-Oskar Göransson blir ny VD på Modern Ekonomi

Published

on

Den 1 september tillträder Jens-Oskar Göransson som ny VD för Modern Ekonomi. Styrelsen i Modern Ekonomi Sverige Holding AB (publ) har utsett Jens-Oskar Göransson som ny VD i bolaget och dess dotterbolag Modern Ekonomi Sverige AB.

Jens-Oskar kommer att efterträda Frans Blom som på eget initiativ lämnar uppdraget som VD för en ny roll i bolaget, kopplad till dess fortsatta satsning på rådgivning och affärsutveckling som koncept.  

Jens-Oskar kommer närmast från en roll som en av representanterna för den svenska verksamheten i den nordiska ledningsgruppen för ECIT och partner i den svenska verksamheten. Tidigare erfarenheter inbegriper VD på Fortner AB och diverse ledande positioner på Azets (fd Visma Services) i Sverige.

”Efter att ha haft förmånen att följa verksamheten såsom styrelseledamot ett tag ser jag fram mot att nu mer direkt kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av verksamheten. Jag ser att vi kommer fortsätta arbetet med att utveckla oss som en attraktiv arbetsgivare som skapar värde för våra kunder genom hög kompetens, engagerade relationer och effektiva arbetssätt. Arbetet med att nå ut till och attrahera fler nya kunder med vårt erbjudande både lokalt på kontoren och med centrala insatser kommer fortgå. Att se på hur organisationen ytterligare kan stötta konsulterna i det digitala arbetssättet är också prioriterat.

Det känns mycket positivt att Frans fortsatt är med i en central roll där han kommer vara med och stötta verksamheten och den fortsatta driften så att vi fortsatt kan ta del av Frans gedigna erfarenhet från branschen och bolaget.

Nu ser jag fram mot att lära känna verksamheten och medarbetarna så att vi tillsammans ska fortsätta den goda utvecklingen för företaget”, säger Jens-Oskar Göransson.

Avgående VD Frans Blom kommer att arbeta kvar inom Modern Ekonomi i en central roll för utveckling av bolagets rådgivnings- och affärsutvecklingskoncept som är en viktig del i den transformering redovisningsbranschen är mitt uppe i. 

”Det känns mycket bra att lämna över till Jens-Oskar som har stor erfarenhet, kompetens och kännedom om bolaget och branschen, och samtidigt få vara en del av det fortsatta utvecklingsarbetet mot våra högt satta mål. Jag ser fram emot att fortsätta vara en viktig del i Modern Ekonomi för att utveckla våra affärer och därigenom hjälpa både våra kunder och medarbetare framåt”, säger Frans Blom.

”Från styrelsens sida är vi mycket tillfreds med att snabbt kunna hitta en lösning på VD-frågan och vi ser med tillförsikt fram mot att Jens-Oskar Göransson tar över VD-skapet efter Frans Blom. Samtidigt är vi tacksamma över att Frans Blom väljer att vara kvar i Bolaget i en annan och för bolaget mycket viktig roll”, säger styrelsens ordförande Mats Olsson.

För mer information, v.v. kontakta:

Frans Blom

VD, Modern Ekonomi

Tel: +46 (0) 21 470 36 05

Mail: frans.blom@modernekonomi.se

Denna information är sådan information som Modern Ekonomi Sverige Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2021 klockan 13:00 CEST.

Modern Ekonomi är en lokalt förankrad redovisningsbyrå med rikstäckande resurser. För att få den bästa lösningen tror vi på en personlig, nära och varaktig relation med kunden. Vår målsättning är att vara en modern och resursstark byrå med hög kunskapsnivå för såväl det mindre som det medelstora företaget. Koncernen startade år 2006 och finns med drygt 120 medarbetare fördelade på 11 platser. Huvudkontoret finns i Västerås. Modern Ekonomi är sedan februari 2014 noterat på Nasdaq First North.

www.modernekonomi.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Patientinflytande positivt vid internetbaserad terapi

Published

on

By

Patienter som gavs chansen att påverka sitt internetbaserade psykologiska behandlingsprogram uppvisade lägre ångestnivåer efter behandlingens slut jämfört med de som inte hade något inflytande över behandlingen. De uppgav också en högre känsla av kontroll över sin behandling, visar en ny avhandling i psykologi från Göteborgs universitet.

Internetbaserad behandling har införts brett inom primärvården och är idag ett av alternativen till exempelvis samtalsterapi på plats med en psykolog vid problem som till exempel ångest. En ny avhandling visar positiva resultat när det gäller att inkludera patienten i stora delar av planeringen av denna typ av behandling.

Bland patienter som gavs möjlighet att själva påverka sin behandlingsplan, som längden på behandlingen och innehållet utifrån olika behandlingsavsnitt, sågs större förbättringar i ångestsymtom vid behandlingens slut.

− Resultaten talar för en skräddarsydd och personcentrerad vård. Det visar att patienters deltagande och inflytande över sin behandling är centrala faktorer för att främja hälsa och välbefinnande, säger Linnea Nissling, som är legitimerad psykolog och avhandlingens författare.

Tillsammans med sina kollegor genomförde Linnea Nissling bland annat en randomiserad klinisk studie där patienter inom primärvården i Västra Götalandsregionen blev slumpmässigt indelade i två olika behandlingsgrupper. I studien deltog 55 vuxna som led av problem med ångest. Hälften av deltagarna fick genomgå en standardiserad version av internetbaserad terapi, medan hälften gavs möjlighet att välja och skräddarsy sin behandling. Utöver de positiva effekterna av patientinflytandet på patienternas ångestnivåer visar resultaten att patienterna som gavs inflytande faktiskt också uppgav en ökad känsla av kontroll.

−  Vi kan bara spekulera i varför patientinflytande ledde till lägre ångestnivåer. Men det kan vara så att en ökad kontroll leder till ökad motivation genom terapin, vilket skulle kunna förklara de positiva resultaten av den, säger Linnea Nissling.

I en ytterligare randomiserad studie undersökte Linnea Nissling och hennes kollegor ett internetbaserat behandlingsprogram som fokuserar på att stärka patienternas egna värderingar och låta dessa bli vägledande i behandlingen. Deltagarna var 52 ungdomar i åldrarna 15 till 19 år från hela Sverige som led av problem med ångest. De lottades antingen till en behandlingsgrupp eller en väntelista. Behandlingen både minskade antalet personer som uppfyllde kriterier för en ångestdiagnos efter behandling och ökade den självrapporterade livskvaliteten och förmågan att agera flexibelt utifrån situationen och utifrån långsiktiga värderingar.

Studierna visar sammantaget på behovet av att förstärka patienters inflytande i deras egen vård.

− Det behövs fler försök som bekräftar våra resultat men baserat på våra studier skulle jag råda vårdpersonal som arbetar med internetbaserad terapi att inkludera patienterna i planeringen. Det kan ge påtagliga förbättringar i deras välmående och behandlingsresultat, säger Linnea Nissling.

Kontakt: Linnea Nissling: linnea.nissling@vgregion.se
Presskontakt: Sofia Calderon, sofia.calderon@psy.gu.se, 031–786 16 54

Mer om behandlingsformerna:
Internetbaserade psykologiska behandlingsprogram, som de som utvärderades i avhandlingen, är en typ av självshjälpsmanual med information och evidensbaserade uppgifter som patienten ombeds göra och med jämna mellanrum rapportera in. Uppgifterna kan handla om att göra en analys över sitt beteende i en viss situation, öva upp förmågan till att vara medvetet närvarande i stunden eller att i små steg medvetet utsätta sig för det som skapar ångest. I primärvården ges behandlingsprogrammet ofta tillsammans med ett behandlarstöd utifrån en psykolog eller psykoterapeut som regelbundet följer upp och ger skriftlig feedback på patientens arbete i programmet.

Mer om avhandlingen:
Studierna i avhandlingen har finansierats av medel från FoU primär och nära vård Södra Älvsborg, FoU primär och nära vård Västra Götalandsregionen samt av medel från Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen. Avhandlingens författare Linnea Nissling arbetar inom primärvården i Närhälsan i Södra Älvsborg.

Avhandlingen Enhancing the Patient’s Role: Exploring patient influence in acceptance-based cognitive behavior therapy delivered via internet är försvarad.

Länk till avhandlingen: https://hdl.handle.net/2077/79655

Sofia Calderon
Psykologiska institutionen
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 16 54
e-post: sofia.calderon@psy.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Generic Sweden AB

Published

on

By

Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. 
 

Susanne Lundin

CFO 
08-601 38 00
susanne.lundin@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intrum AB – Delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

  • Ett säsongsmässigt svagare kvartal i linje med förväntningarna och fortsatt hög kommersiell aktivitet
  • Justerade intäkter och justerad EBIT ökade båda med 8 procent jämfört med Q1 -23 drivet av förvärvsaktiviteter inom Servicing, framför allt i mellersta och södra Europa
  • Skuldsättningsgraden oförändrad på 4,4x, inklusive 0,1x i ofördelaktiga valutakursförändringar
  • Framsteg inom flera strategiska initiativ inklusive: (i) Ophelos implementerat i Nederländerna, (ii) realiserade besparingar om ~500 MSEK under Q1 -24 (av de 800 MSEK genomförda under -23) samt genomför åtgärder för ytterligare besparingar om ~700 MSEK under 2024 och 2025, och (iii) anpassning av skuldstrukturen och pågående diskussioner om kapitalpartnerskap

Finansiella resultat, januari-mars 2024 (januari-mars 2023)

  • Justerade intäkter ökade till 4 891 MSEK (4 524)

  • Justerad EBIT ökade till 1 155 MSEK (1 068)

  • Cash EBITDA ökade till 2 782 MSEK (2 728)

  • Tillväxt i externa Servicing-intäkter med 16 procent

  • Justerad Servicing-EBIT marginal 15 procent RTM Q1 -24 (19)

  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 37 miljarder SEK (37)

  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Emil Folkesson, tillförordnad CFO & Investor Relations Director, presenterar resultatet och svarar på frågor i en webcast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via webcast, vänligen använd denna länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligt.

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera via denna länk. Efter registreringen erhålls telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det säsongsmässigt svagare första kvartalet ligger i linje med förväntningarna. Under kvartalet fortsätta vi att fokusera våra insatser på att uppnå målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag: att bli mer kundcentrerade, kapitallätta samtidigt som vi strävar efter en operativ modell som drivs av teknik och automatisering.

Med fortsatt inflation och behov av att förbättra marginalerna, fortsatte vi att undersöka åtgärder för ytterligare kostnadsbesparingar. I tillägg till de 800 miljoner SEK  i kostnadsbesparingar som genomfördes 2023, har vi identifierat ytterligare åtgärder som kommer att generera kostnadsbesparingar på cirka 400 miljoner SEK under 2024 och ytterligare cirka 300 miljoner SEK under 2025. Hittills har vi realiserat cirka 500 miljoner SEK i kostnadsbesparingar.

Intrums kommersiella aktivitet fortsatte att accelerera, med ett tecknat årligt kontraktsvärde (”ACV”) som ökade med 11 procent till 278 miljoner SEK från 251 miljoner SEK under Q1 2023. Några utvalda exempel är: (i) ett nytt avtal med ett stort BNPL-företag i Norge, (ii) ett utökat mandat med EDF i Frankrike och (iii) ett större mandat inom konsumentkrediter i Storbritannien.

Investing-segmentet redovisade en Cash EBITDA om 3 243 miljoner SEK, eller 100 procent mot den aktiva prognosen, vilket motsvarar 109 procent av den ursprungliga   prognosen. Detta visar motståndskraften och vår investeringsportföljs starka kassagenerering.

Under de senaste 12 månaderna hjälpte Intrum 4,9 miljoner kunder att bli skuldfria och inkasserade 120 miljarder SEK, varav 14 miljarder SEK från våra egna portföljer. Mer generellt förväntar vi oss en fortsatt hög efterfrågan på Intrums tjänster. NPL-volymerna har ökat stadigt under hela 2023, vilket har lett till att NPL-kvoten har ökat till 1,9 procent vid årets slut. En liknande utveckling ses för Steg 2-lån, där andelen i EU steg till 9,7 procent i Q4 2023, från 9,2 procent i Q3 – den näst högsta noteringen sedan 2018.

I mars lanserade vi Ophelos i Nederländerna – ett viktigt steg på vägen mot operationell excellens och vår pågående teknikomställning. Vi kommer att utvärdera lärdomarna från pilotprojektet i Nederländerna och introducera Ophelos på minst två ytterligare marknader under 2024.

Jag är dessutom mycket nöjd över att kunna tillkännage rekryteringen av vår tillträdande CFO, Johan Åkerblom, och jag ser fram emot att välkomna honom senare under 2024 och emot att fortsätta vår transformationsresa med alla enastående kollegor på Intrum.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Interim CFO och Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.