Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till Extra Bolagsstämma i OurLiving AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i OurLiving AB (publ), org. nr 556689-5529, kallas härmed till Extra Bolagsstämma den 17 januari 2023 kl. 10.00 – 11.00 i bolagets lokaler på Slagthuset i Malmö, adress Carlsgatan 12A. Rösträttsregistrering börjar kl. 09.30 och avbryts när stämman öppnas.

Rätt att delta och anmälan

Rätt att delta i den extra bolagsstämman har den som:

 

dels är införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 9 januari 2023,

 

dels anmält sin avsikt att delta till bolaget senast den 11 januari 2023 till adress OurLiving AB, ”Extra Bolagsstämma”, Carlsgatan 12A, 6 vån, 211 20 MALMÖ eller via e-post till cecilia.wendel@ourliving.se.  I anmälan ska anges namn eller firma, adress, person- eller organisationsnummer, telefonnummer, samt, i förekommande fall, antal biträden (högst två). Efter registrerad anmälan kommer anmälaren att mottaga en bekräftelse. Om ingen bekräftelse erhålls har anmälan inte skett på rätt sätt.

 

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, d.v.s. förvarade i en depå genom bank eller värdepappersinstitut, måste tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken för att få delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd senast den 11 januari 2023 och bör begäras i god tid före denna dag hos den som förvaltar aktierna.

 

Ombud m.m.

Aktieägare som företräds av ombud ska utfärda fullmakt för sådant ombud. Fullmakten ska vara skriftlig, daterad och undertecknad av aktieägaren. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar för den juridiska personen, som utvisar behörighet att utfärda fullmakten, bifogas. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar bör i god tid före stämman insändas till OurLiving AB, Carlsgatan 12A, vån 6B, 211 20 MALMÖ. Fullmakten får inte vara äldre än ett år om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten (högst fem år).  

 

Om fullmakt och andra behörighetshandlingar inte insänts i förväg ska dessa kunna uppvisas vid stämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats, ourliving.se och sänds på begäran till aktieägare som uppger sin postadress.

 

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Val av två justeringsmän
  4. Upprättande och godkännande av röstlängd
  5. Godkännande av dagordning
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
  8. Stämmans avslutande

 

Förslag till beslut

Punkt 7 – beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Tillväxt och förvärv är en central del i OurLivings strategi och OurLiving utvärderar löpande möjligheter för tillväxt och förvärv. Det innebär att OurLiving från tid till annan identifierar tillväxtmöjligheter, deltar i strukturerade försäljningsprocesser, själva initierar diskussioner och blir kontaktade av andra bolag för att diskutera förvärv. För att OurLiving ska kunna möjliggöra tillväxt samt lämna konkurrenskraftiga bud behöver OurLiving kunna agera snabbt. Styrelsen i OurLiving behöver därför ha ett emissionsbemyndigande på plats för att ha bästa förutsättningar att skapa tillväxt och för att kunna genomföra affärer.

 

Mot bakgrund av ovanstående föreslår styrelsen att extra bolagsstämman bemyndigar styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission om aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, apport eller kvittning eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Det totala antalet aktier som ska kunna ges ut, eller, vid emission av konvertibler eller teckningsoptioner, tillkomma efter konvertering eller utnyttjande, med stöd av bemyndigandet ska inte vara begränsat på annat sätt än vad som följer av bolagsordningens vid var tid gällande gränser för aktiekapitalet och antalet aktier.

 

Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att säkerställa att bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan skapa tillväxt, finansiera förvärv av bolag, verksamheter och andra tillgångar. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att anskaffa eller möjliggöra anskaffning av rörelsekapital, utöka bolagets aktieägarkrets, genomföra företagsförvärv eller anskaffa eller möjliggöra anskaffning av kapital för företagsförvärv, fullgöra förpliktelser enligt avtal eller öka likviditeten i aktien.

 

Styrelsen eller verkställande direktören ska ha rätt att vidta de smärre justeringar i detta beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket.

 

För giltigt beslut erfordras biträde av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de vid extra bolagsstämman företrädda aktierna.

 

Övriga handlingar

Fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängligt för aktieägare på bolagets hemsida, ourliving.se, under minst 2 veckor närmast före bolagsstämman samt kommer även att finnas tillgängligt hos bolaget. Fullmaktsformulär sänds på begäran till aktieägare som uppger sin postadress.

 

Aktieägarnas frågerätt

Aktieägarna erinras om rätten att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap 32 § aktiebolagslagen.

 

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclears hemsida:

https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

OurLiving AB har sitt säte i Malmö.

 

 

Malmö i december 2022

OurLiving AB

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information:

Henrik Jarl

VD, OurLiving AB  

Telefon: 076 762 13 46  

E-post: henrik.jarl@ourliving.se

 

 

Om OurLiving

OurLiving är ett teknikbolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är en digital plattform och app som används inom bygg- och fastighetsindustrin. Plattformen och appen täcker olika tillämpningar som t.ex energivisualisering, kommunikationsmodul, inredningsval, bopärm, ärendehantering och bokningsverktyg.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Panattoni sätter spaden i marken i sitt första projekt i Göteborg

Published

on

By

Under 2023 förvärvade Panattoni en fastighet i Landvetter utanför Göteborg, nu är det dags att påbörja byggnationen av en citynära logistik- och industrifastighet med direkt anslutning till riksväg 40 och nära till Göteborg Landvetter Flygplats och Göteborgs Hamn.

I onsdags sattes spaden i marken för att markera starten för byggnationen på brownfield-projektet Panattoni Park Landvetter. Panattoni kommer därav att ersätta den gamla byggnaden och istället uppföra en ny modern och hållbarhetscertifierad logistikfastighet. Fastigheten kommer att ha hög hållbarhetsstandard och certifieras enligt BREEAM Excellent. Detta innebär bland annat att taket är förberett för solpaneler och att parkeringsplatser, laddstationer och uteplatser anpassas efter hyresgästernas behov.

Det lokala entreprenadbolaget MVB Väst är kontrakterade att bygga en anläggning på totalt 14 300 kvadratmeter inklusive entresolplan och konceptkontor. Beräknad inflyttning är under första kvartalet 2025.

På spadtaget hade ett 50-tal personer, däribland representanter från Härryda kommun, potentiella hyresgäster, och ett tiotal från MVB Väst samlats för att fira.

Panattoni har sedan sitt inträde på den svenska marknaden haft ambitiösa målsättningar om att bli marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter. Bolaget har nyligen färdigställt sitt första projekt i Enköping och ytterligare två projekt står klara i sommar i Rosersberg och Strängnäs. Flera nya projekt är också på gång, både i Sverige och i Danmark där Panattoni etablerade sig under 2023.

– Detta är vårt första projekt i Göteborgsregionen och vårt första brownfield-projekt i Sverige. Att få utveckla en redan bebyggd fastighet i dåligt skick till en mer hållbar och modern anläggning känns extra kul. Vi har redan ett stort intresse från hyresgäster tack vare ett optimalt läge längs riksväg 40 och vi har redan ett flertal dialoger med potentiella kunder, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

– Vi är glada över förtroendet att få fortsätta utveckla attraktiva logistikanläggningar tillsammans med Panattoni. Vi har ett väldigt bra och givande samarbete där vi har stor samsyn på projektets hållbarhetsmål, vilket bäddar för att detta kommer att bli en riktigt fin anläggning, säger Henrik Ljungdahl, VD MVB Väst.

Härryda kommun var också på plats…

– Det är mycket roligt att välkomna Panattoni till Härryda kommun. Jag ser fram emot att följa byggnationen och det företag som sedan flyttar in och får möjligheten att bedriva sin verksamhet här. Det är ett stort tryck på lager och -logistiketableringar i hela Göteborgsregionen, många riktar sina blickar till oss i Härryda kommun med det strategiska läget vi har, säger Helena Alterby Nordström som är Näringslivschef i Härryda kommun.

– Det är glädjande att tidigare detaljplanerad mark nyttjas för nya etableringar som skapar arbetstillfällen i vår kommun och intäkter till välfärden. Vi i politiken har satt som mål att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat och en del i det är ge god service till de företag som etablerar sig här, säger Mikael Johannison vice ordförande i kommunstyrelsen för Härryda kommun.

På plats kommer hyresgäster att erbjudas helt nya och flexibla ytor med hög hållbarhetsstandard från ca 4000 kvm upp till 14 300 kvm (BTA). Den kommer att kunna delas upp på en eller två hyresgäster. Fastigheten som ligger med skyltläge utmed RV 40 kommer att certifieras enligt BREEAM Excellent och blir klar för inflyttning i början av 2025.

För ytterligare information kontakta:

Catharina Gorthon, Head of Marketing & Communication, Nordic, Panattoni,

+ 46 728 55 63 01, cgorthon@panattoni.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KORRIGERING: Spermosens årsredovisning för 2023 har idag publicerats på bolagets webbplats.

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på:

 

https://spermosens.com/investors/financial-reports/

 

Bolagets revisor har i sin revisionsberättelse på sidan 1 kommenterat väsentliga osäkerheter avseende antagandet om fortsatt drift.

 

“Vi vill fästa uppmärksamheten på informationen i förvaltningsberättelsen om bolagets fortsatta finansiering och särskilt på uppgifterna under rubriken Likviditet, av vilka framgår att bolagsstämman under mars 2024 godkänt en av styrelsen beslutad nyemission men att det kan finnas en viss risk att teckningsförbindelserna inte infrias i tillräcklig mån för att garantera fortsatt drift under den närmaste 12 månaders perioden. Detta förhållande tyder på att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten. Vi har inte modifierat vara uttalanden på grund av detta.”

 

Kommentar från bolaget:

Som framgår av revisorskommentaren genomför bolaget en företrädsemission, vilken är garanterad till 84%.

 

Preliminär tidplan enligt tidigare kommunikation

19 april 2024: Preliminärt datum för offentliggörande av utfallet i Företrädesemissionen

 

 

För mer information vänligen kontakta:

Ulrik Nilsson, CEO

info@spermosens.com

+46 (0) 72 888 28 11

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Transiro avyttrar dotterbolag och kan nu fokusera på kärnverksamheten

Published

on

By

Stockholm 2024-04-18

Transiro Holding AB (“Transiro”) har sålt sitt dotterbolag Wifog Sverige AB (“Wifog”) till Svensk Säkerhetstjänst NET i Sverige AB (“SST NET”)  Köpeskillingen om 2 milj. kronor kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. Affären avslutades idag med tillträdesdag den 30 april 2024.

Wifog är ett svenskt telekommunikationsföretag som förnyade mobilabonnemangs- marknaden genom att erbjuda subventionerad service med reklam. Genom att registrera sig i Wifogs lojalitetsplattform kan användare köpa data, samtal och sms med poäng som sponsras av företag som samarbetar med Wifog. I utbyte mot denna subvention går användarna med på att ta emot annonser och marknadsundersökningar på sina smartphones. Denna affärsmodell gör det möjligt för Wifog att erbjuda kostnadseffektiva mobilabonnemang samtidigt som annonsörerna erbjuds en plattform för att effektivt nå potentiella kunder. Wifog grundades 2013 och blev en del av Transiro i januari 2020.

Bakgrunden till att Transiro valt att sälja Wifog är för att framgent fokusera på kärnverksamheten med dess affärssystem. Med SST NET långa erfarenhet av mobiloperatörsverksamhet och med försäljnings- och marknadsföringsresurser bakom sig kommer Wifog fortsätta utvecklas och möjliggöra för fler verksamheter inom SST NET att utnyttja den unika egenutvecklade lojalitets plattformen. 

Wifog omsatte 2,83 milj. kronor 2023 och genererade en förlust på -1,95 milj. kronor.

“Genom försäljningen av Wifog kommer vi kunna mer effektivt fokusera och utveckla vår kärnverksamhet. Vi är samtidigt mycket glada över att Wifog hamnar i en kreativ och framåtlutad miljö som SST NET erbjuder. Efter 6 år känns det bra att det blev SST NET som tog över Wifog och jag är säker på att det här är en win-win affär för båda parter” säger Johan Eriksson VD för Transiro Holding AB

”Att förvärva ett så väletablerat och spännande företag som Wifog ger oss ännu mer styrka i företagets redan goda kompetens inom tjänstesegmentet och vår mobiloperatörsverksamhet. – Det här känns väldigt bra, säger Peter Persson VD för SST NET. Förvärvet avser inte bara en kundstocksökning utan även möjlighet att kunna erbjuda befintliga som nya kunder möjlighet till lojalitetsrabatter. För att kunna ta nästa steg i vår utveckling behövdes något unikt och det får vi nu. Samtidigt erbjuds våra medarbetare större möjlighet till yrkes och karriärutveckling fortsätter Peter Persson.”

För mer information, vänligen kontakta Bolaget på:
VD Transiro – Johan Eriksson
E-post: johan.eriksson@transiro.com

Denna information är sådan information som Transiro Holding. AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 18:e APRIL 2024 12:10 CET

Om Transiro www.transiro.com

Transiro är en ledande leverantör av innovativa affärssystem som möter olika branscher och företags behov. Deras produkter inkluderar Kassanova affärssystem för fackhandeln,Kassanova Garden för trädgårdshandeln, Klartext Bussbokning för bussbranschen och Nova affärssystem för färghandlarkedjor. Kassanova erbjuder användarvänlig kassahantering och smarta funktioner för att effektivisera verksamheten. Klartext Bussbokning är marknadsledande inom planeringssystem för linjetrafik och ökar lönsamhet samt effektivitet. Nova affärssystem är specialiserat för färghandlarkedjor och erbjuder lösningar för lagerhantering, inköp, försäljning, bokföring och kundrelationer. Genom Nova affärssystem kan färghandlarkedjor optimera sin verksamhet och bli effektivare och erhålla en optimerad affärsprocess.

Om SST NET www.sstnet.se

Svensk Säkerhetstjänst (SST) känd för sin ”Till Polisen” nyckelbricka från 1956 vars dotterbolag SST NET erbjuder ett brett utbud av säkerhetstjänster med tillhörande mobilabonnemang genom sin tjänst ”Mobil Frihet”. Genom Mobil Frihet kan kunder välja säkerhetstjänster samt mobilabonnemang som passar deras individuella behov. Befintliga samt presumtiva kunder kan fritt välja bland de olika abonnemangsalternativen som erbjuds inom ramen för Mobil Frihet. Det finns alternativ för både privata användare och företagskunder. Genom att skräddarsy och individanpassa sina tjänster möter man kundernas behov på alla plan och ger dem friheten att välja vad som passar dem bäst.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.