Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i ny satsning för konsumentvänligare produkter

Published

on

Läs original

I september 2021 presenterade Klarna sin storsatsning för mer konsumentvänliga produkter. Genom de fyra produktförändringar som implementerades har Klarnas kunder hittills sparat hundratals miljoner kronor. Nu meddelar Klarna att man tar nästa stora kliv mot hållbara betalningar genom att genomföra en rad nya produktförändringar – slopad avgift för månadsfaktura, autobetalningar, tydligare villkor för delbetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

I början av hösten 2021 presenterade Klarna sin stora satsning på att driva på förändringen mot en mer hållbar kreditmarknad. Fyra omfattande produktförbättringar genomfördes, som alla på kort tid har bidragit till att sätta en ny standard för hållbara betalningar i branschen. Onödiga avgifter eliminerades, krediter utan slutdatum slopades och samtidigt infördes fler betalningspåminnelser och betaltiden vid fakturaköp fördubblades. Detta har bland annat resulterat i mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift, dessutom har Klarna-kunder i Norden sparat mer än 50 miljoner USD bara under Q4 2021. 

Idag presenterar Klarna nästa stora satsning på mer konusmentvänliga produkter genom fyra nya produktförbättringar: Slopad avgift för månadsfaktura, tydligare villkor för delbetalningar, autobetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

– I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer stärka konsumentskyddet ytterligare, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Om produktförändringarna:

Slopad avgift för månadsfaktura 
Klarna erbjuder idag en möjlighet för kunder att samla alla köp som görs under en månad på en och samma faktura. Fördelen med betalningssättet är att kunden slipper hålla reda på flera olika fakturor med olika betalningsdatum och istället betala alla sina köp vid ett och samma tillfälle, genom en och samma faktura, i slutet av varje månad. Tidigare har det tillkommit en månadsavgift på 29 kronor för att använda månadsfaktura men inom kort slopas även denna avgift. Förbättringen görs för att eliminera onödiga avgifter som åläggs kunden, som ett led i att främja konsumentvänliga produkter. För att det ska bli enklare att använda månadsfaktura och för att underlätta för kunden att betala i tid, införs nu även för första gången möjligheten att betala sin månadsfaktura via autobetalning.

Nya förenklade villkor för delbetalning samt autobetalning införs
Klarna inför nu även ett nytt förenklat finansieringsalternativ för de kunder som väljer att dela upp sina betalningar för större köp. Tidigare har summan av flera olika delbetalningsköp slagits samman, vilket gjort det svårt för kunden att förstå vilket köp de betalar av på och att följa upp sin avbetalningsplan. Det nya betalningsalternativet ger konsumenten istället en tydlig och tidsbegränsad avbetalningsplan för respektive köp och som erhålls direkt i samband med att köpet görs. Det nya förbättrade upplägget innebär alltså i korthet att konsumenten betalar av en fast summa varje månad, tills köpet är avbetalt. Framöver kommer det således bli enklare för konsumenten att förstå exakt vilket köp man betalar av på, vad köpet i slutänden kostar samt när lånet kommer att vara återbetalt. För att göra det enklare för kunderna att komma ihåg att betala sin månadsfaktura införs även möjligheten att betala via autobetalning. Det nya finansieringsalterantivet är dessutom fritt från påminnelseavgifter.

Vänlig betalningspåminnelse via SMS
I en undersökning som YouGov låtit göra på uppdrag av Klarna, framkom det att 57% av respondenterna inte betalat en faktura i tid på grund av glömska. Det här var något som Klarna adresserade redan genom höstens produktförändringar, då tiden för fakturaköp fördubblades från 14 till 30 dagar samt genom tillägget av fler vänliga betalningspåminnelser i fler kanaler. Sedan dess har andelen påminnelseavgifter mer än halverats, och med en förhoppning om att sänka andelen ytterligare väljer nu Klarna att införa än fler påminnelser, den här gången via SMS. Påminnelsen skickas dag 45, det vill säga dagen efter det sista förfallodatumet. Dag 45 skickas även en påminnelse via mail, vilket sammantaget ger kunden en ytterligare en chans att komma ihåg att betala i tid för att undvika att fakturan går vidare till inkasso.

***

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana AB: Årsredovisning 2023

Published

on

By

Se bifogad bilaga.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny VD-kommentar i Attanas årsredovisning jämfört med bokslutskommunikén

Published

on

By

Med anledning av att Teodor Aastrup i mars tillrädde som VD har styrelsen beslutat att revidera VD-kommentaren i årsredovisningen jämfört med den tidigare publicerade bokslutskommunikén.

Den nya VD-kommentarer innehåller information som styrelsen bedömmer potentielt kan vara av kurspåverkande karaktär. Därav publiceras dessa separat. 

VD-kommentar:

Kassaflöde och forskning och utveckling kring cancer och immunologi.

2023 summeras med en ambition om att skapa positivt kassaflöde genom ökade intäkter från våra kunder.

Kassaflöde

Vi slutförde en emission i januari som gav oss cirka hälften av det kapital vi bedömde att vi behövde för att implementera vår plan. Vi stod då i valet att skära ner eller att med begränsade resurser försöka genomföra planen. Vi beslöt att genomföra planen eftersom vi ser det värde som vi skapar åt våra kunder och är övertygade om att planen långsiktigt ökar aktieägar-värdet på bolaget genom att fler på marknaden ser vår unika teknik och förmåga att lösa kunders utmaningar.

Första halvåret omsatte vi plan enligt ca. 500kSEK i månaden och dessa intäkter kom främst från löpande intäkter från våra mer aktiva kunder. Instrumentförsäljning ger stora intäkter, men fokus har varit (och är) att öka merförsäljningen från installerad kundbas. Vi valde att fortsätta enligt plan under andra halvåret. För att nå framgång bedömde vi att det var centralt att öka Thomas och min tid hos kund. För att uppnå detta tog vi lån för att finansiellt möjliggöra detta och i september tillträdde Marcus som VD för att frigöra vår tid.

Under hösten tappade vi en viktig kund. Denna är en aktör i USA som helt enkelt slutade att betala deras kvartalsfakturor om 50kUSD per kvartal. Vår bedömning är att det berodde på att de själva fick likviditetsutmaningar. Det innebar intäktstapp som var svårt att snabbt kompensera för. Glädjande nog fick vi en ny, viktig kund i Europa samt utökning av projekt hos en betydande institution på den amerikanska marknaden.

Således beslutade vi under hösten att genomföra en nyemission i december. Givet situationen och osäkerheten kring att nå full teckning, valde vi att genomföra en emission ”i två steg” med teckningsoptioner. Anledningen till konstruktionen var att om vi inte lyckades få in det kapitalet som krävdes i december, så ger konstruktionen med teckningsoptioner oss ytterligare sex månader att skapa tilltro till vår plan. Där är vi nu. 3-14 juni kan teckningsoptioner tecknas till aktier.

I dagsläget kostar driften av bolaget knappt 800kSEK i månaden och vi hade i Q1 knappt 700kSEK i intäkter per månad. Lånen kostar oss månatligt drygt 100kSEK. Det innebär att vi är nära att bli kassaflödespositiva, exklusive lånen är vi i stort sett där. Således är det viktigt för oss att eliminera lånen och där spelar emissionen i juni en avgörande roll. Historiskt vet vi att sommarmånaderna blir sämre för oss, så vi bedömer att kassaflödet blir negativt i Q2 och Q3.

FoU kring cancer och immunologi

Nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik är starkt korrelerat till antalet användare hos kunderna. Följaktligen är en viktig framgångsfaktor för oss att öka antalet användare hos våra kunder. Våra kunders egna idéer kring hur det kan ske sammanfattas i två punkter. Mer lättillgänglig utbildning av nya användare och en mjukvara som påminner om den enkla versionen vi tog fram 2022 för diagnostik, för våra immunitetsprofiler.

Vi har nu tagit fram en beta-version av ny mjukvara enligt ett likande koncept som för immunitetsprofilerna. Det knyter samman instrumentanvändandet med datautvärdering på ett effektivt sätt. Vi har i början på 2024 fått positiv feedback från våra kunder på beta-version och avser att lansera mjukvaran under hösten.

Vi har skapat en mer lättillgänglig utbildning genom förbättrad online träning, både med enkla instruktionsvideor och med övningar som leds av oss genom videomöten. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser mot ökad försäljningen av serviceavtal. När den nya mjukvaran är lanserad tror vi att trenden kommer att fortsätta och stärkas ytterligare.

En annan viktig observation är att 70% av våra viktigaste kunder är aktiva inom cancerområdet och samtliga av dessa använder vår teknik för immunologiska studier. Väldigt förenklat kan man säga att cancer aktiverar immunförsvaret på ett liknande sätt som infektioner, dvs både immunantikroppar och T-celler aktiveras. Här passar Attanas teknik bra, då våra kunder utvecklar terapeutiska antikroppar mot cancer eller antikroppar som ska attrahera T-celler till cancern med syfte att förstärka kroppens egen förmåga att angripa cancerceller. Det faktum att vi gör analyser med celler, vävnad och blod passar bra för denna kombination av cancer-immunologiforskning. Ett publikt exempel på detta är ”Avancerade material för individinriktad medicin och diagnostik” vid Linne universitetet, där vår teknik används för att detektera markörer i blodprov, för att identifiera specifika kemiska tecken på cancer. Attanas interaktionsstudier med celler och vävnad från den detekterade tumören och antikroppar används för att undersöka samverkan med kroppens egna immunförsvar. En av våra kunder i USA har ett pågående projekt för palliativ behandling av cancerpatienter med hjälp av donerade T-celler, där vår teknik både ger unik information och underlättar transitionen från djurförsök till kliniska experiment.

Likande studier genomförs hos flera av våra kunder och den nya mjukvaran passar väl och kommer att underlätta deras forskning.

Det leder oss också in på immunitetsprofiler, dvs kvalitetsbestämning av en individs immunitet mot en given patogen, där Linne-projektet nyligen levererat lovande resultat inom infektionsforskning runt hepatit B och borrelia. Borrelia sprids via fästingbett. Dessa bett kan även ge upphov till blödarfeber. Vid Karolinska Institutet har vår teknik använts för att för att förstå hur blödarfeberviruset kan infektera celler. Det är viktig information för att kunna utveckla läkemedel mot blödarfeber viruset. Sammantaget har det har tagit frustrerande lång tid att nå fram till beslutsfattande personer och mervärdet av våra immunitetsprofiler, men tack vare publikationerna från ovan nämnda aktörer och t.ex. National University of Singapore (Covid, Hepatit B, TBC), Köpenhamns universitet (malaria, covid, cancer) och Macrogenics (denguefeber) börjar vi nå en kritisk massa. Under 2023 identifierade vi nödvändiga kommersiella partners för våra befintliga och kommande immunitetsprofiler som stöd för att undersöka och bedöma individers olika grad av immunitet mot specifika infektioner. Vi hoppas att under hösten 2024 komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler.

Sammanfattningsvis har vi utmaningar med vårt kassaflöde och en hög nyttjandegrad av teckningsoptionerna kommer att möjliggöra slutamorteringar av våra lån och att vi kan fokusera vår tid på våra lönsamma kunder och därmed nå den tillväxt vi eftersträvar.

Teodor Aastrup VD Attana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

TopRight kvittar fodran

Published

on

By

MAR INFORMATIONEN I DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, TILL USA, AUSTRALIEN, HONG KONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV INFORMATIONEN SKULLE VARA I STRID MED ELLER KRÄVA REGISTRERING ENLIGT GÄLLANDE REGLER.

TopRight har i avtal med fordringsägare av ackordslikvider i dotterbolag efter fastställt ackord ingått avtal att kvitta fordran på 2.56 MSEK och har ingått Avtal om kvittning av hela skulden mot nyemitterade aktier. Teckningskursen uppgår till 0,13kr / aktie, vilket är 11 dagars WVAP-pris i aktien 2024-02-23—2024-03-08.  Genom den Riktad Emission om 19.721.264  aktier. Teckningskursen uppgår till ca 0,13kr / aktie, vilket är 11 dagars WVAP-pris i aktien 2024-02-23—2024-03-08.  Genom den Riktade Emissionen kommer antalet aktier att totalt öka om 19.721.264 från 215.512.843 till 235 234 107 och aktiekapitalet kommer att öka med 986 063,20 kr SEK från 10.775.642,15 kr SEK till 11 761 705,35kr SEK.

Utspädningen av aktiestocken uppgår till 9%

Sammantaget medför detta att TopRight Koncernen stärker Eget Kapital och uppnår en sänkt skuldkvot samt förbättrar likviditetsflödet.

Läs mer på www.toprightnordic.com

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Myrbäck, VD för TopRight Nordic AB (publ) på 0703-32 30 07 eller via mail, anders.myrback@toprightnordic.com

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM Nordic SME.

TopRight Nordic AB (publ) Taptogatan 6                            TopRight Nordic AB (publ)
115 26 Stockholm                                                               Beatrice Lesslies Gata 7                                
+46 (0)
8-530 300 50                                                          421 31 Västra Frölunda +46 (0) 31-20 16 60 www.toprightnordic.com                

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.