Connect with us

Marknadsnyheter

Klimatförändringarna kan påverka havsmiljön mer än något annat

Published

on

För att främja en hållbar utveckling av havsmiljön behöver den planeras, liksom vi har en fysisk planering för verksamheter på land. Nu visar forskare från bland annat Göteborgs universitet att havsplaneringen måste ta hänsyn till ett förändrat klimat, vilket den inte gör i dag. Förändringarna i temperatur och salthalt komma att påverka ekosystem och arter lika mycket som all annan miljöpåverkan sammantaget.

Sedan några år finns ett digitalt verktyg, Symphony, som kan beskrivas som GIS-kartor som visar utbredningen av viktiga ekosystem och arter längs våra kuster, och hur påverkade dessa är i olika områden av miljöstörningar som exempelvis övergödning, båttrafik och fiske. Kartorna ska ge vägledning för prioriteringar och åtgärder av olika slag för myndigheter och andra som arbetar med havsplanering.

En brist i den nuvarande versionen av Symphony är att den inte tar hänsyn till framtidens klimat. Nu har forskare i projektet ClimeMarine undersökt vad som händer när förväntade förändringar i temperatur och salthalt läggs in i verktyget.

– Det visade sig att de förväntade klimatförändringarna ökar på den totala miljöpåverkan med minst femtio procent, och i vissa områden ända upp till flera hundra procent, säger Per Jonsson, forskare vid Göteborgs universitet och medförfattare till studien.

Kartor visar var klimatförändringarna påverkar mest

På GIS-kartorna kan man se hur påverkan från klimatförändringarna varierar för olika områden.

– Det blir en tydlig signal om att man kan behöva minska andra störningar för att sänka den totala påverkansgraden i vissa områden. Till exempel i områden med värdefulla ålgräsängar kan man överväga att dra om en båtled, eller bromsa utvecklingen av småbåtshamnar och fritidsbåtverksamhet., säger Per Jonsson.

Med verktyget kan man också identifiera områden där klimatpåverkan förväntas bli mindre, till exempel i så kallade uppvällningsområden som utanför Gotland där kallt bottenvatten strömmar upp och kyler ytvattnet. Sådana områden kan fungera som klimatrefuger där känsliga arter kan överleva.

– Dessa områden kan man överväga att skydda i marina reservat där man ”plockar bort” andra påverkansfaktorer. Sverige har förbundit sig att inrätta ett antal nya marina skyddsområden – här kan Symphony ge ledtrådar om var de ska ligga, säger Per Jonsson.

Vi behöver mer forskning om hur ekosystem och arter reagerar

Per Jonsson poängterar att det förstås finns svagheter med den här sortens förutsägelser. De matematiska modeller som används för att beräkna framtida temperaturer och salthalter utvecklas och förbättras ständigt. Dessutom vet vi inte vad som kommer att hända med våra koldioxidutsläpp framöver, det är en politisk fråga som är svårbedömd.

– Vi behöver också mer kunskap om hur känsliga olika ekosystem och arter är för klimatförändringarna. Experimentella studier som visar vad som händer när temperaturen stiger och salthalten sjunker är nödvändiga, säger Per Jonsson.

Ändå tvekar han inte om klimateffekternas betydelse för framtidens havsmiljö:

– Det vi presenterar i studien kan ses som kvalificerade gissningar utifrån den information vi har idag. Men helt klart måste effekterna av ett förändrat klimat in i havsplaneringen, säger Per Jonsson.

Vetenskaplig artikel: ”Projected climate change impact on a coastal sea—As significant as all current pressures combined”

Fakta: ClimeMarine – effekter av klimatförändring i marin planering

ClimeMarine utvecklar metoder för att ta med klimatförändringarna i beslutsprocesser som rör svenska havsområden. Göteborgs universitet deltar i projektet som leds av SMHI och i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten samt Sveriges geologiska undersökningar, SGU.  Läs mer om ClimeMarine här

Bakgrund: Havsplanering

I februari 2022 fattade regeringen beslut om Sveriges första havsplaner. Havsplanerna ska bidra till en långsiktigt hållbar utveckling genom att vägleda om hur havet ska användas. Planförslagen ska även ge en bild av sannolika effekter av att använda havet enligt planerna. Därför har Havs- och vattenmyndigheten utvecklat ett planeringsstöd, Symphony, som används i arbetet med att ta fram och konsekvensbedöma havsplaner. Ett EU-direktiv säger att alla medlemsländer måste upprätta havsplaner.

Läs mer om Sveriges havsplanering här.

Kontakt: Per Jonsson, professor i marin ekologi vid Institutionen för marina vetenskaper, telefon: 0766-22 96 27, e-post: per.jonsson@marine.gu.se

Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70

e-post: olof.lonnehed@science.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 500 studenter och 6 500 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.