Connect with us

Marknadsnyheter

Kommentar från Recipharms styrelse med anledning av uppköpserbjudandet från Roar BidCo och rättelse av fel i konvertibelvillkor

Published

on

Den 14 december 2020 offentliggjorde EQT IX genom Roar BidCo AB (“Budgivaren”) ett offentligt uppköpserbjudande om 220 kronor kontant per aktie till aktieägarna i Recipharm AB (publ) (”Recipharm”) och 1 427 010 kronor för varje konvertibel utgiven av Recipharm om nominellt 1 000 000 kronor (”Erbjudandet”).

Lars Backsell, styrelseordförande i Recipharm, och Thomas Eldered, styrelseledamot och verkställande direktör i Recipharm, är aktieägare i Recipharm och deltar i Erbjudandet tillsammans med EQT IX. De kommer att tillskjuta sina aktier i Recipharm till Budgivaren i samband med Erbjudandets fullföljande. Lars Backsell och Thomas Eldered äger för närvarande (via bolag) aktier som sammanlagt motsvarar cirka 74,3 procent av rösterna och 25,7 procent av aktierna i Recipharm.

Ytterligare information om Erbjudandet finns i Budgivarens pressmeddelande som offentliggjordes idag den 14 december 2020. Budgivaren förväntas offentliggöra en erbjudandehandling omkring den 17 december 2020. Se vidare www.eqtgroup.com/pe-bidpage1. Acceptfristen för Erbjudandet förväntas löpa ut omkring den 12 februari 2021.

Styrelsen för Recipharm [1] har anlitat Carnegie Investment Bank AB (publ) som finansiell rådgivare och Vinge som legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Styrelsen har även uppdragit åt Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB att avge en s.k. fairness opinion om Erbjudandet. Styrelsen kommer tillsammans med sina rådgivare att utvärdera Erbjudandet och offentliggöra sitt uttalande om Erbjudandet senast två veckor före utgången av acceptfristen. Styrelsen har för Erbjudandet utsett styrelseledamoten Anders G. Carlberg att vara ordförande.

Anders G. Carlberg, ordförande för den oberoende styrelsen i Recipharm kommenterar: “Vi har under en tid haft en dialog angående ett eventuellt bud från EQT, Backsell och Eldered. Styrelsen kommer nu att noggrant utvärdera erbjudandet och återkomma med sin rekommendation till aktieägarna.”

Recipharm avser att offentliggöra sin bokslutskommuniké för 2020, eller preliminära finansiella data för januari-december 2020, före utgången av acceptfristen i Erbjudandet. Recipharm kommer att uppdatera sin finansiella kalender så snart ett nytt datum för rapporten är bestämt.

Rättelse av felskrivning i konvertibelvillkor
Recipharm gav ut konvertibler år 2016. Konvertiblerna är upptagna till handel på Frankfurtbörsen.

På grund av ett administrativt misstag när konvertiblerna gavs ut innehåller de slutliga konvertibelvillkoren en felskrivning. Felet innebär att den formel som ska användas för att räkna om konverteringskursen vid en s.k. change of control (kontrollförändring) över Recipharm (eller ett s.k. free float event) inte korrekt återger den formel som presenterades för konvertibelinvesterarna i samband med att konvertibeln gavs ut och inte heller återspeglar den kommersiella avsikten vid konvertiblernas utgivande.

Recipharm avser att rätta till felet i enlighet med de procedurer som finns i konvertibelvillkoren, vilket kan ske antingen genom ett beslut av den s.k. trustee som administrerar konvertibellånet eller genom beslut av konvertibelinnehavarna. Recipharm förväntar sig att proceduren för att rätta felskrivningen kommer att vara slutförd före utgången av acceptfristen för Erbjudandet. Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att rättelsen görs.

Stockholm den 14 december 2020
Recipharm AB (publ)
Styrelsen

För mer information, vänligen kontakta:
Anders G. Carlberg, ordförande för den oberoende styrelsen i Recipharm
Telefon: 070-543 75 76

Detta är sådan information som Recipharm AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 07:05 den 14 december 2020.

Om Recipharm
Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, farmaceutisk produktutveckling samt utveckling och tillverkning av medel för läkemedelsadministration. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 11 miljarder kronor per år och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets webbplats www.recipharm.com.

[1] Styrelseledamöterna Lars Backsell och Thomas Eldered har inte deltagit och kommer inte att delta i styrelsens handläggning av eller beslut i frågor som är relaterade till Erbjudandet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.