Connect with us

Marknadsnyheter

Komplettering till nyhetsbrev publicerat 210205 kl 07:39 med uppdatering av bilagd pdf av nyhetsbrev: Uppdatering av nyckeltal

Published

on

I senaste Bokslutskommunikén 2021-01-18 rapporterade bolaget nyckeltal i sin pågående värvningskampanj. Nedan redovisas en uppföljning på nyckeltal för januari samt ger mer information om genomsnittligt antal appar per avtal.

När resultatet av den pågående värvningskampanjen mäts för januari visar denna att statistiken från november och december, med 11,5 stycken signerade kundavtal i snitt på en (1) säljare och månad, fortsatt håller i sig. Under januari, som är två veckor i effektivt säljarbete p g a julledighet och uppstart på året, blev snittet 5 stycken signerade kundavtal på en (1) säljare.

Totalt har nu den pågående värvningskampanjen under november till januari givit 28 stycken signerade kundavtal mätt på en (1) säljare. Genomsnittet av antal appbundles* (iOS/Android/PWA) per avtal är 16 stycken appar.

Dessa 28 stycken avtal innehåller en av kunden avtalad estimerad behovsvolym av appar de närmaste 12 månaderna som totalt representerar en potentiell månatlig återkommande licensintäkt (MRR**) på 352 199  kronor vid 100% utfall av estimerad volym. Detta ger en potentiell årligt återkommande licensintäkt (ARR***) på 4 226 388 miljoner kronor förutsatt att avtalens behovsvolym av appar inlöses till 100%. MRR och ARR växer ackumulerat för varje månad enligt SaaS affärsmodellen som bolaget arbetar efter.

Att avtalens behovsvolym av appar inöses till 100% påverkar bolaget till stor del själva resultatet av genom Customer Development & Success organisationen som hjälper kunderna att uppnå sina mål i avtalen.

 

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:

– Vi har fortsatt mycket bra nyckeltal när vi mäter antalet avtal och genomsnittsvolymen av appar i avtalen som vi producerar på en säljare per månad. Statistiken från att mäta en (1) säljare ger oss viktig data på vilken ARR en säljare hypotetiskt kan skapa på ett år. Nu har vi verklig data för 3 månader och det ger oss värdefull statistik att räkna på. Håller vi samma snittvolym av avtal och appbundles per kund och en (1) säljare fortsatt framåt så blir det höga siffror i ackumulerat potentiellt värde som en säljare skapar månad för månad. Detta är ju styrkan i SaaS-affärsmodellen, värden växer snabbt när nyckeltalen i försäljningen är rätt. Detta följer vår plan, vi är till och med något över de mål vi satt upp. Uppstarten av februari är stark och det stärker vår tes om att vi har en stabilt ökande trend i våra nyckeltal. Avtalen i denna värvningskampanj baseras på en så kallad Pay-as-you-go modell där kunden betalar ett fast pris per app baserat på en total behovsvolym efterhand som dom börjar leverera appar på vår plattform. Volymkunder åtnjuter alltså en viss rabatt på standardpriset för en appbundle beroende på vilken estimerad volym man väljer till skillnad från direktköpande SME kunder på vår plattform som betalar standardpriser på appbundles. Ett ökat användande av vår plattform hos kund ger oss alltså ökande månatliga återkommande licensintäkter månad för månad. Vi är trygga i att Customer Development & Success kommer att hjälpa våra kunder att uppnå sitt uttalade behov av appar i varje avtal. Tillförseln av fler och fler partners gör också att våra kunder snabbt kan få hjälp med produktion och leverans via dessa om så önskas. Sammantaget skall våra kampanjer mot volymkunder likt denna, plus vår onlineförsäljning mot SME kunder som vill bygga enstaka appar själva samt förhoppningsvis framtida storvolymsaffärer tillsammans med strategiska samarbetspartner ge oss ett ökat ARR i koncernen.

 

*Appbundle är ett paket av totalt tre (3) olika appar, en (1) för iOS + en (1) för Android + en (1) för PWA som man bygger och publicerar på Appspotr 3.

**Monthly Recurring Revenue

***Annual Recurring Revenue

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.