Marknadsnyheter
Lönsam tillväxt på en turbulent marknad: Delårsrapport, januari – juni 2022
Andra kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 123,9 Mkr (103,0) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 20% (21%)
- Repetitiva intäkter uppgick till 73,5 Mkr (60,9)
- Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (-1,1) (förvärvsrelaterat)
- EBITA uppgick till 31,7 Mkr (26,5) vilket innebär en EBITA marginal om 26% (26%)
- Justerad EBITA marginal uppgick till 26% (27%)
- Resultat efter skatt uppgick till 17,9 Mkr (14,4)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,35 kr (1,08) och efter utspädning till 1,34 kr (1,08)
Första halvåret
- Nettoomsättningen uppgick till 242,6 Mkr (197,3) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 23% (16%)
- Repetitiva intäkter uppgick till 145,4 Mkr (113,2)
- Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (-1,1) (förvärvsrelaterat)
- EBITA uppgick till 62,1 Mkr (52,8) vilket innebär en EBITA marginal om 26% (27%)
- Justerad EBITA marginal uppgick till 26% (27%)
- Resultat efter skatt uppgick till 34,0 Mkr (31,1)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 2,56 kr (2,34) och efter utspädning till 2,55 kr (2,34)
Vd har ordet
Vi lämnar det andra kvartalet med en fortsatt stark tillväxt på 20 %, varav 17 % organisk och en god lönsamhet som uppgår till 26 %. Under kvartalet har vi fortsatt med ett högt rekryteringstempo och kan därför välkomna över sextio nya medarbetare i augusti – ett nytt rekord på Lime. Vårt mål har alltid varit långsiktig lönsam tillväxt. På en turbulent marknad, där många bolag börjar dra i handbromsen, ger det oss möjligheter att fortsätta gasa och bygga ett ännu starkare Lime.
Fortsatt högt tempo även i tuffare tider – historien visar att vi kan
Ser vi tillbaka på det finansiella fotavtryck vi har lämnat efter oss som bolag, kan vi stolt konstatera att vi levererat stark tillväxt och god lönsamhet i över tjugo år. Det gäller även under marknadskriser som IT-kraschen 2000, finanskrisen 2008 och nu senast pandemin 2020. Att vi återigen står inför tuffare tider med krig i Ukraina, höjda räntor och hög inflation, skapar en generell marknadsoro och en mer osäker framtidstro bland många företag. I sådana tider vet vi att smart affärshantering och riktigt proffsig kundvård blir viktigare än någonsin. Med våra produkterbjudanden och kundtillvända medarbetare hjälper vi andra företag att skapa, behålla och fördjupa samarbetet med sina kunder. På så vis gör vi inte bara våra kunder mer framgångsrika utan också livet som slutkund betydligt enklare.
Med bra kostnadskontroll, hög andel repetitiva intäkter och låg kundkoncentration inom flera olika vertikaler står vi fortsatt starka. När många andra tillväxtbolag tvingas bromsa, ger lönsamhet och en framåtlutad kultur oss möjlighet att fortsätta gasa.
Stabilt affärsläge med stark organisk tillväxt
Under andra kvartalet har vi, precis som många andra bolag, märkt av längre säljprocesser men trots detta fortsätter vi att stänga många fina affärer på alla marknader och inom våra vertikaler. Vi välkomnar tyska kunden Thalhofer Holzzentren GmbH & Co inom partihandel, Norska Idrottsförbundet, fastighetsbolaget Corem Property Group AB samt energibolaget Karlskoga Energi & Miljö AB, för att nämna några. Vi har också stärkt organisationen inom vår konsultverksamhet, Expert Services, vilket är en av de bidragande orsakerna till en stark organisk tillväxt, som under kvartalet uppgår till 17 %.
Internationell expansion och rekordmånga rekryteringar för framtida tillväxt
Som jag tidigare varit inne på är kärnan i vår strategi att fortsätta investera och expandera, även i tuffare tider. Under pandemin gick vi in i Nederländerna och Tyskland. Nu breddar vi även vår produktportfölj internationellt, genom att lansera Lime Go på den danska och norska marknaden. Detta som en del av vårt fokus på att skala befintliga marknader.
Även på rekryteringssidan fortsätter vi att hålla ett högt tempo och i augusti drar vi i gång det största introduktionsprogrammet någonsin med över sextio nya medarbetare. Vi har haft som målsättning att skala vår utvecklingsavdelning och även om vi inte riktigt är där vi vill vara, ser vi en förbättrad situation under andra kvartalet med flertalet rekryteringar. Som mjukvarubolag gläds vi åt möjligheten att därmed kunna öka takten för vår produktutveckling.
Hur marknaden kommer att agera efter sommaren är fortfarande osäkert, men oavsett marknadsförutsättningar är vår målsättning tydlig: Vi ska fortsätta driva Lime mot långsiktig lönsam tillväxt och skapa ett ännu bättre bolag.
Jag vill passa på att önska alla kunder, kollegor och aktieägare en riktigt härlig sommar!
/Nils Olsson, VD & koncernchef, Lime Technologies
Läs hela rapporten i bifogad PDF
Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies kvartalsrapport för januari – juni 2022
Idag den 15 juli 2022, kl. 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef, Nils Olsson, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida för investerare.
Länk till webcasten finner ni här.
För ytterligare information, kontakta:
Lime Technologies AB (publ)
Nils Olsson, CEO / +46 736-44 48 55 / nils.olsson@lime.tech
Magnus Hansson, CFO & Head of Investor Relations / +46 708-55 55 40 / magnus.hansson@lime.tech
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2022, kl. 07:50.
Om Lime
Lime hjälper europeiska företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” – utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har närmre 400 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Köln och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer. www.lime-technologies.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke