Mjuklansering av Extreme Makeover: Home Edition planerad till Q4 2022

| 16 september, 2022 | 0 kommentarer

Qiiwi Games meddelar idag att mjuklanseringen av bolagets nya storsatsning inom match-3-spel under Banijays varumärke, Extreme Makeover: Home Edition, får ett nytt estimerat startdatum. Målsättningen är nu att kunna starta mjuklanseringen av spelet under det fjärde kvartalet. Anledningen till det ändrade startdatumet är att Qiiwi ytterligare vill polera och färdigställa speltitelns funktioner och innehåll för att kunna konkurrera på absoluta toppnivån avseende Casual-spel med match-3.

Qiiwi har ett flerårigt licensavtal med Banijay Brands, den kommersiella delen av den internationella innehållsproducenten och distributören Banijay, avseende att utveckla och publicera ett match-3-spel baserat på den världskända globala renoveringsshowen Extreme Makeover: Home Edition. Den nya storsatsningen förväntas nu starta sin mjuklansering under det fjärde kvartalet. Tidigare målsättning var att mjuklanseringen skulle kunna starta mot slutet av det tredje kvartalet.

Extreme Makeover: Home Edition är Qiiwis största produktion någonsin och majoriteten av bolagets resurser arbetar med utvecklingen av speltiteln. Detta är en stor skillnad mot hur bolaget tidigare arbetat med speltitlar inom bolagets affärsområde ”Branded Games” och signalerar att man från bolagets sida har mycket stark tilltro till speltitelns potential, samtidigt som man vill nå en helt ny nivå av kvalitet, sociala funktioner samt Live Operations arbete.

Kommentar från VD Erik Dale Rundberg:

”Extreme Makeover: Home Edition är en speltitel som känns helt rätt i tiden där vår ambition är att erbjuda spelare en toppnivå av underhållning i form av storytelling, match-3-nivåer och events för spelarna att delta i.Detta beslut känns helt rätt att ta då vi har så höga interna kravställningar på denna storsatsning och vi skall således inte stressa ut produkten.

Teamet som jobbar med Extreme Makeover: Home Edition har ett antal delar som tagit längre tid än vår tidigare estimering vilket varit svårt att förutse, vi behöver därför ett antal veckor till innan vi kan påbörja mjuklanseringen för speltiteln.”

TV-serien Extreme Makeover: Home Edition är känt för att visa upp fantastiska berättelser, inspirerade volontärer och häpnadsväckande husrenoveringar för familjer som på ett eller annat sätt råkat illa ut. Husrenoveringarna inkluderar interiörer, exteriörer och landskapsarkitektur där allt genomförs inom en veckas tid.

Spelet kommer sammanföra Qiiwi Games etablerade metagaming-strategi med Extreme Makeover-formatetsom innebär fängslande historier tillsammans med ett stort urval av renoverings och dekorationsalternativ för spelarna att ansvara för.

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: [email protected]

Certified Adviser:

Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
[email protected]

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige), London (Storbritannien) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers” samt Hyper Casual via dotterbolaget Playright Digital Entertainment Ltd. Bolagets slogan är “Adventures for Everyone”.

Om Banijay Brands:

Banijay Brands, part of international content producer and distributor Banijay, controls the brand licensing rights to some of the most high profile and creative IP in the world. From entertainment and scripted through to animation and game shows, Banijay’s diverse portfolio offers commercial opportunities in multiple categories.

Banijay is home to over 120 production companies across 22 territories, and a multi-genre catalogue boasting over 130,000 hours of original standout programming. With unrivalled commercial capabilities, Banijay Brands brings the group’s stories and brands to life through consumer products, live experiences and gaming.

Banijay Brands represents some of the biggest global brands including MasterChef, Black Mirror, Temptation Island, Peaky Blinders, Survivor, Mr Bean, Changing Rooms, Interior Design Masters, Simon’s Cat, Your Home Made Perfect, Your Garden Made Perfect, Deal or No Deal, The Inbetweeners, Big Brother, Sunday Brunch, Tipping Point, The Biggest Loser, Ready Steady Cook, Wipeout and Crystal Maze.

Built on independence, creative freedom, entrepreneurialism and commercial acumen, the company, launched in 2008, operates under the direction of Chief Executive Officer, Marco Bassetti.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.