Connect with us

Marknadsnyheter

Möt HDK-Valand på Stockholm Furniture Fair

Published

on

Även i år deltar HDK-Valand vid Göteborgs universitet med två montrar på Stockholm Furniture Fair. Båda är placerade i området Greenhouse där ny och spännande design visas upp.

På mässan träffar du studenter från kandidat- och masterprogrammet i design som ges i Göteborg, och studenter från kandidatprogrammet i möbeldesign inriktning trä, som ges i Steneby i Dals Långed.

Monter: HDK-Valand, Campus Göteborg
Tema: Ont om skog
Många tror att skogen är en del av lösningen på klimatkrisen. Men hur tar vi bäst hand om våra skogar? Ska vi låta dem växa i sin egen takt eller ska vi skörda dem och använda dem som en resurs? Kanske ligger svaret någonstans däremellan? I denna utställning tar sig designstudenter från HDK-Valand an dessa frågor från sina perspektiv.

− Våra designprogram bygger på konstnärlig grund, vilket ofta leder till utforskande och multidisciplinära designmetoder som resulterar i både konkreta föremål och öppna frågor, säger universitetsadjunkt Mattias Rask.

Medverkande studenter och verk från Göteborg:

  • Moa Sahlqvist: Baum
  • Filippa Revelius: 6%
  • Dina Möller & Rebecca Hedrén: Invasiv
  • Joséphine Perini Stefansson: Ge tillbaka
  • Ylva Wedberg: Lindestolen
  • Elenor Månsson: Moder Berg, text
  • Ola Lindgren, Teresa Jaksetic, Stina Andersson: Moder Berg, gestaltning
  • Fabian Myhrman, Filip Malke, Carl Marcus Sjöberg, Ante Wiklund: M44
  • Josha Weldheer: A story of wood − In Göteborg
  • Anton Thorstensson: Massiv
  • Studio Wrapped; Fanny Apel, Isabell Tresse, Ina Lidman och Emil Eriksson: Resource, montergestaltning

Kontaktperson Göteborg:
Mattias Rask, universitetsadjunkt, telefon: 070−076 90 49, e-post: [email protected]

Monter: HDK-Valand, Campus Steneby
Tema: Under ytan
Kunskap om de underliggande processerna kring våra produkter blir allt viktigare i värdekedjan för möbler och inredning. Kraven på social, ekonomisk och ekologisk medvetenhet driver behovet av en uppdaterad designprocess.

Studenterna har utforskat detta genom ett tema; ”dåtid, nutid och framtid” och det här är vad de har upptäckt. Montern visar resultatet men också processen bakom möblerna och olika möjliga förhållningssätt till möbel design; vad som finns under ytan, säger professor Torsten Hild.

Medverkande studenter och verk från Steneby:

  • Måns Abrahamsson: N Boda 1
  • Emelie Sjöberg: Hemligheter
  • Måns Hallberg: mash
  • Tomas Björk: Nätverk
  • Karl Ekdahl: Curb (A material exploration of wood and textile)
  • Felix Olofsson: Sambo Bord
  • Joakim Rydholm Axelsson: En snäll mjuk rektangel

Kontaktperson Campus Steneby:
Sara Szyber, universitetsadjunkt, 070−788 65 78, e-post: [email protected]

Välkomna!

STOCKHOLM FURNITURE FAIR
Datum: 7–11 februari
Tid: kl.
09:00−18:00, lördag kl. 10:00−17:00 (öppet för allmänheten)
Plats: Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö, Stockholm

Maja Carltoft
Kommunikatör
HDK-Valand vid Göteborgs universitet
Telefon: 073–201 5894
E-post:
[email protected]

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 500 studenter och 6 500 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Energy Save har välkomnat 5 nya medarbetare under januari

Published

on

By

Energy Save växer så det knakar. Under den senaste tiden har bolaget introducerat fem nya medarbetare som gör det möjligt för Energy Save att fortsätta utvecklas – helt i linje med företagets ambitiösa tillväxtplan. De nyanställda är stationerade i Alingsås – och i slovenska Maribor. 

Jasmina Mucic kommer att förstärka försäljningsteamet på ES Systems och kommer att arbeta inom området kommersiella fastigheter. Jasmina har tio års yrkeserfarenhet som energiingenjör och kommer senast från en tjänst på Familjebostäder i Göteborg.

Calle Gabinus är anställd som Key account manager och ansvarar för Energy Saves verksamhet på den svenska och norska marknaden. Callerl har i uppdrag att utveckla affären tillsammans med Energy Saves distributörer på de lokala marknaderna. Han har sedan 2015 varit seniorkonsult med expertis inom försäljning och marknadsföring.

Stanislav Siedavnykh arbetar som Lead software engineer & architect, och är en förstärkning till Energy Saves digitala affärsområde. Stanislav kommer närmast från en tjänst som Senior software engineer på Volvo Cars. 

I Slovenien har Energy Save rekryterat Kaj Bednjički och Matej Razdevšek till kontoret i Maribor. Båda två kommer att arbeta som Key account managers för den europeiska marknaden och förstärker därmed Energy Saves försäljningsorganisation. Tillsammans med europeiska distributörer kommer de att fortsätta utveckla distributörsaffären inom villavärme och kommersiella fastigheter. I takt med att efterfrågan på värmepumpssystem utvecklas i Europa, kommer detta i allt högre grad bli fokus för Kajs och Matejs ansträngningar. 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Sävenstrand, VD, ES Energy Save Holding AB (publ)

Telefon 0706-61 57 77

E-post: [email protected]

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är sedan 2020 noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AGES Bokslutskommuniké 2022

Published

on

By

 

 

Fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen var 347 MSEK (285)
  • Rörelseresultat 17 MSEK (5)
  • Resultat före skatt uppgick till 12 MSEK (1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 13 MSEK (-1)
  • Resultat per aktie var 1,85 SEK (-0,12)

Helåret

  • Nettoomsättningen var 1 319MSEK (1 070)
  • Rörelseresultat 51 MSEK (43)
  • Resultat före skatt uppgick till 39 MSEK (32)
  • Resultat efter skatt uppgick till 34MSEK (26)
  • Resultat per aktie var 4,85 (3,65)

 

VD:s kommentarer till koncernens utveckling

 

AGES har under fjärde kvartalet haft god orderingång och bra tillväxttakt. Omsättningen ökade med 22 procent och uppgick till 347 MSEK. Baspriserna på råmaterial sjönk under kvartalet men ökade energitillägg innebar att effekten på omsättningen blev neutral. 

 

På helårsbasis ökade omsättningen med 23 procent och uppgick till 1319 MSEK.

 

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 17 MSEK (5). Det starka resultatet beror främst på en fortsatt positiv utveckling hos våra produktionsenheter inom skärande bearbetning. Vår produktionsenhet inom pressgjutning i Unnaryd har haft utmaningar med kapacitetsbrist och förändrade produktionsvolymer vilket ledde till kostnadsökningar och låg effektivitet.

En organisationsförändring har i skrivande stund genomförts. Målet är att förbättra och effektivisera organisationen samt att sänka kostnaderna. Vi bedömer att effekterna av detta förbättringsarbete kommer att påverka resultatet positivt under 2023.

 

För helåret 2022 uppgick rörelseresultatet till 51 MSEK (43) vilket är glädjande med tanke på att bolaget har stått inför betydande utmaningar i form av kraftigt ökade energikostnader.

 

För att kompensera ökade kostnader för material-, energi- och valutakursfluktuationer har vi under året haft avtals-förhandlingar med våra kunder. Vi har fått positiv respons från flera kunder som visat förståelse för kompensationsåtgärder samt prishöjningar. Flera av prishöjningarna är genomförda och förväntas påverka helåret 2023 positivt. Under innevarande år, har vi en fortsatt nära dialog med våra kunder för att motverka effekterna av energipriser, råvaror och valutor. 

 

Vi är mycket glada att ha erhållit Stora Leverantörspriset 2022 från branschorganisationen FKG (Fordonskomponent-gruppen) i oktober. Bakom priset ligger vårt dedikerade engagemang att förbättra hållbarhetsarbetet inom metallindustrin och vårt initiativ att dela våra erfarenheter med branschkollegor. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete under kommande år.

 

 

Framtida utveckling

Sammanfattningsvis har 2022 inneburit ökande resultat och förbättrade processer i flera av bolagen. Undantaget är pressgjutningsverksamheten i Unnaryd där det pågår ett arbete för att förbättra enhetens resultat.

Orderingången i koncernen är fortsatt god och vi skönjer i dagsläget ingen nedgång. Vi har hög beredskap för minskningar i produktionstakten som kan komma senare under året.

Trots utmaningar som höga energikostnader och materialprisfluktuationer har effekterna av dessa inte blivit lika stora som befarat. Detta i kombination med våra omförhandlade avtal ger oss goda förhoppningar när vi blickar framåt.

 

Under 2022 har den tillverkande industrin ställts inför en rad utmaningar. Kriget i Ukraina och dess påverkan på omvärlden, komponentbrist och störningar i leveranskedjor. Detta har naturligtvis även påverkat våra kunder.  Som ett resultat av detta ser vi en allt starkare trend mot att förflytta produktionen geografiskt närmare, för att säkra leveranser och säkerställa tillgången på komponenter. Detta är en trend som på sikt kommer att gynna oss. Detta samverkar med omställningen mot elektrifiering av fordonsflottan som är en viktig del av vår långsiktiga strategi.

 

 

 

Halmstad februari 2023

 

 

 

Se vidare bifogad rapport.

 

Denna information är sådan som AGES är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-08 15:00 CET.

Anders Magnusson, CEO AGES Industri AB

Tel: +46 (0) 705 42 01 50

E-post: [email protected]

AGES Industri AB (publ)

www.ages.se

AGES erbjuder gjutning, bearbetning, tooling och montering av kvalificerade precisionskomponenter i större serier. AGES nettoomsättning uppgår till ca 1300 MSEK och koncernen har i dag ca 500 medarbetare.

AGES B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market under kortnamnet AGES B och företagets Certified Advisor är Eminova Fondkommisson AB, [email protected], +46 (0) 8 684 211 10.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.