Connect with us

Marknadsnyheter

myFC Outlook: Mikrobränsleceller löser flera av logistikbranschens dilemman – myFC:s teknologi ökar effektivitet och lönsamhet

Published

on

myFC Outlook är omvärldsbevakande, ickeregulatorisk information från myFC:s kommunikationsavdelning. Innehållet speglar branscher och segment som ingår i eller tangerar bolagets intressesfär. Siffror och data i denna text ska ej ses som en prognos för kommande intäkter.

Logistik är en bransch som de flesta sällan reflekterar över. Det är något som bara existerar, agerar i bakgrunden och ger oss en tjänst i det tysta. Men branschen växer, och den är mitt uppe i en stark utvecklingsfas med fokus på automatisering, med målet att effektivisera flöden, hanteringstid och kostnader. Marknadsvärdet för bränslecellsmoduler för lastbilar och robotar beräknas nå över en miljard USD år 2028, och myFC har ett konkurrenskraftigt erbjudande till denna miljardmarknad. Genom att öka effektiviteten, ge robotar en driftstid på upp till 99,5 procent, gör myFC:s teknologi det möjligt för företag att minska sin robotflotta med upp till 25 procent. I slutändan minskar det även den totala ägandekostnaden med upp till 20 procent, på grund av minskade investeringsbehov.

Enligt myFC: s marknadsanalys kommer den potentiella marknaden för bolaget – kraftmoduler för AMR:er, AGV:er och lagertruckar, inom tre år att nå 100 miljoner USD.År 2028 uppskattas marknaden för vätgasbaserade bränslecellsmoduler för intralogistik, lastbilar och robotar att nå ett totalt värde på 1,5 miljarder USD, där specifikt små och låga kraftmoduler kommer att ha ett värde på 400 miljoner USD.
– Vår teknik för mikrobränsleceller ger en unik marknadsposition när det gäller industritruckar och robotar, applikationer som kräver relativt låga effektnivåer. Vi riktar in oss på en stor del av den marknaden. Med det tidigare tillkännagivna avtalet med en ledande OEM kommer vi in ​​på en attraktiv marknad där vi har en stark konkurrensfördel jämfört med de konventionella stackade bränslecellslösningarna som är gängse på marknaden, säger Michael Glantz.
I det tillkännagivna samarbetet kommer myFC: s mikrobränsleceller att komplettera batteridriften för de automatiska lagerrobotarna som hanterar komponenter i en av tillverkarens logistikcenter. Det ger ökad konkurrenskraft tack vare en driftstid som ökar betydligt jämfört med dagens lösningar. Enligt Michael Glantz är inträdet i logistiksektorn ett scenario där företagets teknik kan göra stor skillnad på ett sätt som har potential att göra ett globalt intryck.
– Det som gör vår teknik särskilt lämplig för logistikrobotar är att mikrobränslecellerna, till skillnad från de stackade bränslecellerna som, kan formas med stor frihet. De är också lätta att passa in i trånga utrymmen, säger han.
Enligt uppskattningar kommer antalet lager i världen att närma sig 160 000 i år. Sajten mordorintelligence.com rapporterar att lagren har en genomsnittlig yta på 18 000 kvadratmeter, vilket är en tredubbling sedan millennieskiftet. Det ger en total yta på nästan tre miljarder kvadratmeter och en uppskattad siffra på nästan 30 miljoner lagerarbetare över hela världen.
Det som driver utvecklingen är dels ett förändrat konsumtionsmönster, dels förändrade leveranskedjor i ett globalt sammanhang.

Robotar i samarbete. En palleteringsrobot lyfter över gods till en automatisk lagerrobot som forslar godset vidare. I bakgrunden en goods to person-robot som transporterar gods, exempelvis mellan maskin och människa. 

Lagerarbete är en typ av tjänster som alltmer övertas av robotar, precis som mycket annat manuellt arbete. Enligt en uppskattning från Bank of America kommer 45 procent av allt tillverkningsarbete att hanteras av robotar år 2025.
– Tittar man specifikt på lagerlogistik finns det flera drivkrafter bakom den starka automatiseringstrenden. Det viktigaste är att utvecklingen av industri 4.0 har gjort robotarna mer och mer intelligenta och användbara i komplexa miljöer. En annan faktor är ökade krav på effektivisering av flöden, både på grund av kostnader och krav på leveranstider, säger Michael Glantz, VD för myFC.
Ytterligare en drivkraft bakom förändringen är att lagermiljöer är bland de mest drabbade branscherna när det gäller arbetsrelaterade olyckor och sjukdomar – enligt U.S. Bureau of Labor Statistics är en lagerarbetare av tjugo drabbad.
Dessutom är bemanning en av branschens största utgifter, och en stor andel logistikföretagen nämner svårigheten att hitta anställda som en av deras mest utmanande frågor. Även om automatisering minskar andelen personer under ledning, befinner sig industrin samtidigt i en expansiv tillväxtfas, förstärkt av den snabbt växande e-handeln.

Det finns alltså flera drivkrafter bakom den ökande automatiseringsnivån i logistikbranschen. I ett modernt industrilager för en tillverkare av produkter med hög förädlingsgrad, till exempel datorer eller fordon, levereras komponenter från en mängd olika underleverantörer och hanteras sedan av robotar av flera olika typer.
Pick-and-place-robotar flyttar delarna och placerar dem på rätt ställen, till exempel i rätt lagerpallar. Intelligenta palleteringsrobotar kan skilja på en mängd olika varor som kommer på ett transportband, sortera dem och placera dem i rätt högar. Typiska AGV:er (Automated Guided Vehicles) används för att transportera varor mellan olika platser, människor och maskiner på lagret. Det manuella mänskliga arbetet hanteras i flera sammanhang med hjälp av så kallade kollaborativa robotar som kan röra sig i samklang med människor, där människa och robot delar uppgifterna och samexisterar på samma arbetsyta.

 

Hittar själv. Ett exempel på en AGV. EZS 350 a är en automatiserad dragtruck, tillverkad av tyska Jungheinrich. Trucken navigerar med hjälp av ett lasersystem.

I moderna lagermiljöer pågår arbetet många gånger dygnet runt utan att stanna, vilket gör robotar – som varken sover eller äter – överlägsna oss människor. Totalt uppskattas antalet lagerrobotar till cirka 3 miljoner, och de flesta finns i Asien. Antalet ökar med cirka 300 000 per år.
Mikrobränsleceller i kombination med ackumulatorer kommer att hantera flera av de dilemman som logistikrobotar som drivs av enbart batterier lider av, där tiden för laddning innebär att robotarna oundvikligen står stilla i cirka 10 procent av den maximala arbetstiden. Det innebär att investeringar behövs i fler robotar och laddinfrastruktur, som är utrymmeskrävande. En viktig fråga i en tid då lagertjänster har blivit alltmer efterfrågade, vilket också har drivit upp priset per kvadratmeter.

Från Kina. Det kinesiska bolaget Geek+ har tagit fram lagerroboten P 500 – ett exempel på en goods to person-robot som levererar i lagermiljöer.

Eftersom en vätgastank kan fyllas på bara några minuter, ger bränsleceller i kombination med litiumjonbatterier en drifttid på upp till 99,5 procent. Det gör att företag kan minska sin robotflotta med upp till 25 procent, vilket i slutändan minskar totala ägandekostnader med upp till 20 procent på grund av minskade investeringsbehov.
Dessutom ger lösningen flera miljöfördelar. Bränsleceller som drivs av hållbart producerat väte har i princip inget klimatavtryck alls. Kombinationen innebär också att litiumjonbatterierna får en betydligt längre livslängd, vilket även minskar behovet av ovanliga metaller. Dessutom minskar mängden farligt avfall som genereras när batterierna är uttjänta.
– Det finns en tydlig trend inom intralogistiken mot mindre och lättare laster, vilket innebär låg genomsnittlig strömförbrukning. Där passar vår mikrobränslecellsteknik bättre än konventionella stackade bränslecellslösningar. Vi ser stora möjligheter för logistikbranschen att öka effektiviteten, minska omkostnader, öka lönsamheten och även minska sin miljöpåverkan med hjälp av vår hållbara teknik, säger Michael Glantz.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.