Connect with us

Marknadsnyheter

När vet ett företag att det behöver stoft eller oljedimfilter?

Published

on

Vad brukar vara avgörande för ett företag när de beslutar sig för att investera i filtersystem till sin processventilation?

Orsakerna kan vara många men slutsyftet är detsamma. Ett företag måste alltid följa lagar och regler och skall i största möjliga mån försöka eftersträva att uppfylla och upprätthålla riktlinjer som kommer ut, inte minst gällande arbetsmiljö  – Filterman

Bristfällig luftkvalitet

En del av våra kunder kan komma till oss med en förfrågan på ett system som är anpassat efter deras förutsättningar efter att de upptäckt att luftkvaliteten varit bristfällig under en längre period.

Att luftkvaliteten i en verkstad varierar kan exempelvis bero på

  • att produktionskapaciteten ökar och att det därmed blir en ökad volym förorenad luft från produktionen
  • ett ökat antal bearbetningsplatser eller maskiner. En tidigare beräknad produktionsuppställning kanske inte kan hantera en ökad mängd processluft
  • att ombyggnationer utförs som förändrar processventilationens förutsättningar

Den bristfälliga luftkvaliteten identifieras oftast av ett arbetsmiljöombud, produktionsansvarig eller de operatörer som dagligen vistas i denna luft. Ett starkt tecken på att processventilationen är bristfällig är att verkstadsluften blir dimmigare och dimmigare under arbetsdagen och att luften upplevs stå stilla. I vissa fall kan anställda uttrycka irritation i ögon och luftvägar. Dessa orsaker är tecken på att luften inte omsätts och renas på rekommenderat sätt.

Nybyggnation

Andra situationer då kunder vill ha förslag på filtersystem är när de bygger nya lokaler och vill planera en bra luftmiljö redan från start. Detta är ett mycket bra skede att se över processventilationen då det alltid är lättare att optimera en verkstadsyta under planeringsstadiet istället för att komplettera i efterhand.

Regler och riktlinjer

Det är också en stor drivkraft till att investeringar i stoft- eller oljedimfilter genomförs i och med att riktlinjer och regler hela tiden blir hårdare vilket helt enkelt leder till att tidigare processventilationssystem kanske inte är tillåtna efter att vissa arbetsmiljödirektiv ändrats. Ett platsbesök från arbetsmiljöverket kan leda till att ett företag få ett åliggande om att åtgärda processventilationen inom ett antal månader, och om detta inte utförs kan verksamheten få produktionsförbud tills åliggandet är åtgärdat.

Toleranser i maskiner

Ovanstående orsaker handlar främst om arbetsmiljön och de anställdas hälsa. Men det finns ytterligare en aspekt som också är mycket viktig.

Produktionskvaliteten kan minska med minskad arbetsmiljö. Smutsiga verkstadslokaler där stoft och fett sätter sig på verktyg och bearbetningsmaskiner kan i en förlängning skapa toleransproblem på komponenter mid fina toleranser.

Seriös aktör

Sist men inte minst skall man inte underskatta ryktet som ett företag får, både som leverantör och arbetsgivare, när det lyckas hålla en god arbetsmiljö och rena lokaler. Anställda rekommenderar gärna själva arbetsplatser där de själva trivs och kunder ser många gånger en ren och städa produktion som ett kvalitetstecken.

För att skapa god arbetsmiljö och visa på sin kvalitativa produktion kan en del företag idag använda sig av ljusa färger på både golv och väggar. Ljusa väggar ser man snabbt om de blir smutsiga och är man då säker på sina rutiner och sin arbetsmiljö vågar man då visa att golv och väggar inte missfärgas.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.