Marknadsnyheter
NENT Group lanserar Viaplay på Island den 1 april


- Viaplay erbjuder isländska tittare en unik kombination av originalproduktioner, filmer och serier samt barninnehåll; paket för direktsänd sport kommer att lanseras
- Viaplays film- och seriepaket kostar ISK 599 (EUR 4) per månad
- Viaplay finns med lanseringen på Island i alla fem nordiska länder
Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar sin streamingtjänst Viaplay på Island den 1 april. Isländska kunder till Viaplay får en unik kombination av originalproduktioner, filmer och serier samt barninnehåll, där ett paket för direktsänd sport kommer att lanseras framöver. Viaplay finns med denna lansering i alla fem nordiska länder.
Viaplays film- och seriepaket kostar ISK 599 (EUR 4) per månad på Island. Precis som på nuvarande marknader kommer Viaplay att göras tillgängligt för kunder på Island genom abonnemang som säljs direkt till kunderna samt genom tredjepartsavtal.
Viaplays innehållserbjudande delas in i fyra kategorier: originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport. Bland höjdpunkterna från innehållet som är tillgängligt på Island vid lanseringen finns:
- Originalproduktioner: ‘Älska mig’, ‘Den som dräper’, ‘Wisting’, ‘Box 21’, ‘Förhöret’, ‘ALEX’, ‘Rig 45’, ‘Konsten att leva längre’, ‘Svartsjön’, ‘Hidden – Förstfödd’, ‘Ingen utan skuld’, ‘Den inre cirkeln’, ‘Four Hands Menu’, och mycket mer.
- Filmer och serier: ‘Borg’, ‘Journal 64’, ‘Snabba cash’, ‘Badhotellet’, ‘Vår tid är nu’, ‘Gråzon’, ‘Jordskott’, ‘Grey’s Anatomy’, och mycket mer. Kunder kan även hyra eller köpa de senaste stora amerikanska och nordiska filmerna i Viaplay Store.
- Barninnehåll: ‘Fixi i Playland’, ‘Mias magiska värld’, ‘Paw Patrol’, ‘Dora utforskaren’, ‘SpongeBob SquarePants’, och mycket mer.
Dessutom har NENT Group säkrat de exklusiva isländska medierättigheterna till följande sporter: Formel 1, Bundesliga fotboll och handboll, WTA tennis, Major League Baseball, NASCAR, nederländska Eredivisie, danska Superliga, svenska Allsvenskan, Division 1 Féminine, franska cupen, CONCACAF Nations League, Copa América 2021, och mycket mer. Merparten av dessa evenemang är för nuvarande senarelagda på grund av det globala utbrottet av coronaviruset. NENT Group kommer att lansera ett Viaplay sportpaket på Island när dessa evenemang åter blir tillgängliga.
Ytterligare innehåll läggs till i varje innehållskategori på Viaplay under de kommande månaderna. Alla originalproduktioner och allt barninnehåll har isländska undertexter eller isländsk dubbning. Utvalda sportevenemang kommer att ha isländska kommentatorer.
Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är en nordisk framgångssaga och att fullborda vår närvaro i regionen med en lansering på Island är ett naturligt nästa steg. Från och med den 1 april erbjuder vi tittare på Island fler högkvalitativa nordiska originalproduktioner än någon annan, tillsammans med prisvinnande filmer och serier, samt premiuminnehåll för barn, och där vi senare kommer att erbjuda direktsänd sport i världsklass. Viaplay har redan 1,6 miljoner abonnenter i Norden och kan snabbt skalas upp för att nå nya kunder. Vi ser fram emot att introducera vårt unika innehåll för tittare på Island.”
Island är ett av världens mest uppkopplade länder där 75% av hushållen har tillgång till en bredbandshastighet på 1Gbit/s genom fibernätverk och det finns för nuvarande 359 000 mobila bredbandsabonnemang hos en befolkning på 360 000 personer. Den isländska regeringen har som mål att 99% av landets hushåll och företag ska ha tillgång till en bredbandshastighet på minst 100Mb/s år 2022. Detta gör Island till en perfekt marknad för Viaplay och dess unika och lättanvända streamingerbjudande.
Om Viaplay
Viaplay är den ledande nordiska streamingtjänsten. Viaplay erbjuder innehåll i fyra kategorier – originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport – och kan ses var som helst, när som helst och på nästan vilken enhet som helst. Tjänsten erbjuder även innehåll genom electronic sell-through (EST), transaction video on-demand (TVOD) och TV Everywhere (TVE). På senare åren har Viaplay kraftigt ökat sitt erbjudande av originalinnehåll, vilket är mycket populärt bland kunder i Norden och som även nått en global publik då de internationella rättigheterna har köpts av mediebolag runt om i världen.
Under 2019 ökade antalet betalande kunder på Viaplay med 310 000 (+25% jämfört med 2018) till 1 568 000. Den genomsnittliga årliga tillväxten mellan 2016 och 2019 var 19%. Siffrorna inkluderar inte de abonnenter som har tillgång till Viaplay genom ett Viasat betal-TV-abonnemang eller genom en gratis provperiod. Viaplay har en beräknad marknadsandel på ungefär 25% till 30% baserad på antalet betalande enskilda abonnenter.
Med över 300 egna utvecklare fortsätter NENT Group att investera i teknik- och produktutveckling för Viaplay. Användare kan streama på flera enheter samtidigt, titta på filmer och serier i offline-läge och skapa upp till sex personliga profiler för sitt abonnemang.
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).
Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Corporate Communications Manager; +46 73 699 26 95)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)
Ladda ner högupplösta bilder: Flickr
Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram
Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke