NENT Group lanserar Viaplay på Island den 1 april

| 26 mars, 2020 | 0 kommentarer

  • Viaplay erbjuder isländska tittare en unik kombination av originalproduktioner, filmer och serier samt barninnehåll; paket för direktsänd sport kommer att lanseras
  • Viaplays film- och seriepaket kostar ISK 599 (EUR 4) per månad
  • Viaplay finns med lanseringen på Island i alla fem nordiska länder

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar sin streamingtjänst Viaplay på Island den 1 april. Isländska kunder till Viaplay får en unik kombination av originalproduktioner, filmer och serier samt barninnehåll, där ett paket för direktsänd sport kommer att lanseras framöver. Viaplay finns med denna lansering i alla fem nordiska länder.

Viaplays film- och seriepaket kostar ISK 599 (EUR 4) per månad på Island. Precis som på nuvarande marknader kommer Viaplay att göras tillgängligt för kunder på Island genom abonnemang som säljs direkt till kunderna samt genom tredjepartsavtal.

Viaplays innehållserbjudande delas in i fyra kategorier: originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport. Bland höjdpunkterna från innehållet som är tillgängligt på Island vid lanseringen finns:

Dessutom har NENT Group säkrat de exklusiva isländska medierättigheterna till följande sporter: Formel 1, Bundesliga fotboll och handboll, WTA tennis, Major League Baseball, NASCAR, nederländska Eredivisie, danska Superliga, svenska Allsvenskan, Division 1 Féminine, franska cupen, CONCACAF Nations League, Copa América 2021, och mycket mer. Merparten av dessa evenemang är för nuvarande senarelagda på grund av det globala utbrottet av coronaviruset. NENT Group kommer att lansera ett Viaplay sportpaket på Island när dessa evenemang åter blir tillgängliga.

Ytterligare innehåll läggs till i varje innehållskategori på Viaplay under de kommande månaderna. Alla originalproduktioner och allt barninnehåll har isländska undertexter eller isländsk dubbning. Utvalda sportevenemang kommer att ha isländska kommentatorer.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är en nordisk framgångssaga och att fullborda vår närvaro i regionen med en lansering på Island är ett naturligt nästa steg. Från och med den 1 april erbjuder vi tittare på Island fler högkvalitativa nordiska originalproduktioner än någon annan, tillsammans med prisvinnande filmer och serier, samt premiuminnehåll för barn, och där vi senare kommer att erbjuda direktsänd sport i världsklass. Viaplay har redan 1,6 miljoner abonnenter i Norden och kan snabbt skalas upp för att nå nya kunder. Vi ser fram emot att introducera vårt unika innehåll för tittare på Island.”

Island är ett av världens mest uppkopplade länder där 75% av hushållen har tillgång till en bredbandshastighet på 1Gbit/s genom fibernätverk och det finns för nuvarande 359 000 mobila bredbandsabonnemang hos en befolkning på 360 000 personer. Den isländska regeringen har som mål att 99% av landets hushåll och företag ska ha tillgång till en bredbandshastighet på minst 100Mb/s år 2022. Detta gör Island till en perfekt marknad för Viaplay och dess unika och lättanvända streamingerbjudande.

Om Viaplay

Viaplay är den ledande nordiska streamingtjänsten. Viaplay erbjuder innehåll i fyra kategorier – originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport – och kan ses var som helst, när som helst och på nästan vilken enhet som helst. Tjänsten erbjuder även innehåll genom electronic sell-through (EST), transaction video on-demand (TVOD) och TV Everywhere (TVE). På senare åren har Viaplay kraftigt ökat sitt erbjudande av originalinnehåll, vilket är mycket populärt bland kunder i Norden och som även nått en global publik då de internationella rättigheterna har köpts av mediebolag runt om i världen.

Under 2019 ökade antalet betalande kunder på Viaplay med 310 000 (+25% jämfört med 2018) till 1 568 000. Den genomsnittliga årliga tillväxten mellan 2016 och 2019 var 19%. Siffrorna inkluderar inte de abonnenter som har tillgång till Viaplay genom ett Viasat betal-TV-abonnemang eller genom en gratis provperiod. Viaplay har en beräknad marknadsandel på ungefär 25% till 30% baserad på antalet betalande enskilda abonnenter.

Med över 300 egna utvecklare fortsätter NENT Group att investera i teknik- och produktutveckling för Viaplay. Användare kan streama på flera enheter samtidigt, titta på filmer och serier i offline-läge och skapa upp till sex personliga profiler för sitt abonnemang. 

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
[email protected] (eller Nicholas Smith, Corporate Communications Manager; +46 73 699 26 95)
[email protected] (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *