Connect with us

Marknadsnyheter

Newton Nordic huvudägare förtydligar kommande förvärv och utdelning

Published

on

Capital Conquest AB (publ) har som huvudägare i Newton Nordic, under de senaste dagarna blivit kontaktad av en större grupp aktieägare i Newton Nordic, där aktieägarna efterfrågat ett förtydligande till det presenterade förvärvet, och den föreslagna  utdelningen av bolagets nuvarande verksamhet, vilket kommer att behandlas av den kommande extra bolagsstämman. Mot bakgrund av detta så lämnar vi nedanstående redogörelse till alla aktieägare i Newton Nordic.

Förvärv av marketingföretaget Influencer Panel AB (unä) med tillhörande e-handel
Förvärvet avser bolaget Influencer Panel AB med org.nr 559337–0272 som är ett nybildat helägt (100%) dotterbolag till Webblagret Sverige AB med org.nr 559190–3165, vilket idag äger samtliga aktier i Influencer Panel AB. Bolagets namnändring m.m. ligger för registrering hos Bolagsverket, och syftet med bildandet av bolaget, är att flytta  verksamheten (Influencer Panel) till det nya dotterbolaget, för att underlätta den kommande strukturaffären, som skall behandlas på den extra bolagsstämman. Webblagret Sverige AB har därefter som målsättning, att dela ut hela sitt aktieinnehav i Newton Nordic till sina cirka 1 200 aktieägare; varav Danjal Kanani, Joakim Lundell och Jonna Lundell är grundare och huvudägare i bolaget.
Transaktionen innebär att de kvarvarande noterade bolaget, Newton Nordic, kommer få ytterligare 1 200 delägare, vilket i sin tur även skapar en bredare ägarstruktur, samt möjliggör ten förbättrad handel i bolagets aktie, vilket alla, såväl nuvarande som de tillkommande cirka 1 200 nya aktieägarna, kommer att gynnas av. 

Säljarna har intygat att bolaget som förvärvas är skuldfritt, och har ett eget kapital om cirka 5 miljoner kr, men då verksamheten är en avknoppning från deras egna moderbolag, så finns ännu ingen tidigare finansiell historik att tillgå, då bolaget är nybildat. Säljarna har dock lämnat en pro forma redovisning, för de kommande tre verksamhetsåren som finns att läsa i vårt tidigare pressmeddelande.

Utdelning av den nuvarande verksamheten till bolagets aktieägare   
Som vi beskriv i vårt tidigare pressmeddelande, så föreslår vi att den nuvarande verksamheten, kamerastabilisatorerna, överförs till ett helägt dotterbolag, vars aktier därefter gratis utdelas  till Newton Nordics aktieägare genom en Lex Asea utdelning, vilket innebär att den är skattefri för Newton Nordics aktieägare.  I det nya, utdelade bolaget, ingår att alla immateriella tillgångar såsom varumärke, samt personal överflyttas till de nya bolaget, vilket därefter övertar driften av den verksamheten inom kamera stabilisatorer. Varken bolagets kunder eller leverantörer kommer bli påverkade av denna ombildning, utan verksamheten kommer fortsätta som vanligt, med undantaget att fokus kommer att läggas på försäljning istället för utveckling, för att bästa och snabbast möjliga sätt, uppnå positivt kassaflöde.
-Som aktieägare i Newton Nordic blir du därefter ägare till två separata verksamheter, vilket vi tror kommer skapa mycket bättre förutsättningar för Newton Nordics alla aktieägare.

Avstämningsdag för den kommande utdelningen
Kommer att ske innan förvärvet, vilket innebär att Newton Nordics nuvarande aktieägare kommer erhålla 100% av sak utdelningen, och när stämman har godkänt förvärvet, så är det upp till styrelsen att besluta om  avstämningsdag för utdelningen. Avstämningsdagen ska dock vara minst en dag, innan kvittningsemissionen genomförs för att betala för förvärvet, så att nuvarande aktieägare får 100% av utdelningen.

-”Vi på Capital Conquest har som bolagets största aktieägare, under en längre tid försökt stötta den nuvarande ledningen på bästa möjliga sätt, och vi har även lämnat vårt ägarstöd till den nuvarande ledningen, inte minst då samtliga i styrelsen uteslutande har sina nuvarande styrelseposter, på ägarstöd ifrån oss som huvudägare i bolaget. Tyvärr har de inte under de senaste tolv månaderna, lyckas uppvisat något positivt resultat i bolaget utan i stället så har bolagets rörelseförluster väsentligt ökat utan att bolaget har kunnat uppvisa någon tillväxt eller nya produkter på marknaden.

Den förtida kvartalsrapport vilken publicerades idag, ändrar inte vår besvikelsen över nuvarande lednings sätt att sköta Newton Nordics nuvarande verksamhet, dock är vi väldigt positiva till den ökade försäljningen som bolaget nu uppvisar vilket stärker vår tilltro att kärnverksamheten har en mycket god potential.

”Vi tycker att den nuvarande verksamheten, kamera stabilisatorer, är en intressant nischverksamhet, vilken vi tror kan ha en  god potential, men den nuvarande ledningen förmår tyvärr inte, att driva verksamheten framåt på ett önskvärt sätt. Därför anser vi att de är nödvändigt att göra dessa förändringar, i syfte att kunna göra verksamheten vinstdrivande, inte bara i ett lösryckt kvartal, utan även på helårsbasis; samt inte minst viktigt, även för att kunna förbättra möjligheterna, till en positiv i stället för negativ, kursutveckling för aktieägarna”.

En strukturaffär inom en sektor där Influencer marknadsföring beräknas blir värd över 200 miljarder inom de närmaste fyra åren skapar väldigt goda förutsättningar för alla aktieägare att kunna uppnå en god avkastning på sin nuvarande investering i Newton Nordic. Samtidigt behåller man även sin tidigare ägarandel i kamera verksamheten och då även få möjligheten att vara med på denna tillväxtresa nu när bolaget har uppvisat en ökad försäljning av dess produkter.

Vi ser även en god möjlighet att kunna direkt notera den utdelade verksamheten på en lämplig MTF lista inom kort för att då ge aktieägarna den möjligheten att kunna själv välja om de vill köpa alternativt sälja sina aktier i framtiden, säger Glenn Renhult VD i Capital Conquest AB (publ).

”-Avslutningsvis så får samtidigt uttrycka viss förvåning över att nuvarande styrelse, valt att prioritera arbetet med att tidigarelägga en kvartalsrapport, uppvisande en bra, men marginell resultatförbättring, i stället för att återkomma med sina synpunkter, över förslagen till kommande extrastämma, vilken rör förslag om högst betydande förändringar av Newton Nordics verksamhet. -Man kan därför med god anledning, ifrågasätta om styrelsen och deras rådgivare, verkligen har beaktat god sed på aktiemarknaden ”
säger Glenn Renhult VD i Capital Conquest AB (publ).

 

För ytterligare information kontakta:
Glenn Renhult, Koncernchef Capital Conquest AB (publ)
Mobil: 070 – 253 72 96
E-post: glenn.renhult@capital-conquest.se

Kort om Capital Conquest AB (publ)
Capital Conquest är ett investmentbolag som skapar både tillväxt och lönsamhet och skall bedriva förvaltningsverksamhet genom direkt eller indirekt förvärva, förvalta, förmedla och avyttra aktier, andelar samt övriga finansiella tillgångar i syfte att skapa värdetillväxt för bolagets aktieägare. Bolaget är en långsiktig huvudägare av rörelsedrivande verksamheter och genom djupt engagemang med värdedrivade initiativ och aktiviteter så stödjer bolaget sina verksamheter att bli framgångsrika i sina respektive affärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.