Connect with us

Marknadsnyheter

Adlibris och Bokus blir återförsäljare av boken som lär barn om vattenföroreningar

Published

on

Att tvätta bilen på gatan, uppfarten eller i trädgården medför att skadliga ämnen rinner rakt ut i våra sjöar och vattendrag. Under våren lanserade Miljöinitiativet Hållbar Biltvätt boken Jojo & Poppy – vad gömmer sig i vattnet, med syfte att utbilda barn och vuxna om varför man inte ska tvätta bilen hemma. Boken har sedan tidigare endast funnits i begränsad upplaga vid tankstationer och tvättanläggningar runt om i Sverige, men från och med oktober kommer boken även att finnas tillgänglig att beställa via nätbokhandlarna Adlibris och Bokus.

Varje år äger cirka 12 miljoner biltvättar rum utanför biltvättarna. Mot bakgrund av detta lanserade Miljöinitiativ Hållbar Biltvätt tidigare i år en barnbok som på ett roligt och informativt sätt ska utbilda och förmedla kunskap om varför man ska avstå från att fultvätta hemma.

– I boken får vi följa med karaktärerna Jojo och Poppy på semester i vattnets värld och lära oss om hur man undviker att tungmetaller eller ”elakingar”, som de kallas i boken, förorenar våra sjöar. Boken är både spännande och underhållande, samtidigt som den lär barnen hur man på bästa sätt tar hand om vårt vatten, säger Micha Mathiasson och Andreas Norrefjord, författare till boken.

Boken har sedan lansering varit mycket uppskattad. I somras gjorde maskotarna Jojo och Poppy succé bland barnfamiljer som firade semester när de åkte ut på en sommarturné genom södra Sverige. I flera fall har kommuner och skolklasser också beställt en uppsättning böcker att dela ut i utbildningssyfte. Därför går nu internetbokhandeln Adlibris och Bokus in som återförsäljare av boken med försäljningsstart i oktober. Adlibris och Bokus samarbetar idag med tusentals leverantörer, förlag och distributörer och är därmed två av Nordens största bokhandlare på nätet.

– I flera år har vi jobbat aktivt med att förändra våra vanor kring biltvätt. Förhoppningen är att boken om Jojo och Poppy kan få kloka och miljömedvetna barn att inspirera sina föräldrar att göra mer klimatsmarta val. Genom att Adlibris och Bokus nu går in som återförsäljare får karaktärerna Jojo och Poppy leva vidare och förhoppningsvis inspirera ännu fler att tvätta sin bil hållbart, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Svensk Bensinhandel.

Boken om Jojo och Poppy är anpassad för barn mellan 6–9 år. Den finns tillgänglig från oktober 2021 och kommer att kosta runt 95 kronor.

Adlibris: https://www.adlibris.com/se/bok/jojo-poppy-vad-gommer-sig-i-vattnet-9789151982489
Bokus: https://www.bokus.com/bok/9789151982489/jojo-poppy-vad-gommer-sig-i-vattnet/

Synopsis
Äntligen sommarlov! Jojo och Poppy ska ut på bilsemester och de är så peppade. Men när de kommer ut på uppfarten är bilen supersmutsig! Tillsammans kommer de överens om att de måste tvätta bilen innan det bär av. När vattnet börjar skumma och löddra och rinner ut på gatan börjar Jojo och Poppy fundera på vart allt vatten egentligen tar vägen? Och är det något som gömmer sig i vattnet? Rent vatten är livsviktigt för såväl människor och djur som vår natur. I berättelsen om Jojo och Poppy på deras resa i vattnets värld får vi lära oss mer om hur viktigt vatten är och vad vi kan göra för att hjälpa vårt vatten att må bra!

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Svensk Bensinhandel
Mobil: 070 – 283 91 15
E-post: robert.dimmlich@svenskbensinhandel.se
Läs mer på: www.hallbarbiltvatt.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.