Connect with us

Marknadsnyheter

Nimo får ny stororder från Sydkorea, torkskåpet är nu ett etablerat begrepp

Published

on

Nimo har sedan 2002 levererat tiotusentals torkskåp till den sydkoreanska marknaden och har nu fått en ny order på över 200 torkskåp av modellen Sensor Dryer 1900 F. Det är den lokala återförsäljaren Sam Deug Trading Co som är beställaren och ordern kommer från en av många pågående bostadsprojekt där Nimo finns med.

– Tack vare Nimos höga anseende, höga kvalitet och goda funktion samt att torkskåpen är energiekonomiska har vår återförsäljare återigen vunnit en större upphandling. Vi ligger även mycket väl till i kommande upphandlingar, säger Rickard Hallberg, International Key Account Manager på Nimo.

Rickard Hallberg, International Key Account Manager, Nimo

I Sydkorea är bostäderna i regel små och mycket ska rymmas i en liten lägenhet, bland annat behöver familjens tvätt plats att torka. I många lägenheter hängs tvätten upp i taket för att spara plats. Nimo specialtillverkar torkskåpen till de olika projekten och anpassar dem till sydkoreansk ventilationsstandard.

– Sydkoreanska fastighetsägare och bostadsbyggare har fått upp ögonen för de fuktproblem som blir konsekvensen när tvätten hängs på tork i rummen. Genom att installera torkskåp från Nimo som en integrerad del av inredningen blir torkning mer utrymmeseffektiv samtidigt som man löser fuktproblematiken.

Konsumenterna i Sydkorea har generellt höga krav på högteknologiska vitvaror. Torkskåp, som länge i första hand varit en känd produkt i Norden, har nu definitivt klivit in på den sydkoreanska marknaden som ett högaktuellt alternativ för torkning av tvätt.

– Vi är väldigt glada att vi nått ut så bra med att torkskåpet är den mest skonsamma och hållbara produkten för att torka tvätt, vi ser att den långsiktiga exportsatsningen lönar sig.

Återförsäljaren Sam Deug Trading Co satsar stort på Nimo och har under året anställt fyra personer som aktivt bearbetar fastighetsägare och byggbolag med att sälja in torkskåpen.

– Den senaste ordern är ett bra kvitto på att Sydkorea har stor utvecklingspotential för Nimo. Visst har det gått lite trögare under pandemiåren, men nu pågår upphandlingar i ett tiotal olika bostadsprojekt där vi har gott hopp om att väljas som leverantör.

Nimos återförsäljare ser också stora möjligheter till fortsatt positiv utveckling på den sydkoreanska marknaden.

– Jag är övertygad om att vi, trots utmaningarna med bland annat stigande världsmarknadspriser har goda möjligheter att nå överraskande bra resultat, med beställningar på över 10 000 torkskåp under de närmaste åren, förutsatt att marknadspriserna stabiliseras. Vi ser fram emot att se effekterna av bearbetningen av fastighetsbolag och bostadsbyggare redan under 2023, säger Jang Deug Park, återförsäljare för Nimo i Sydkorea.

För ytterligare information

Rickard Hallberg, International Key Account Manager, Nimo, 070-302 84 84, rickard.hallberg@nimoverken.com
Karin Kruse, vd Nimo, 070-323 17 43, karin.kruse@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden och internationellt. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 230 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.