Connect with us

Marknadsnyheter

Nissan lanserar helt nya Townstar: En game changer bland transportbilar

Published

on

Idag lanserar Nissan nästa generation av våra kompakta skåpbilar, helt nya Townstar. Nykomlingen kommer att finnas tillgänglig med två drivlinor – en 100 % elektrisk- och en bensindriven version.

Helt nya Townstar är Nissans hittills mest tekniskt omfattande transportbil och erbjuder fler än 20 nya tekniska funktioner som underlättar förarens vardag.

Townstar följer framgångarna med e-NV200, som har varit både en pionjär och en ledare på elbilsmarknaden. Den elektriska versionen av nykomlingen är optimerad för att möta kundernas behov. Med ett förbättrat 44 kWh batteri, avancerad teknik och låga driftskostnader erbjuder Townstar en effektiv och hållbar mobilitetslösning.

”Helt nya Townstar erbjuder två effektiva drivlinor, ergonomisk design, nya tekniska funktioner allt för att möta kundernas ständigt föränderliga behov”, säger Emmanuelle Serazin, LCV and Corporate Sales Director Nissan Europe.

”Med striktare utsläppskrav, hårdare restriktioner för att kunna köra in till stadskärnor och ständigt ökande efterfrågan på last-mile delivery, måste stora och små företag hitta effektiva och hållbara lösningar för att förbli konkurrenskraftiga och optimera verksamheten”, fortsätter Serazin.

Pålitliga alternativ och effektiva drivlinor

Townstar har utvecklats för optimal effektivitet och mångsidighet i stadsområden och har två drivlinelösningar i transport- och kombi (passagerare) version för att tillgodose kundernas behov.

Den bensindrivna versionen av Townstar har en 1,3-liters fyrcylindrig bensinmotor på 130 hk och med ett vridmoment på 240 Nm. Motorn uppfyller de senaste Euro 6d-utsläppskraven. Med den 100 % elektrifierad drivlinan får Townstar ett 44 kWh batteri med intelligent energihantering och effektiv termisk kylning av batteriet. Bilen har ett vridmoment på 245 Nm och en räckvidd på 285 km*, enligt WLTP -kombinerade cykel. *Siffrorna är fortfarande föremål för typgodkännande.

Ny säkerhetsstandard och infotainment –teknik

Mer än 20 nya tekniska funktioner introduceras med Townstar. Ett brett utbud av säkerhetsystem och avancerade förarassistansfunktioner som till exempel Side Wind Assist och Trailer Sway Assist ökar säkerheten och trygghet bakom ratten. Intelligent autobroms med fotgängare- och cyklistdetektering samt korsning- och parkeringassistans, och intelligent adaptiv farthållare.

Dessutom är, för första gången, Nissan Around View Monitor (AVM) integrerad i Townstar. Med hjälp av en uppsättning kameror runt bilen får föraren en 360-graders bild av området runt fordonet, vilket bidrar till ökad säkerhet vid parkering. Det prisbelönta förarassistanssystemet ProPILOT, som vid motorvägskörning hjälper föraren att följa trafikens rytm och att hålla bilen i sitt eget körfält, kommer också att finnas tillgängligt i Townstar.

E-Call, Apple CarPlay / Android Auto och sladdlös telefonladdning kommer att finnas tillgängliga från lansering i båda versionerna av Townstar. Den 100 % elektrifierade versionen kommer med ytterligare förbättrade anslutna tjänster som visas via en 8’’ pekskärm, som är ansluten till en 10’’ digital instrumentpanel.

Avancerad interiör och exteriör design

Townstar är byggt på en helt ny alliansplattform som heter CMF-C. Townstar blir den första europeiska Nissan modellen som produceras med den nya Nissan-logotypen, och blir introducerades under Nissan NEXT -transformationsplanen, där prioritet är hållbar tillväxt och lönsamhet.

Townstar är utformad för att tillgodose behoven hos små och medelstora företag som söker mångsidighet, bekvämlighet, utrymme och hög nyttolast.

Kombiversionen av Townstar har en komfort som i en personbil och är ett perfekt alternativ  för familjer på språng. Dessutom många förvaringsmöjligheter och ett bagageutrymme på 775 liter. Bilen har en genomgående förbättrad interiör och mittkonsolen och instrumentpanelen har  en moderniserad och uppdaterad finish och ett brett utbud av säkerhetsystem och avancerade förarassistansfunktioner.

100 % elektriferaide Townstar har estetiska egenskaper från ARIYA med bland annat LED-lampor, den en aerodynamisk front med ett kumiko-mönster, V-motion-design och varelljus.

Den bensindriven version av Townstar sticker ut med sitt skarpa och dynamiska utseende. Den får också integrerade ”luftridåer” för att optimera luftflödet runt stötfångaren och framhjulen samt minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen.

Anpassade lösningar

Med olika konfigurationer tillgängliga är Townstar ett pålitligt, bekvämt och effektivt val. Lastutrymmet ät upp till 3,9 m3 med flexibla lösningar, två Euro -pallar och upp till 800 kg nyttolast kan enkelt transporteras. Dragvikten för båda versionerna är hela 1500 kilo.

Townstar erbjuder både stora skjutdörrar på sidan som underlättar in– och urlastning av gods samt möjlighet att ha 60/40 dörrar med 180 graders öppning samt baklucka. Townstar har också smarta förvaringslösningar.

Ledande garantivillkor                                                                 

Townstar har de generösa garantivillkoren 5 år eller 160 000 km och detta inkluderar
stötfångare till stötfångare, lackgaranti, Nissans originaltillbehör samt vägassistans. 100 % elektrifierade Townstar har en batterikapacitetsgaranti på 8 år eller 160 000 km.  

Specifikationer för 100 % elektrifierade Townstar*
Battery Capacity ( Usable ) 44 kWh
Max. power 90kW (122HP)
Max. torque Nm 245
Range estimation km Up to 285 (pending homologation)
Charging type AC 11 kw standard, or 22 kw optional
Charging type DC 75  DC in CCS
Charging time DC 0 to 80% 42 min
Battery cooling Yes (with 22kW AC charger, or opt with 11kW)

    * Alla siffror är tillfälliga tills slutgiltigt typgodkännande finns tillgängligt.

# # #

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Om Nissan i Europa
Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders riktning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy
Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på FacebookInstagramTwitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:
Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51
E-mail: 
aosterplan@nissan-europe.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.