Marknadsnyheter
Nobina presenterar nya affärsområden och reviderade finansiella mål i samband med dagens kapitalmarknadsdag
Idag arrangerar Nobina AB (publ), Nordens största och mest erfarna leverantör av kollektivtrafiktjänster, en kapitalmarknadsdag. Nobina offentliggör reviderade finansiella mål om en genomsnittlig årlig nettoomsättningstillväxt på 7 procent, en EBITA-marginal på 6,5 procent, en nettoskuldsättningsgrad om 3–4 gånger EBITDA och en utdelningspolicy på minst 60 procent av nettovinsten. För att uppnå dessa mål tillkännager Nobina nya affärsområden och ett uppdaterat strategiskt ramverk för lönsam tillväxt. Det innebär ett ökat fokus på kärnverksamheten i Nobina Bus, men även de nya affärsområdena Nobina Care och Nobina Mobility.
Nobina verkar på en marknad som drivs av några av vår tids största utmaningar. Som Nordens ledande kollektivtrafikföretag är Nobina därför väl positionerade att agera på utmaningar som drivs av exempelvis klimatförändring, befolkningsutveckling och urbanisering – underliggande marknadsfaktorer som är av högsta prioritet för samhället att bemöta. Detta kommer att driva en ännu högre strukturell tillväxt framgent givet att kollektivtrafiken under de kommande åren har en högre marknadsandelstillväxt jämfört med alla andra transportsätt. För att fånga dessa möjligheter har Nobina definierat tre nya strategiska mål med ett ännu tydligare fokus på verksamhet, miljö och samhälle.
Magnus Rosén, VD och koncernchef för Nobina, säger:
”Nobina har en stark position på marknaden. För att ta nästa steg på vår resa och bygga ytterligare på de starka underliggande faktorer som kännetecknar marknaden för kollektivtrafiktjänster tillkännager vi idag nya strategiska prioriteringar och reviderade finansiella mål. Vi är övertygade att dessa kommer att göra det möjligt för oss att behålla vår ledande position, samtidigt som vi skapar hållbart värde till alla våra aktieägare. För Nobina innebär detta att främja organisk tillväxt samt driva en aktiv förvärvsagenda, låta ESG utgöra kärnan i hela vår verksamhet samt att upprätthålla en attraktiv utdelningspolicy.”
Strategiska mål
Det första strategiska målet är att Maximera aktieägarvärde, vilket avser de reviderade finansiella målen för Nobina. Genom att fokusera ytterligare på att möjliggöra organisk tillväxt och driva en mer aktiv förvarvsagenda i Norden, samt upprätthålla förmågan att expandera i tilläggsaffärer och tillvarata nya affärsmöjligheter, kommer Nobina sträva efter att öka värdet för alla aktieägare ytterligare.
Det andra strategiska målet är att Maximera positiv effekt på miljö, resenärer och samhälle. Det speglar Nobinas hållbarhetsmål och det ökade fokuset framöver på att nå klimatmålet som etablerats för de nordiska länderna. Som en del av detta kommer företaget att lansera nya, konkreta mål för CO2-utsläpp, vilket är under pågående process för att valideras av Science Based Targets Initiative. Dessutom kommer Nobina att rapportera om utvecklingen för de viktigaste hållbarhetsmåtten, såsom andelen gröna förare, andelen förnybart bränsle och tillväxt i resenärsvolymer.
Slutligen är det tredje strategiska målet att Göra det möjligt för våra medarbetare att sträva och leverera på Nobinas reselöfte med stolthet. Det fokuserar på medarbetarengagemang och att lyfta fram Nobinas medarbetare som grunden för företagets verksamhet.
För att uppnå dessa mål tillkännager Nobina nya affärsområden för lönsam tillväxt, i linje med bolagets nya förfinade strategiska ramverk. Det innebär ett ökat fokus på kärnverksamheten i Nobina Bus, men även nya tillväxt affärsområden Nobina Care och Nobina Mobility.
Nobina Bus
Nobina Bus utgör fortsatt företagets kärnverksamhet och står för den största andelen av intäkterna. Som Nordens största operatör för Nobina fram 4000 bussar varje dag. Prioriteringar för affärsområdet framöver innebär att stärka den marknadsledande positionen i Norden, både vad gäller storlek och lönsamhet, samt att expandera tilläggsverksamheten för att driva konkurrenskraft och lönsamhet ytterligare. Strategiska initiativ inkluderar att utnyttja den starka tillväxtplattform Nobina har på alla marknader för att främja organisk tillväxt, samt att driva en förvärvsagenda på den nordiska marknaden och på så sätt bygga skala och etablera närvaro i nya regioner. Vidare inkluderar det att utveckla tilläggsverksamhet, exempelvis inom ersättningstrafik, kommersiell B2B- och B2C-trafik samt bredda det bussrelaterade tjänsteutbudet.
Nobina Care
Nobina Care intog marknaden 2018 genom förvärvet av Samtrans och är idag en ledande aktör med fokus på omsorgsresor, verksamt inom segmenten färdtjänst, skoltrafik, sjukvårdsresor och social omsorg. Verksamheten har både vuxit geografiskt de senaste åren genom förvärven av Telepass, Göteborgs Buss och Örslev, men har även utvecklats till att omfatta nya tjänster inom social omsorg. Den svenska marknaden för omsorgsresor värderas till nästan 10 miljarder SEK och växer med cirka 3 procent årligen, drivet av befolkningsutvecklingen. Ambitionen framåt är att fortsätta resan mot att bli marknadsledande i Sverige, expandera geografiskt samt växa till att omfatta nya tjänster. Strategiska initiativ innefattar att använda den starka etableringen i Sverige för ytterligare konsolidering, både genom organisk tillväxt och en förvärvsagenda, samt att genomföra förvärv i Norden med Danmark som prioriterad marknad. Ytterligare möjligheter till ökad lönsamhet och omsättningstillväxt kommer från närliggande affärsområden såsom strategiska partnerskap för att skapa närvaro på angränsande marknader, expandera mot vårdtjänster samt ytterligare bygga vidare på den position som etablerats inom mobil vård.
Nobina Mobility
Nobina Mobility har som mål att erbjuda en helhetslösning för mobilitet i en app, med visionen att underlätta för människor att klara sig utan privat bilägande. Nobinas app, Travis, lanserades för ett år sedan och har nu över 460,000 unika användare varje månad. Kollektivtrafik utgör kärnan i appen som även arbetar med partners för att tillhandahålla transportsätt såsom el-scootrar och taxi för att erbjuda en omfattande ”dörr-till-dörr”-lösning. Tjänsten är skalbar och har som huvudprioritering framöver att fortsätta utveckla nya och befintliga relationer med affärspartners, ett ökat fokus på att växa, bibehålla och dra nytta av kundbasen, samt vidareutveckla produktutbud och funktionalitet.
Finansiella mål
Med en tydlig framtidsambition baserad på de nya strategiska målen tillkännager Nobina även reviderade finansiella mål.
- Tillväxt: En genomsnittlig årlig nettoomsättningstillväxt om 7 procent, justerat för Samtrans Covid-19-verksamhet
- Lönsamhet: En EBITA-marginal om 6,5 procent, vid en genomsnittlig kontraktsålder på 50 procent av den genomsnittliga kontraktslängden
- Skuldsättning: Under normala omständigheter ska nettoskuldsättningsgraden vara 3–4 gånger EBITDA, inklusive strategisk skuldsättning
- Utdelning: Under normala omständigheter räknar Nobina med en årlig utdelning om minst 60 procent av nettoresultatet.
Ny segmentsrapportering
En uppdaterad strategi kräver också uppdaterad segmentsrapportering. Framöver kommer därför rapporteringen för segmentet att se ut som följande; Nobina Bus Sverige, Nobina Bus Finland, Nobina Bus Norge, Nobina Bus Danmark och Nobina Care. Nobina Mobility kommer att rapporteras inom centrala funktioner, med separata KPI:er för detta område.
Webbsändning
Kapitalmarknadsdagen kommer att äga rum som en direktsänd webbsändning den 24 november 2021, med start klockan 15.00 CET och kan följas via länken nedan:
https://tv.streamfabriken.com/nobina-cmd-2021
Inspelningar av presentationerna och tillhörande bilder kommer att publiceras på Nobinas hemsida efter webbsändningen.
Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-24, kl. 13:00 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pernilla Walfridsson, ekonomidirektör
pernilla.walfridsson@nobina.com +46 72 967 04 04
Mattias Gelinder, finans- & IR-chef
mattias.gelinder@nobina.com +46 72 967 02 61
David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se +46 72 967 02 84
Om Nobina
Vi är Nobina. Med 12 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.
Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2020/2021 närmare 11 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärkena Samtrans, Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev. Nobina är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.
Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.
Mer information finns på: www.nobina.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke