Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie: Svårigheter att se samband mellan aktiviteter och välbefinnande

Published

on

Trots att människor är överens om hur viktigt aktiviteter är för att öka välbefinnandet så har de begränsad förmåga att förstå relationen mellan deras aktiviteter och välbefinnandet. Ökad kunskap kan leda till nya insikter om hur individer kan se samband mellan vilka aktiviteter som höjer eller sänker deras mående. Det visar en ny studie vid Lunds universitet som nu publicerats i den vetenskapliga tidskriften PLOS ONE.

Aktiviteter och subjektivt välbefinnande (SWB) har visat sig ha ett nära samband med varandra. Ingen forskning har dock hittills visat om individer förstår hur deras vardagliga aktiviteter hänger samman med deras SWB. Dessutom har bedömningen av aktiviteter begränsats till fördefinierade typer av aktiviteter och/eller slutna frågor.

I studien fick deltagarna självrapportera om sina vardagsaktiviteter med öppna svar. Dessa analyserades kvantitativt med modern artificiell intelligens (Natural Language Processing), ett nytt angreppssätt i studier mellan vardagsaktiviteter och subjektivt välbefinnande. Totalt gjordes två studier med 300 deltagare per studie.

– Vi ville undersöka om folk förstod länken mellan deras vardagsaktiviteter och deras välbefinnande genom att låta dem beskriva sina vardagsaktiviteter som de tror relaterar till deras välbefinnande och med detta förutse deltagarnas faktiska välbefinnande, säger August Nilsson, examinerad masterstudent på institutionen för psykologi som skrivit artikeln tillsammans med studentkollegan Erik Hellryd och handledande forskare Oscar Kjell.

Stor enighet om bra aktiviteter

I studien ville forskarna också undersöka vilka aktiviteter som relaterar till högt och lågt välbefinnande, dels för att det är intressant i sig men också för att kunna avgöra i vilken grad individer delar förståelse om hur aktiviteter påverkar deras välbefinnande (om individer inte delar förståelse så hade det varit teoretiskt svårt att förutse välbefinnande utifrån aktiviteterna som individerna anser relaterar till deras välbefinnande).

Enigheten var i det närmaste total bland de tillfrågande när de skulle beskriva aktiviteter som är bra för välbefinnandet. Ord som beskrev aktiviteter som ökade välbefinnandet relaterar till fysiskt och kognitivt aktiva aktiviteter och sociala aktiviteter (”fotboll”, ”meditation”, ”vänner”), medan ord som beskrev aktiviteter som minskade välbefinnandet främst var aktivitetsegenskaper som relaterade till obalans (”för”, ”mycket”, ”tillräckligt”). 

Studien visar att: 

  1. Individer delar en förståelse kring vilka vardagsaktiviteter som ökar och sänker deras välbefinnande.
  2. Individer kan beskriva relationen mellan deras aktiviteter och deras välbefinnande till viss del, men inte så bra som förväntat. 
  3. Individer delar förståelse om att sociala, och fysiskt och kognitivt aktiva aktiviteter ökar deras välbefinnande.
  4. Individer delar förståelse om att vanliga aktiviteter som görs obalanserat (som exempelvis att ”äta för mycket”) sänker deras välbefinnande. Men få aktiviteter i sig sänker välbefinnandet överlag. 

– Människor kan alltså koppla sina aktiviteter till sitt välbefinnande, men inte så starkt som vi hade trott med tanke på att individer är överens om vilka aktiviteter som höjer och sänker ens välbefinnande. Obalans verkar vara oerhört centralt för aktiviteter som är dåliga för välbefinnandet och inte aktiviteterna i sig, säger August Nilsson.

Studien kan vara ett steg mot att förstå hur individer generellt ska kunna bli bättre på att förstå innebörden av deras aktiviteter för deras välbefinnande. Dessutom så kan det hjälpa individer att förstå vilka aktiviteter som ökar eller sänker deras välbefinnande.  

Artikeln i PLOS ONE

Fotnot: Studien gjordes ursprungligen som en del av ett kandidatarbete under utbildningen av August Nilsson och Erik Hellryd. August Nilsson fortsatte arbetet under sina masterstudier med hjälp av Oscar Kjell.

För mer information, kontakta: august.nilsson@psy.lu.se

 

Lunds universitet grundades 1666. Här finns 46 000 studenter och över 8 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Prenumera på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av våra drygt 5 000 forskare kommenterar aktuella händelser: https://www.lu.se/kategori/nyhetsbrevet-apropa

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.