Connect with us

Marknadsnyheter

Restvärden blir designväskor genom uppvinning

Published

on

Forskning visar att vi behöver bli mellan 5 – 8 gånger mer resurseffektiva i världen fram till 2030. Cirkularitet och radikalt ökad resurseffektivitet blir allt viktigare i alla branscher. RISE hjälper flertalet västsvenska företag inom textil-, möbel, och fordonsbranschen att ställa om och påskynda övergången till mer resursproduktiva cirkulära affärsmodeller. 

Många företag har satt ambitiösa klimatmål men de flesta saknar tillräckliga strategier eller affärsmodeller för att kunna nå dem. I projektet Kunskapsöverföring för cirkulära affärsekosystem stöttar RISE västsvenska företag som vill samarbeta mellan branscher för att ta steg mot att bli mer cirkulära. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen och utgår ifrån att hitta cirkulära affärsmodeller, produkter och material där värdebevarande och resurseffektivitet kan kombineras, genom ökat samarbete.  
–    Vi ser ett behov av samverkan mellan affärslösning och produktdesign. Vi på RISE står för kunskap och nätverk och projektet handlar mycket om att skapa nya samarbeten mellan industriaktörer. När aktörer går samman kan de bli mer resurseffektiva och den enes spillmaterial kan bli början på den andres premiumprodukt, berättar Thomas Nyström, forskare inom Sustainable Business på RISE. 

Ett av företagen i projektet är Eduards Accessories, ett litet designföretag i Göteborg som skapar läderväskor i mindre serier som säljs i design- och modebutiker i Europa och Asien. Alla Eduards produkter designas i Göteborg och produceras i Sverige av vegetabiliskt garvat läder. Design som är intressant över lång tid, klarar vardagens slitage samt är hållbar i alla led är viktigt för Cecilia Eduards, arkitekt, ägare och designer för företaget. 

–    Vårt samarbete med RISE har lett till flera intressanta projekt. Ett av dessa lanseras i vår. Det är serien The Leather Archive Project som produceras av överblivet högkvalitativt läder från Nordic Leather i Uddevalla. Nordic Leather hade material som blivit över från en större kund och som inte skulle användas. Eftersom vi gör ganska små serier och kan använda även mindre partier så fungerade materialet perfekt för oss, säger Cecilia Eduards. Vi tog tillvara på möjligheten att utgå från restmaterialet och har skapat en ny produkt som kompletterar Eduards sortiment och blir frontfigur för The Leather Archive Project. För oss är det viktigt att inte enbart genomföra hållbarhetsprojekt utan även att berätta om dem för att kunna inspirera andra att arbeta på liknande sätt.

–    Vi är glada över att våra restposter kan få nytt liv som andra produkter hos Eduards Accessories. Att ta vara på mer av varje produkt är oerhört viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Per Friberg, operativ chef på Nordic Leather Group.

Många branscher dras med mycket spill i produktionen. Slutkunderna ser vanligtvis inte de material som blir spill eller hyllvärmare hos producenten eller hos underleverantörerna. På grund av att spillet ofta räknas in i budgeten för komponenter och produkter ”glöms” de lätt bort, eller ses som marginella kostnader i produktkalkylen. 

–    Vi kan inte fortsätta elda upp högkvalitativa material som förädlats i många produktionssteg och som ofta har betydligt högre ekonomiska och miljömässiga värden än som bränsle. Man kan likställa det vid att man idag eldar upp pengar vilket ju går stick i stäv med industrins strävan efter kostnadsbesparingar. Dessutom är jordens resurser begränsade och vi måste i mycket högre grad än idag nyttja de material som redan finns i omlopp i samhället, säger Thomas Nyström.

–    Vilka möjligheter med cirkulär ekonomi som passar olika företag beror på bland annat bransch, produkters design och vilken position i värdekedjan ett visst företag har. På RISE arbetar vi med många olika branscher och några vanliga utmaningar som dyker upp när företag skall börja utforska cirkulära affärsmöjligheter är; Var ska man börja? Vilka insatser ger större eller mindre miljö- och klimatnyttor? Hur ska en ny cirkulär affär samverka med den gamla affären i en övergångsfas? Hur ska man tänka och räkna kring lönsamheten i en ovan affär? Och hur ska vi finansiera att börja sälja funktion istället för produkt? Hur kan man mäta cirkularitet? Kan vi nyttja digitalisering och hur? Här kan RISE hjälpa till som bollplank och med konkreta arbetsmetoder. Vi har också ett brett nätverk med både forskare och industriella aktörer som tillsammans kan katalysera en cirkulär omställning, berättar Josefina Sallén, fokusområdesledare och coach inom Cirkuläromställning på RISE.

För mer information, kontakta gärna
Thomas Nyström, forskare inom Sustainable Business RISE
thomas.nystrom@ri.se eller 073 079 58 21

Josefina Sallén, fokusområdesledare och coach inom Cirkulär Omställning RISE
josefina.sallen@ri.se eller 072 208 93 60

Cecilia Eduards, ägare och designer Eduards Accessories
cecilia@eduardsaccessories.se eller 070 878 38 73

Per Friberg, operativ chef Nordic Leather Group
per.friberg@nordicleather.com eller eller 073 310 85 17

RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 800 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. www.ri.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tendo tecknar Letter of Intent med norska Ortopro AS för Tendo OneGrip

Published

on

By

Tendo AB (”Tendo” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har tecknat ett Letter of Intent (LoI) med Ortopro AS, som är en del av Blatchford Group. Avsiktsförklaringen avser distribution av Tendo OneGrip på den norska marknaden och nästa steg är att teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal med Ortopro AS.

En stor del i vårt kommersialiseringsarbete av vår Tendo OneGrip har varit att etablera närvaro på den nordiska marknaden, och vi är nu glada att vi har ingått ett LoI med Ortopro AS vilket markerar ett viktigt steg framåt mot att lansera vår produkt på den norska marknaden.”, kommenterar Sofie Woge, VD för Tendo.

 

Tendo som nyligen har marknadslanserat en specialanpassad version av Tendo OneGrip för personer med ryggmärgsskada i Sverige och Danmark har nu tecknat ett Letter of Intent (LoI) med norska ortopedileverantören Ortopro AS, som är en del av multinationella Blatchford Group, för att introducera och distribuera Tendo OneGrip på den norska marknaden. Avsiktsförklaringen är en del av Tendos strategiska kommersialiseringsarbete med att marknadslansera Tendo OneGrip på den nordiska marknaden och nu är nästa steg att teckna ett slutgiltigt distributionsavtal.

 

Ortopro AS har visat stort intresse för Tendo OneGrip och som ledande aktör inom försäljning av ortopediska hjälpmedel på den norska marknaden ser vi dem som en ideal partner för oss. Vår plan framåt är nu att gå vidare i processen med förhoppningen att inom kort teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal.”, kommenterar Peter Andersson, Commercial Lead för Tendo.

 

Om Ortopro AS

Ortopro AS grundades 2001 och är en leverantör av proteser, ortoser, material, maskiner och mjukvara till den ortopediska industrin i Skandinavien. Företaget är en del av Blatchford Ortopedi AS som är en av Norges ledande ortopediska kliniker.

 

För mer information om Tendo, vänligen kontakta:
Sofie Woge, VD, Tendo
Telefon: (+46) 760 – 21 22 13
E-post: sofie@tendoforpeople.se

Hemsida: www.tendoforpeople.se

Kort om Tendo
Tendo AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer medicintekniska robotiserade hjälpmedel till personer med funktionsnedsättningar i händerna. Bolagets första produkt, Tendo OneGrip, är en handske med integrerat exoskelett som ger styrka och rörlighet i händerna till personer med begränsad, eller saknad handfunktion till följd av en ryggmärgsskada. Bolaget är beläget i Lund i Sverige. Tendo AB är noterat på den svenska Spotlight Stock Market. Mer information på www.tendoforpeople.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medfield Diagnostics senarelägger föraviserat datum för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 samt datum för Årsstämma

Published

on

By

Styrelsen för Medfield Diagnostics Aktiebolag (publ) (”Medfield” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att senarelägga datumet för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 till den 27 maj 2024 från det föraviserade datumet som var den 19 april 2024. Styrelsen har samtidigt tagit beslut om att senarelägga datumet för Bolagets Årsstämma till den 19 juni från det föraviserade datumet som var den 31 maj. Skälet för senareläggningarna är en fortsatt hög operationell aktivitet i Bolaget.

Den uppdaterade finansiella kalendern är enligt följande:

2024-05-27                          Delårsrapport för första kvartalet 2024

2024-06-19                          Årsstämma, Göteborg

2024-08-23                          Delårsrapport för andra kvartalet 2024

2024-10-25                          Delårsrapport för tredje kvartalet 2024

2025-02-21                          Bokslutskommuniké för 2024

Årsredovisning 2023 med revisionsberättelse kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida https://www.medfielddiagnostics.com/, samt på Bolagets huvudkontor, Medicinaregatan 8B, 413 90 Göteborg senast 3 veckor innan årsstämman. Årsstämman planeras att hållas den 19 juni 2024 på Bolagets huvudkontor.

För mer information kontakta: Mats Andersson, Styrelseordförande, Medfield Diagnostics AB, Tel: 070-956 02 16, Email: mats.andersson@mumimo.se

Medfield Diagnostics har som mål att underlätta diagnostiseringen av stroke. Om man på ett tidigt stadium kan avgöra om patienten har en stroke eller inte, skulle behandlingsprocessen kunna påskyndas och rätt behandling sättas in betydligt tidigare än idag. Därigenom kan det elimineras mycket lidande hos drabbade patienter och det skulle kunna sparas mycket stora vård- och rehabiliteringskostnader för samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop släpper saftiga nyheter och Årets smak

Published

on

By

Perfekt till sommaren och varma dagar släpper Coop flertalet nyheter inom drycker, bland annat en prisvärd lightdryck.

– Vi ser att allt fler väljer drycker utan tillsatt socker de senaste åren. Våra tre nyheter på en liter släpps i smakerna ananas, svarta vinbär och fläderblom, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

– Ett kanske annorlunda tips på användning kan vara att blanda i lite i sin kvarg för smaksättning, tipsar Minna vidare om.

Coop tappar även upp en nylansering av såväl hallon- som jordgubbssaft i storlekarna 0,5 liter samt 1 liter. Den nya saften har 30 procent lägre sockerinnehåll men samma goda smak.

Årets smak på Coops kolsyrade vatten når även butikerna under vecka 16.

– Läskande apelsin och mango passar perfekt i sommarvärmen, säger Minna Björklund om vattnet som kommer i storlekarna 50 cl samt 150 cl.

Andra EVM-nyheter för vecka 16 inkluderar färdigkokt basmatiris i en förpackning på två portioner samt ett färdigkokt långkornigt ris med tomat- och örtkryddor i samma förpackningsstorlek, båda klara efter bara två minuter i mikron. Dessutom utökar Coop sin serie av Babblarna-produkter med blöjpåsar med handtag för knytning samt tre nyheter inom torrfoder för hundar, bland annat ett glutenfritt alternativ.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.