Connect with us

Marknadsnyheter

Rolig storsatsning på Södertäljes många Miljönärer

Published

on

Konceptet Miljönären skapades för snart ett decennium sedan och är nu en stor, pågående hållbarhetssatsning inom Telgekoncernen och kommunen. Syftet är att minska mängden avfall och projektet tar åter fart när skolbarnen i klass F – 6 får lära sig om återvinning och källsorteringen på ett nytt, smart och väldigt roligt sätt.

Ett nytt skolmaterial om återvinning finns nu för alla Södertälje kommuns skolor. Materialet kallas ”Återvinn och bli en Miljönär!” och består av faktatext, instuderingsfrågor, övningar och experiment. Till detta finns också filmen ”Återvinn eller försvinn” med Tobbe Trollkarls omtyckta och roliga show.

Fler miljöhjältar varje år

-Vi engagerade Tobbe Trollkarl för ett projekt om återvinning redan för fem år sedan. När vi bjöd in honom på nytt spelade vi in showen som vi nu använder i utbildningssyfte. Hans populära show bygger på Miljönären som är ett pedagogiskt koncept med färgglada lock på tunnor för sortering av förpackningar inomhus, säger Kicki Carlsson, kommunikatör på Telge Återvinning, som är ett av flera Telgebolag som har del i satsningen.

För varje år blir det fler miljöhjältar, eller snarare Miljönärer, i Södertälje där hundratals barn lärt sig att återvinna rätt på ett roligt sätt.

Kreativt samarbete över bolagsgränserna

Det har gått ett år sedan samarbetet mellan Tom Tits, Telge Fastigheter, Telge Återvinning och utbildningskontoret på Södertälje kommun drog i gång. Telgebolagen finansierade tillsammans olika delar av materialet gällande skrivandet, layout och tryckandet av materialet samt producerande av filmen. Kommunens utbildningskontor använde sedan en testpanel för utbildningsmaterialet som utvecklades av pedagoger på Tom Tits Experiment.

Att koncernbolagen och kommunförvaltningen krokade arm i detta har varit helt avgörande för att driva projektet och för att skolmaterialet ska kunna nå ut och leva vidare över tid. Nu finns materialet tillgängligt att använda som en del av undervisningen i alla skolor i Södertälje med omnejd.

Fortsätter hållbarhetsresan tillsammans

-Inom konceptet Miljönären har vi engagerat oss i verksamheternas inomhussortering. Tillsammans har vi hjälpts åt att sprida kunskap om källsortering och den noggranna sorteringen har medfört att vi kan återvinna det mesta som slängs. Dessutom lär vi barnen i Södertälje att sortera rätt. Det känns viktigt nu när vi fortsätter vår hållbarhetsresa tillsammans inom skolorna, kommunens övriga verksamheter och inom Telgekoncernen, säger Elna Topac, miljöansvarig på Telge Fastigheter.

Hur blir sopor roligt?

Det lekfulla och lärorika undervisningsmaterialet har inspirerat till kunskap och engagemang för källsortering och återvinning. Genom lärarnas undervisning och via barnen når projektet vidare ut till föräldrar, syskon, vänner och släktingar runt om i Södertälje. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Kontaktperson:

Viveka Andersson, tf VD/utbildnings- o h programchef Tom Tits AB

Direkt 08-550 227 54

Kontaktperson:
Viveka Andersson, tf VD/utbildnings- o h programchef Tom Tits AB
Direkt 08-550 227 54

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.