Så följer svenskarna fotbollslandslagen i pandemitider

| 7 juni, 2021 | 0 kommentarer

Varannan svensk kommer att följa de svenska fotbollslandslagen i sommarens mästerskap, visar en ny Sifo-undersökning från landslagens sponsor Carlsberg. De flesta kommer att titta på matcherna hemifrån, även om en stor andel helst skulle vilja följa händelserna på annat sätt, om det inte vore för pandemin. För att hylla att fotboll är för alla lanserar Carlsberg initiativet ”En del av laget” tillsammans med landslagsstjärnorna Mikael Lustig och Nathalie Björn, som går ut på att visa upp bredden i det svenska supporterstödet, även när det inte går att heja på plats.

Stödet för de svenska landslagen i fotboll är starkt inför den stundande mästerskapssommaren. Enligt en ny nationell Sifo-undersökning, som herr- och damlandslagens partner Carlsberg låtit genomföra, kommer varannan svensk (48%) att titta på antingen herrarna i fotbolls-EM, damerna under sommar-OS eller båda två. Var tredje (34%) planerar att titta på både herrarnas och damernas matcher, och åtta procent kommer att titta mer i år, jämfört med tidigare mästerskap.

Inga svenskar på läktarna – så har pandemin förändrat planerna inför fotbollsfesten

Herrarnas fotbolls-EM ser inte ut att bli någon folkfest på arenor, krogar och torg. Av de som tänker följa herrlandslaget i sommar kommer de flesta att titta på matcherna själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%). En av fem (22%) kommer titta hemma tillsammans med eller hos vänner, medan 10 procent kommer titta från en semesterplats i Sverige, såsom sommarstugan. Men om det inte vore för pandemin skulle planerna se annorlunda ut. En av tre (31%) skulle helst vilja se matcherna antingen på plats, på sportbar/krogen eller på storbildskärm på exempelvis ett torg. Men bara fyra procent kommer att göra det, varav noll procent planerar att se matcherna på plats.

Hög grad av supporterskap för landslagen

Tre av tio (30%) identifierar sig i hög grad som supportrar till det svenska herrlandslaget och var fjärde (25%) uppger samma sak för damlandslaget. Av de som kommer titta på något av lagens matcher uppger 56 procent att de i hög grad är supportrar till herrarna, och 45 procent för damerna. Noterbart är att fler män (31%) än kvinnor (19%) i hög grad identifierar sig som supportrar till damlandslaget.

Undersökningen visar också att svenskarna hejar engagerat även när de ser på landslagen framför tv:n: En av fyra (24%) brukar skrika när det blir mål, och en av tio (8%) har på sig landslagströja.

– Vår undersökning visar att så många som varannan svensk, i någon grad, identifierar sig som landslagssupporter, och att många kommer att heja engagerat, även om det sker hemifrån. Detta tycker jag visar på landslagsfotbollens betydelse som förenenande kraft, vilket också hör ihop med vårt budskap som sponsor till herr- och damlandslaget; att vi alla är en del av laget, säger Louise Eckerbom, varumärkesansvarig på Carlsberg Sverige.

Initiativet En del av laget – med Nathalie Björn och Mikael Lustig

I sommar kommer alltså miljontals svenskar att följa landslagen i mästerskapen, och som lagets tolfte spelare är supportrarnas stöd av stor betydelse, även när det inte går att vara på plats på arenan i samma utsträckning som förut. Som partner till SvFF och det svenska herr- och damlandslaget i fotboll, genomför nu Carlsberg initiativet En del av laget, som frontas av landslagsstjärnorna Nathalie Björn och Mikael Lustig. Med budskapet En del av laget vill Carlsberg lyfta fram det positiva med mångfald av supportrar, och få alla i Sverige att känna sig som en del av laget. www.endelavlaget.se kan supportrar ladda upp en bild på hur de hejar fram landslaget. Syftet är att genom dessa bilder visa upp bredden i den blågula väggen, genom att framhäva alla de som stöttar och hejar fram det svenska landslaget.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Carlsberg. Den bygger på ca 1100 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 4 och 6 maj 2021.

Tänker du titta på de svenska fotbollslandslagens matcher under fotbolls-EM och OS i sommar?

Total Man Kvinna
Ja, herrarna 11% 14% 8%
Ja, damerna 3% 2% 3%
Ja, både herrarna och damerna 34% 41% 26%
Nej, ingen 35% 27% 43%
Tveksam, vet ej 17% 15% 20%

Hur kommer du huvudsakligen att titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM?

  1. Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%)
  2. Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (22%)
  3. Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (10%)
  4. Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (2%)
    Sportbar/krogen (2%)
  5. Tveksam/vet ej (1%)

*Live, på plats på arenan (0%)

Hur skulle du helst vilja titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM, om det inte vore för pandemin?

  1. Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (35%)
  2. Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (25%)
  3. Live, på plats på arenan (16%)
  4. Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (8%)
    Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (8%)
  5. Sportbar/krogen (7%)

Hur brukar du generellt sett heja på de svenska landslagen i fotbollsmästerskap, när du tittar från tv:n?

  1. Jag tittar tillsammans med vänner/familj (29%)
  2. Inte på något speciellt sett (27%)
  3. Jag skriker när det blir mål (24%)
  4. Jag brukar ha på mig en landslagströja (8%)
  5. Jag skriver på sociala medier (2%)
  6. Jag brukar ha på mig ansiktsmålning (1%)
    Jag sjunger hejarramsor (1%)

* Hejar aldrig (28%)

I vilken grad identifierar du dig som supporter till det svenska herrlandslaget i fotboll?

Total Man Kvinna
1 (Inte alls) 36% 27% 45%
2 13% 13% 14%
3 17% 17% 16%
4 16% 20% 12%
5 (Mycket hög grad) 14% 20% 8%
Tveksam, vet ej 4% 4% 4%

I vilket grad identifierar du dig som supporter till det svenska damlandslaget i fotboll?

Total Man Kvinna
1 (Inte alls) 36% 30% 43%
2 15% 16% 15%
3 19% 19% 19%
4 15% 19% 11%
5 (Mycket hög grad) 10% 12% 8%
Tveksam, vet ej 4% 4% 4%

 

För mer information, kontakta:
Louise Eckerbom, Senior Brand Manager Carlsberg Sverige

Tel: 070-870 45 92
E-mail:
[email protected]

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48
E-mail:
[email protected]

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *