Marknadsnyheter
Så följer svenskarna fotbollslandslagen i pandemitider


Varannan svensk kommer att följa de svenska fotbollslandslagen i sommarens mästerskap, visar en ny Sifo-undersökning från landslagens sponsor Carlsberg. De flesta kommer att titta på matcherna hemifrån, även om en stor andel helst skulle vilja följa händelserna på annat sätt, om det inte vore för pandemin. För att hylla att fotboll är för alla lanserar Carlsberg initiativet ”En del av laget” tillsammans med landslagsstjärnorna Mikael Lustig och Nathalie Björn, som går ut på att visa upp bredden i det svenska supporterstödet, även när det inte går att heja på plats.
Stödet för de svenska landslagen i fotboll är starkt inför den stundande mästerskapssommaren. Enligt en ny nationell Sifo-undersökning, som herr- och damlandslagens partner Carlsberg låtit genomföra, kommer varannan svensk (48%) att titta på antingen herrarna i fotbolls-EM, damerna under sommar-OS eller båda två. Var tredje (34%) planerar att titta på både herrarnas och damernas matcher, och åtta procent kommer att titta mer i år, jämfört med tidigare mästerskap.
Inga svenskar på läktarna – så har pandemin förändrat planerna inför fotbollsfesten
Herrarnas fotbolls-EM ser inte ut att bli någon folkfest på arenor, krogar och torg. Av de som tänker följa herrlandslaget i sommar kommer de flesta att titta på matcherna själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%). En av fem (22%) kommer titta hemma tillsammans med eller hos vänner, medan 10 procent kommer titta från en semesterplats i Sverige, såsom sommarstugan. Men om det inte vore för pandemin skulle planerna se annorlunda ut. En av tre (31%) skulle helst vilja se matcherna antingen på plats, på sportbar/krogen eller på storbildskärm på exempelvis ett torg. Men bara fyra procent kommer att göra det, varav noll procent planerar att se matcherna på plats.
Hög grad av supporterskap för landslagen
Tre av tio (30%) identifierar sig i hög grad som supportrar till det svenska herrlandslaget och var fjärde (25%) uppger samma sak för damlandslaget. Av de som kommer titta på något av lagens matcher uppger 56 procent att de i hög grad är supportrar till herrarna, och 45 procent för damerna. Noterbart är att fler män (31%) än kvinnor (19%) i hög grad identifierar sig som supportrar till damlandslaget.
Undersökningen visar också att svenskarna hejar engagerat även när de ser på landslagen framför tv:n: En av fyra (24%) brukar skrika när det blir mål, och en av tio (8%) har på sig landslagströja.
– Vår undersökning visar att så många som varannan svensk, i någon grad, identifierar sig som landslagssupporter, och att många kommer att heja engagerat, även om det sker hemifrån. Detta tycker jag visar på landslagsfotbollens betydelse som förenenande kraft, vilket också hör ihop med vårt budskap som sponsor till herr- och damlandslaget; att vi alla är en del av laget, säger Louise Eckerbom, varumärkesansvarig på Carlsberg Sverige.
Initiativet En del av laget – med Nathalie Björn och Mikael Lustig
I sommar kommer alltså miljontals svenskar att följa landslagen i mästerskapen, och som lagets tolfte spelare är supportrarnas stöd av stor betydelse, även när det inte går att vara på plats på arenan i samma utsträckning som förut. Som partner till SvFF och det svenska herr- och damlandslaget i fotboll, genomför nu Carlsberg initiativet En del av laget, som frontas av landslagsstjärnorna Nathalie Björn och Mikael Lustig. Med budskapet En del av laget vill Carlsberg lyfta fram det positiva med mångfald av supportrar, och få alla i Sverige att känna sig som en del av laget. På www.endelavlaget.se kan supportrar ladda upp en bild på hur de hejar fram landslaget. Syftet är att genom dessa bilder visa upp bredden i den blågula väggen, genom att framhäva alla de som stöttar och hejar fram det svenska landslaget.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Carlsberg. Den bygger på ca 1100 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 4 och 6 maj 2021.
Tänker du titta på de svenska fotbollslandslagens matcher under fotbolls-EM och OS i sommar?
Total | Man | Kvinna | |
Ja, herrarna | 11% | 14% | 8% |
Ja, damerna | 3% | 2% | 3% |
Ja, både herrarna och damerna | 34% | 41% | 26% |
Nej, ingen | 35% | 27% | 43% |
Tveksam, vet ej | 17% | 15% | 20% |
Hur kommer du huvudsakligen att titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM?
- Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%)
- Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (22%)
- Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (10%)
- Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (2%)
Sportbar/krogen (2%) - Tveksam/vet ej (1%)
*Live, på plats på arenan (0%)
Hur skulle du helst vilja titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM, om det inte vore för pandemin?
- Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (35%)
- Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (25%)
- Live, på plats på arenan (16%)
- Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (8%)
Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (8%) - Sportbar/krogen (7%)
Hur brukar du generellt sett heja på de svenska landslagen i fotbollsmästerskap, när du tittar från tv:n?
- Jag tittar tillsammans med vänner/familj (29%)
- Inte på något speciellt sett (27%)
- Jag skriker när det blir mål (24%)
- Jag brukar ha på mig en landslagströja (8%)
- Jag skriver på sociala medier (2%)
- Jag brukar ha på mig ansiktsmålning (1%)
Jag sjunger hejarramsor (1%)
* Hejar aldrig (28%)
I vilken grad identifierar du dig som supporter till det svenska herrlandslaget i fotboll?
Total | Man | Kvinna | |
1 (Inte alls) | 36% | 27% | 45% |
2 | 13% | 13% | 14% |
3 | 17% | 17% | 16% |
4 | 16% | 20% | 12% |
5 (Mycket hög grad) | 14% | 20% | 8% |
Tveksam, vet ej | 4% | 4% | 4% |
I vilket grad identifierar du dig som supporter till det svenska damlandslaget i fotboll?
Total | Man | Kvinna | |
1 (Inte alls) | 36% | 30% | 43% |
2 | 15% | 16% | 15% |
3 | 19% | 19% | 19% |
4 | 15% | 19% | 11% |
5 (Mycket hög grad) | 10% | 12% | 8% |
Tveksam, vet ej | 4% | 4% | 4% |
För mer information, kontakta:
Louise Eckerbom, Senior Brand Manager Carlsberg Sverige
Tel: 070-870 45 92
E-mail: louise.eckerbom@carlsberg.se
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se
Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke