Connect with us

Marknadsnyheter

Så gör barn reklam för att hjälpa barn – här är vinnarna i reklamtävlingen Media Genier

Published

on

fr, nov 10, 2017 10:06 CET

Klass 5 från skolan Robinson Svedia i Enköping,
Klass 6a från Tyresö Skola, och
Klass 5a från Vasa International School of Stockholm, har röstats fram av en namnkunnig jury som vinnare i den nationella reklamtävlingen Media Genier. 

Media Genier instiftades 2006 som en tävling för att ge elever i svenska skolor en ökad förståelse för reklam, hur den skapas och varför den finns, samt hur man som konsument påverkas av reklam och andra budskap. Tävlingen arrangeras av läromedlet Media Smart och bakom står intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Uppdragsgivaren i tävlingen i årets upplaga var BRIS och mellanstadieelever över hela landet fick i uppdrag att ta fram en reklamkampanj för organisationen.

Vinnare blev klass 5 från skolan Robinson Svedia i Enköping. Förstapriset är, förutom äran, 8 000 kronor till klasskassan.

Juryns motivering:

”Med ett starkt och tydligt budskap lyckas eleverna förmedla hur det känns när ingen bryr sig. Filmen är gripande och går rätt in hjärtat. Med både bra dramaturgi och utnyttjande av filmteknik visar eleverna hur lång tiden kan vara när du är ensam. Grattis Klass 5 på Robinson Svedia!”

Se vinnarbidraget här.

På andraplats kom klass 6a från Tyresö Skola med bidraget ”Alla har rätt till lek” och vinner 5 000 kronor till klasskassan.

Juryns motivering:

”Genomtänkt bidrag som har tagit fasta på uppgiften att utbilda vuxna och värva medlemmar. Filmen skildrar en artikel i barnkonventionen på ett positivt sätt och därmed skapas en väldigt hoppfull känsla. Bra teknisk nivå och väl vald musik. Bra gjort klass 6a Tyresö Skola.”

Se bidraget här.

På tredjeplats kom Vasa International School of Stockholm med bidraget ”Alla är lika värda” och vinner 3 000 kronor till klasskassan.

Juryns motivering:


Detta bidrag visar på betydelsen av att våga stå upp för varandra och säga ifrån när någon blir illa behandlad. Filmen visar inte bara på problemet utan erbjuder även en lösning. Ett viktigt budskap där man använt teknikens möjligheter på ett kreativt sätt. Snyggt jobbat klass 5a på Vasa International School of Stockholm.”

Se bidraget här.

Juryn i Media Genier 2017:

Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen

Katinka Lindholm, generalsekreterare på UNHCR

Lina Karanikas, projektledare på WWF

Sara Gustafsson, marknadschef på Lekolar

Silvia Ernhagen, kommunikationschef på BRIS

Stina Petrini, CSR- och kommunikationschef på Orkla Confectionary Snacks

Åsa Jutterström, Brand Manager på Viaplay

För mer information och för att komma i kontakt med någon av klasserna, vänligen kontakta: 

Tero Marjamäki,
Pressansvarig på Sveriges Annonsörer,
tero.marjamaki@annons.se,
0736-53 71 36 

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se
.

Om Media Smart 

Media Smart 
är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter. Media Smart är ett kanadensiskt initiativ som introducerades i Sverige 2006 av Sveriges Annonsörer. 
Läs mer om tävlingen Media Genier här
.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Saabs resultat Kv1 2024: I hög takt som växande bolag

Published

on

By

Saab presenterar resultatet för januari-mars 2024.

– Saab inledde 2024 med att leverera ökad orderingång, stark försäljningstillväxt och förbättrad lönsamhet. Jag är nöjd med hur vi lyckats genomföra våra satsningar avseende kapacitet och rekryteringar i kvartalet, och baserat på bättre visibilitet för leveranser och kapacitetsökningar höjer vi nu vår helårsprognos för organisk försäljningstillväxt, säger Micael Johansson, vd och koncernchef, Saab.

Höjdpunkter Kv1 2024

  • Orderingången ökade 9% och uppgick till MSEK 18 495 (17 018), drivet av stark tillväxt i medelstora ordrar. 
  • Försäljningen i kvartalet uppgick till MSEK 14 185 (11 485) med en organisk tillväxt om 24%. Samtliga affärsområden och Combitech visade försäljningstillväxt med starka bidrag från Aeronautics och Surveillance. 
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade 28% och uppgick till MSEK 1 191 (928). Rörelsemarginalen förbättrades också till 8,4% (8,1), drivet av den starka försäljningsutvecklingen.  
  • Periodens resultat förbättrades till MSEK 784 (735) och resultatet per aktie ökade till SEK 5,71 (5,45). 
  • Det operationella kassaflödet var MSEK -1 998 (3 072) i kvartalet till följd av en hög nivå av investeringar, lageruppbyggnad och lägre milstolpebetalningar.  
  • Nettolikviditeten var SEK 0,8 miljarder (5,3) vid slutet av perioden. 
  • Höjd försäljningsprognos för 2024: organisk försäljningstillväxt mellan 15-20% jämfört med tidigare prognos mellan 12-16%. 
  • Årsstämman beslutade om en utdelning motsvarande SEK 6,40 per aktie (5,30) för helåret 2023 samt en 4:1 split av Saabs aktier.

Presentation av Saabs resultat Kv1 2024

Saabs vd och koncernchef Micael Johansson och finansdirektör och vice vd Christian Luiga presenterar Saabs delårsrapport för Kv1 2024.

Datum:     Fredag 26 april, klockan 10.00. 

Du är välkommen att ta del av presentationen via en direktsänd webbsändning eller ringa in till en telefonkonferens. Det finns möjlighet att ställa frågor i telefonkonferensen och via webben.

Direkt webbsändning: www.saab.com/investors/webcast/q1-2024

Anmälan till telefonkonferens: www.saab.com/investors/conference-call-Q1.

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och webbsändningen kommer att finnas tillgängliga i efterhand på www.saab.com/investors.

Kontakt

Mattias Rådström
Presschef 
+46 (0)734 180 018
presscentre@saabgroup.com

Merton Kaplan
Chef investerarrelationer 
+46 (0)734 182 071
merton.kaplan@saabgroup.com

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.

Informationen är sådan som Saab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 07.30 CET.
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.