Connect with us

Marknadsnyheter

Samarbetsmetoderna som möjliggjorde Sara Kulturhus

Published

on

Sara Kulturhus har hyllats över hela världen för att vara en ledstjärna inom hållbar design. Med dess höga hållbarhetsambitioner och stora komplexitet utgjorde det digitala arbetssättet en nyckelroll i att förverkliga detta nyskapande träprojekt.

Det har blivit tydligt i branschen att digital metodik och digitala processer är närmast avgörande för framgångsrika byggprojekt. Detta visade sig också vid projekteringen av Sara Kulturhus, där White Arkitekter med hjälp av smartare informationshantering och innovativ samordning kunde förverkliga visionen om att realisera det 20 våningar höga kulturhuset helt i trä, i tid och enligt budget.   

I projektet ansvarade White både för BIM-strategi och BIM-samordning i en gemensam kommunikationsmodell med drygt 300 000 byggnadselement, 72 användare och 5 500 ärenden.

Smartare informationshantering en nyckel till framgång
När White vann tävlingen att designa Skellefteås nya kulturhus i december 2015 hade ingen tidigare byggt ett så högt hus i trä. Projektet hade därmed komplexa designutmaningar och enorma mängder data som skulle hanteras och struktureras.

I projekt av Sara Kulturhus storlek och dignitet ställs extremt höga krav på att information och kommunikation hanteras strukturerat, så att alla inblandade aktörer och discipliner jobbar med rätt underlag. Därmed var en digital process avgörande för att organisera all information och kommunikation samt säkerställa en bra användarupplevelse för projektteamet.

En annan utmaning var att digitala arbetssätt i stort var nytt för många inblandade, vilket ställde särskilda krav på kommunikation och pedagogik.

En enda plattform för all data
Sara Kulturhus var ett oerhört informationsintensivt projekt. Om informationsriktigheten fallerar i ett sådant komplext projekt finns stor risk för onödig materialåtgång, förseningar av projektet och därmed ökade kostnader. Därför grundade sig vår BIM-strategi i en gemensam plattform för samordning och kommunikation.

Tiden som en projektdeltagare lägger på att leta korrekt information kan utgöra en betydande del och i stora team och många involverade aktörer finns mycket projekttid att spara genom strukturerad och lätthanterad information och kommunikation samlad på ett och samma ställe.

I projektets inledande program- och systemhandlingsskede var White generalkonsult med Skellefteå kommun som beställare. Det underlättade att tidigt lägga grunden för en digital arbetsmetodik och redan vid upphandling av övriga konsulter göra klart hur projektet fram till och med systemhandling skulle bedrivas. När totalentreprenören Hent kom in i projektet utvecklades processen vidare tillsammans med dem för att säkerställa en effektiv produktion av byggnaden. Kalkyler utfördes löpande för att övervaka och distribuera om kostnader. Den gemensamma visionen för det digitala arbetssättet var:

  • Att skapa en mycket involverande granskningsprocess – öppen och inkluderande för alla aktörer oavsett bakgrund och teknisk erfarenhet
  • En pappersfri byggarbetsplats. Att i stället jobba med BIM-kiosker på plats
  • Att alltid ha strukturerad och korrekt information som går snabbt och enkelt att hitta

Samordning och kvalitetssäkring på ny nivå
Med digitala arbetssätt kunde alla aktörer, oavsett geografisk placering, se projektet i 3D och VR, ställa frågor, lämna synpunkter, skapa och följa upp ärenden med mera. Det skapade en mycket god sammanhållning i projektteamet där deltagarna var inkluderade, ständigt uppdaterade och jobbade tillsammans mot samma mål. Det fanns en stolthet i det man sällan annars ser.

Initialt var tanken att sju företag skulle jobba i kommunikationsmodellen. Men intresset för att delta växte i projektgruppen och fler och fler bad om att få vara med. Som mest var det 72 användare på 19 olika företag som jobbade i modellen.

De sammanslagna modellerna genomgick automatiska regelkontroller veckovis för att upptäcka dubbletter, krockar, saknade objekt-koder etc. Som BIM-samordnare i projektet var det väsentligt att kontinuerligt finna och lyfta problem så att de kunde behandlas tidigt i processen, men även att se till att information ur modellerna gick att lita på.

Utifrån projekterade modeller och information från byggarbetsplatsen genererades en modell för att spåra objekt som hade producerats, skickats till bygget och monterats – något som var oerhört uppskattat av Hent, då det minimerade risken för fel och omarbetningar i byggskedet.   

Whites digitala strategi för Sara Kulturhus har tillämpats i allt från den vardagliga projekteringen till; hållbarhetsanalyser, samordningsmöten, brukardialog med kund, mängdavtagningar, VR-sessioner, Augmented Reality, visualisering och granskning. Med lättillgänglig information i modellerna som går att lita på kan många ytterligare värden realiseras.

Sömlöst informationsflöde ger effektivare projektering och byggande
Med denna BIM-strategi effektiviserades även processen avsevärt genom att skapa ett sömlöst flöde av information genom hela byggcykeln. Alla aktörer hade tillgång till realtidskommunikation sju dagar i veckan och kunde förlita sig på en och samma källa av information i ett och samma gränssnitt.  

Att ha en gemensam kommunikationsmodell sparade även tid vid tilldelning av projektmodeller likväl som att det minskade risken för fel, då alla hela tiden jobbade med korrekt underlag. Ingen i projektet behövde någonsin ladda ner en samordningsmodell.

Att alla aktörer kunde se projektet i sin helhet i 3D och VR gjorde det också lättare att påvisa byggbarheten, fatta snabba beslut och driva designen.

Samordningslösningen gjorde att alla discipliner kunde effektivisera projektet från projektering till bygget, minska resursslöseriet och säkerställa hållbarhetskrav i uppfyllandet av det övergripande målet; att realisera visionen att bygga 20 våningar helt i trä.

Med den här kommunikationsmodellen kunde White för första gången mäta samordningen. Totalt skapades 5 500 ärenden på de 28 000 kvadratmeter som byggdes. Av dessa behövdes endast 40 kostnadsdrivande lösningar lösas på plats (LPP), vilket motsvarar 0,74 procent av alla ärenden som skapades. Med andra ord kunde 99,3 procent av alla ärenden lösas under projekteringen, vilket bidrog starkt till att projektbudgeten inte överskreds.

Denna BIM-strategi och samordningsprocess möjliggjorde en bättre och effektivare projektering och kommunikation mellan de många aktörerna. Metodiken återanvänds nu av Hent och projektorganisationen i ett nytt projekt tillsammans med White.

För mer information:
Alison Petty, Head of BIM på White Arkitekter
E-post: alison.petty@white.se
Tel: 072 173 30 11.

White Arkitekter är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 700 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.