Connect with us

Marknadsnyheter

Stockholms läns kontorsmarknad 2030

Published

on

Sedan 1960 talet har tillkomsten av kontorsytor i Stockholms län varierat mellan 1,6 och 2,6 miljoner kvadratmeter per årtionde, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig ökning om cirka 3 procent År 2019 uppgick beståndet till 15,7 miljoner kvadratmeter Trots det understiger utbudet av attraktiva kontor kraftigt efterfrågan vilket de senaste åren drivit hyresnivåer och yielder till rekordnivåer.

Croisettes sammanställning av det planerade byggandet av kontorslokaler de kommande tio åren visar, trots stora stadsutvecklingsprojekt, att utvecklingen ligger i paritet med regionens historiska tillväxt. Kan vi då även framgent förvänta oss en oförändrad situation där utbudet inte lyckas möta efterfrågan? Och vilka ytterliga aspekter måste vi ta hänsyn till efter pandemin? Skiljer det sig åt mellan olika branscher?

Stockholmsregionen ska på sikt växa med åtta nya regionala stadskärnor för att avlasta de centrala delarna av staden. I enighet med visionen planeras bland annat Flemingsberg, en stadsdel som ska innehålla 50 000 bostäder, lika många arbetsplatser samt handel, upplevelser och kultur. Samtidigt utvecklas bostäder och arbetsplatser i Hagastaden och kring. Gullmarsplan som ska knyta an de norra och södra delarna av inner staden med områdena utanför.

Under 2000 talets början bestod kontorsmarknaden i Stockholms län av cirka 12 miljoner kvadratmeter, sedan dess har beståndet vuxit med 32 procent fram till år 2019. Den ökning av kontorsytor som förväntas tillkomma fram till 2030 om totalt 2,2 miljoner kvadratmeter ligger i paritet med utvecklingen de senaste åren sett till sysselsättningsgrad, lokalbehov och stadens tillväxt. De mest attraktiva kontorslägena har länge funnits i de centrala delarna av staden, men frågan är om pandemin kommer förändra synen på vad som är ett attraktivt kontor. Om resemönstren förändras markant, med mindre belastning på förändras markant, med mindre belastning på kollektivtrafiken, kanske de perifera delarna av staden med möjligheten att, även då pandemin är närhet till hemmet och avsaknad av trängsel ökar i attraktivitet? Viktigt att beakta är att hela 60 procent av de tillkommande kontorsytorna återfinns utanför tullarna. 

Företag inom bland annat finans, IT och media menar att man öppnar upp för möjligheten att, även då pandemin är över, låta de av medarbetarna som vill fortsätta arbeta på distans, helt eller delvis. En påskyndad digitalisering inom branscher som redan innan låg i framkant bör leda till att denna typ av hyresgäst sannolikt kommer att vara mest benägna att omvärdera behovet av kontorsytor i framtiden. Även inom offentlig förvaltning har distansarbete visat sig vara möjligt. Anställda på bland annat Arbetsförmedlingen och Skatteverket har kunnat arbeta hemifrån under våren. Fortsatt distansarbete inom en digitalt ledande bransch som exempelvis IT och telekom där många företag finns i Kista bör därför kunna leda till ökade vakanser inom likande områden.

Medan offentlig förvaltning anses endast ha en 45-procentig digital mognad 1 vilket innebär att risken för stora vakanser i lokaler som innehas av hyresgäster inom denna sektor bör vara betydligt lägre. Äldre kontor med separata ”cubicles”, nu gärna med extra väggar av plexiglas, beskrivs som de mest säkra ur ett smittskyddsperspektiv till skillnad från de moderna aktivitetsbaserade kontoren. Frågan är om kravet på en säker arbetsplats innebär att trenden med sjunkande antal kvadratmeter kontorsplats per medarbetare kommer att vända då enkelriktade rörelsemönster och minimering av närhet kommer att ställa nya krav på utformningen. Kontoret spås fortsättningsvis spela en social och innovationsdrivande roll inom de flesta organisationer, i takt med att arbetskraften byts ut mot generationer som vuxit upp i en digital värld ställs också större kravpå såväl flexibla arbetstider, arbetsmiljöer som arbetssätt. Trender spelar såklart in och övergången till aktivitetsbaserade kontor gjorde att kraven på yta per medarbetare krympte. Blickar vi tillbaka på 2010-talet kan vi urskilja den högsta befolkningstillväxten i länet på 100 år samtidigt som tillväxttakten för kontorsytor sjunkit jämfört med tidigare årtionde.

Frågan är också om vi i framtiden kommer kunna se följderna av pandemin i planeringen av våra arbetsplatser i takt med att vi värderar minimal resväg, större flexibilitet och hälsofokus högre. I och med detta kan förutsättningarna och efterfrågan för co-workingytor öka, även i de mer perifera delarna av staden, vilket i sin tur kan leda till stigande vakanser i de idag mest attraktiva delarna. Risken finns också att vi kommer kunna se en trend av uppskjutna eller inställda projekt, eller projekt som planeras om till förmån för andra användningsformer, då kanske främst bostäder. De diskussioner som förts den senaste tiden om kontorets framtid delar åsikterna i två läger, de som tror på en återgång till ett normalläge och de som tror att kontoret kommer att försvinna helt. Kanske har ingen av dem fel. Utformningen av kontoret lär förändras med flexibla lösningar och avtal för att vi ska kunna återvända till kontoret medan en del företag redan nu ställer om till en helt digital arbetsplats. Men efterfrågan på kontorsytorna i sig lär inte förändras radikalt om vi ser till samtliga kontorsintensiva branscher. Om några av de planerade projekten skjuts upp eller ställs in på grund av osäkerhet lär vi även fortsättningsvis se en brist på attraktiva kontor.1 Enligt SCDI’s rapport Digital mognad i offentlig sektor 2020

* Inom Värtahamnen m.fl. ingår också Hjorthagen och Frihamnen.
** Inom Hammarby Sjöstad m.fl. ingår Slakthusområdet, Sjöstadshöjden samt Marievik.

  

Jenny Fält
Valuation & Analysis
Mob: +46 (0) 70 867 78 44
jenny.falt@croisette.se

Croisette Real Estate Partner är fastighetsbranschens mest expansiva och nytänkande rådgivare och företräder fastighetsbranschens mest progressiva kunder. Bolagets hängivna och engagerade medarbetare erbjuder kvalificerad och långsiktigt hållbar rådgivning inom transaktion, värdering & analys, lokalförmedling, kompetensförsörjning samt förvaltning. Croisette är rikstäckande med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad och Uppsala. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Clean Industry Solutions Holding Europe AB: Kvartalsrapport oktober-december 2023

Published

on

By

Q4 från 01-10-2023 till 31-12-2023 (01-10-2022 till 31-12-2022), FY från 01-01-2023 to 31-12-2023 (01-01-2022 to 31-12-2022)

Rapporten finns här: https://cleanindustrysolutions.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Perioden i korthet – finansiell översikt för fjärde kvartalet

  • Intäkter uppgick till 7,8 MSEK
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 4,0 Mkr
  • Resultat från andelar i koncernföretag uppgick till 18,4 Mkr från den insolvensrelaterade dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Rörelsekostnaderna för fjärde kvartalet uppgick till -7,2 Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) för fjärde kvartalet uppgick till 19,0 Mkr
  • Det finansiella resultatet uppgick till -19,2 MSEK, främst på grund av dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, för det fjärde kvartalet uppgick till -0,0033 SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för det fjärde kvartalet uppgick till -4,7 miljoner kronor
  • Eget kapital uppgick per 31-12 till 6,1 MSEK
  • Likvida medel uppgick per 31-12 till 7,0 Mkr

Viktiga händelser under rapporteringsperioden

  • Framgångsrik partnerutbildningsworkshop hos Industrial Solar
  • Clean Industry Solutions dotterbolag SolarSpring tecknar MOU med Aqualia
  • SolarSpring erhåller nationellt bidrag för FoU-projektet BEFuel
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att ansöka om insolvensförfarande i Tyskland
  • Aalborgs universitet, Danmark, köper MD-pilotsystem för produktion av vatten med hög renhet

Viktiga händelser efter rapporteringsperioden

  • Clean Industry Solutions meddelar uppsägning av likviditetsgarantavtalet
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att upphöra med sin verksamhet i slutet av februari
  • SolarSpring erhåller bidrag från EU LIFE-programmet för FoU-projektet SALTEAU
  • Clean Industry Solutions meddelar att Industrial Solars ledning har entledigats av insolvensförvaltaren

Kommentarer från VD Christian Zahler

Tyvärr var det fjärde kvartalet 2023 inte en fortsättning på de framgångar som vi kunde dela med oss av under årets tre första kvartal. Det är med stor sorg jag måste bekräfta att Industrial Solar tvingades upphöra med verksamheten i slutet av februari på grund av insolvens.
Detta är utan tvekan ett ögonblick av djup sorg för alla oss som har lagt ner vårt engagemang, vår passion och vårt hårda arbete för att göra företaget framgångsrikt. Till våra kollegor på Industrial Solar vill jag uttrycka min djupaste tacksamhet för deras orubbliga engagemang, kreativitet och hårda arbete. Var och en av dem har spelat en viktig roll i företagets resa, och deras engagemang har varit inget annat än inspirerande. Det är sorgligt men sant att omständigheter utanför vår kontroll har lett oss till denna punkt. Men låt oss inte glömma de otroliga prestationer som Industrial Solar har bidragit med till solvärmebranschen.    
Vi måste nu navigera genom okända vatten och göra det med en kollektiv anda av stöd och förståelse.  

 
Desto gladare är vi att SolarSpring för närvarande upplever ett ökande intresse för pilotsystem för membrandestillation från en mängd olika industrier och forskningscentra. Förutom produktion av högrent vatten för vätgaselektrolysatorer är de vanligaste tillämpningarna avlägsnande av ammoniak från avloppsvatten för vidare användning och volymreduktion av mycket salta avloppsvatten. Som meddelades i slutet av december har Aalborg Universitet (AAU) i Danmark köpt ett membrandestillationspilotsystem från SolarSpring GmbH med en nominell kapacitet på 100 liter högrent vatten per timme för att användas i samband med produktion av grön vätgas samt andra applikationer.

Finansiellt fortsatte koncernens uppåtgående trend under Q4 2023: På årsbasis är tillväxten i totala rörelseintäkter jämfört med förra året +47,5% (utan intäkter från aktier i koncernföretag, +87,9% inklusive dessa).    
På grund av Industrial Solar GmbH:s insolvens konsolideras inte längre dess balansräkning och dess resultaträkning konsolideras endast fram till insolvensens början. Även om vinsten från motsvarande konsolideringsposter måste elimineras genom att de läggs till som ”Resultat från andelar i koncernföretag” (18,4 MSEK), uppgår rörelseintäkterna fortfarande till 28,0 MSEK och når därmed en ny toppnotering.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:45 CET.

Kontaktinformation:

Clean Industry Solutions Holding Europe AB
c/o Win-Win Ekonomi AB
Palmfeltsvägen 21
SE-121 62 Johanneshov/Sweden
E-Mail: info@cleanindustrysolutions.com

Amudova AB är Clean Industry Solutions’ certified adviser. Tel: 08-546 017 58
E-mail: info@amudova.se

Clean Industry Solutions Holding Europe AB äger 100% av SolarSpring GmbH, med säte i Freiburg/Tyskland.
SolarSpring GmbH, har utvecklats till en internationell pionjär inom membrandestillation som erbjuder innovativa lösningar och teknik för rening av avlopps- och dricksvatten.
Läs mer om SolarSpring GmbH på följande adress:
https://solarspring.de/en/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie visar att styrketräning kan lindra depression

Published

on

By

En nyligen publicerad forskningsstudie i Psychiatry Research pekar på styrketräning

som en potentiell kompletterande behandlingsstrategi för att bekämpa depression.

Genom en metaanalys av 38 tidigare studier fann forskarna att styrketräning kan

minska depressiva symtom på ett måttligt sätt. Resultaten visar att längden på

träningen, hur ofta den utförs och specifika detaljer som antal set och repetitioner

påverkar effekten av träningen på depressionen.

Depression är en vanlig sjukdom som påverkar miljontals människor över hela

världen och trots tillgängliga behandlingar återhämtar sig många inte helt. Denna

studie ger därför viktig insikt i hur styrketräning kan vara en del av en effektiv

behandlingsstrategi för depression.

Källa: https://www.psypost.org/streng…

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.