Connect with us

Marknadsnyheter

Sveaskogs delårsrapport januari-mars 2022: Stabilt resultat för Sveaskog

Published

on

Det operativa rörelseresultatet ökade med 15 procent och uppgick till 481 MSEK (418). Förklaringen till resultatförbättringen är ökade virkespriser. Genomsnittspriset på virkesleveranserna från vår egen skog är elva procent högre än motsvarande period föregående år. 

1 januari – 31 mars 2022 

  • Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 1 992 MSEK (1 693). De totala leveransvolymerna ökade med fyra procent medan priserna på skogsråvara ökade med i genomsnitt 12 procent. Övriga intäkter, främst för upplåtelser och plantor, ökade med två procent.
  • Det operativa rörelseresultatet ökade med 15 procent och uppgick till 481 MSEK (418). Högre virkespriser och ökade upplåtelseintäkter från vindkraft har motverkats av lägre volym från egen skog och ökade avverkningskostnader.
  • Den redovisade värdeförändringen på växande skog uppgick netto till 89 MSEK (118).
  • Kvartalets resultat uppgick till 669 MSEK (480), motsvarande 5,65 kr (4,05) per aktie.

Väsentliga händelser

  • Marknadsläget är fortsatt starkt för sågverk och massaproducenter vilket ger högre efterfrågan och stigande priser.
  • Kriget i Ukraina påverkar Sveaskog negativt främst genom ökade drivmedel- och reservdelskostnader.
  • Kvartalets rörelseresultat före värdeförändring skog har ökat med 43 procent till 717 MSEK varav resultatet från intressebolag utgör 233 MSEK där Setra Group har störst påverkan.

Kommentar från Sveaskogs VD och koncernchef Erik Brandsma:

– Kriget i Ukraina påverkar marknader där svensk skogsindustri verkar. De sanktioner som har påförts Ryssland har strypt virkesexporten från Ryssland till Europa av främst massaved. För Sveaskogs kunder inom massa och papper är marknadsförhållandena fortsatt mycket goda. En följd av att normala flöden för fiberråvara rubbas, har både nya och befintliga kunder visat mycket stort intresse för leveranser från Sveaskog. 

– Efterfrågan på trävaror, massa, papper och kartong är fortsatt stark i Sverige och resten av världen. Sågverken och den övriga skogsindustrin har stort behov av råvara. Därför höjs nu priserna för Sveaskogs virkesleverantörer i hela landet. Prishöjningen bidrar till att fortsätta förbättra lönsamheten i skogsbruket, och motiverar till hög aktivitet i skogen med både föryngringsavverkning och gallring

– Långsiktighet och värdeskapande är viktigt för ett bolag som Sveaskog. Skogssektorn står inför en omställning och vi har en mycket viktig uppgift framför oss när vi ska utveckla företaget. Skogen ska förse oss med råvara och energi som kan bidra till en klimatneutral framtid och skogslandskapets biologiska mångfald ska både återställas och stärkas. Samtidigt är skogen viktig för rekreation, turism, olika former av småföretagande, som bärare av kulturarv och för en livaktig rennäring. Det är ett stort ansvar som vi har på Sveaskog. Vi ska nyttja skogen hållbart genom att klimatanpassa vårt skogsbruk samtidigt som vi skapar tillväxt. Det är vad vårt program för hållbart skogsbruk handlar om.

För mer information, kontakta: 

Erik Brandsma, VD och koncernchef, 010-471 81 50

Kristina Ferenius, CFO, 010-471 81 11 

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.