Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges Annonsörer lanserar Cross Media Measurement-certifiering

Published

on

Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanserades i december 2021 en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value Chain” och nu lanserar Sveriges Annonsörer en certifiering i Cross Media Measurement. 

Syftet med utbildningen är att skapa en grundläggande gemensam kunskap så att alla talar samma språk och använder samma definitioner för vad som planeras, köps och rapporteras. Det är mycket viktigt steg för att få väsentligt bättre ordning och reda på annonsmarknaden

Genom att samla flera stora annonsörer, utvalda medier, branschorganisationer och undersökningsföretag har vi lyckats skapa en gemensam hållning och språk som tydligt beskriver annonsmarknaden och skillnaden mellan kontakter konton och impressions och var annonser kan befinna sig i värdekedjan.

Den nya branschstandarden utgörs primärt av ”The Advertising Value Chain” som ger en överblick över hela värdekedjan i ett medieköp och förklarar alla begrepp, definitioner och mätmetoder som finns tillgängliga per medieslag. Den tydliggör vilken kategori av annonsleveranser som annonsörer får för sina pengar, gör det möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag och tydliggör skillnader mellan olika plattformar.

”Det svenska Cross Media Measurement initiativet samarbetar med det globala arbetet som genomförs av WFA. Stora globala annonsörer vill veta vilken räckvidd och frekvens de har haft på sina kampanjer cross-media. Detta går tyvärr inte idag på grund av att vi köper olika saker som kontakter konton och impressions. Genom att sortera annonsvisningar med vår Advertising Value Chain kan annonsörer, mediebyråer och medier nu tala samma språk och använda samma definitioner för vad som planerades, köptes och levererades.” Peter Mackhé ansvarig för Cross Media Measurement-initiativet.

Genom att certifiera alla som köper och säljer annonser kan vi skapa bättre ordning och reda för hela annonsmarknaden. Utbildningen är en viktig komponent för stora och små företag för att få bättre koll på vilka annonser som köptes och levererades och för att kunna värdera dessa på ett korrekt sätt.

”Cross Media Measurement initiativet är oerhört viktigt eftersom bara annonser som har visats för en person kan ge effekt. Vi har en förvirring på marknaden där man blandar impressions med kontakter, vilket är helt skilda saker och bör värderas olika. Det är skillnad på annonser som har levererats till en device, app, browser och annonser som vi vet har exponerats för en person och som mätts på något vis via en gemensam branschstandard. Genom att sortera marknaden med tydliga definitioner på vad som köptes och levererades i olika kanaler kan jag nu värdera mina medieinvesteringar och sortera ut vad som är vad.” Michael Grimborg CMO Synsam, medlem i Cross Media Measurement-kommittén. 

Utbildningen är nu öppen för alla som vill bli Certifierade Cross Media Measurement-köpare, man kan certifiera sig digitalt som enskild individ eller boka en företagscertifiering. 

Läs mer om och anmäl dig till certifiering här

Vill ni veta mer kontakta:
Peter Mackhé
peter.mackhe@sverigesannonsorer.se
Medieexpert och ansvarig för Cross Media Measurement

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Organisationen driver flera branschinitiativ med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 5 000 marknadsförare från knappt 400 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2021), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys