Connect with us

Marknadsnyheter

Tandläkarstolar får nytt liv när MyDentist expanderar

Published

on

I MyDentist expansionsstrategi ingår det att förvärva befintliga kliniker. När Kenny Andersson sålde sin klinik i Borås för att ansluta sig till de nyöppnade lokalerna hos MyDentist i centrala Borås lämnade han en fullt fungerande mottagning bakom sig. Hans två tandläkarstolar ska nu få nytt liv tack vare Bengt ”Frippe” Friberg som driver en ideell verksamhet för bättre tandvård i utsatta områden i världen.

För MyDentist handlar det i första hand om att se till hållbarheten i hela affärsprocessen. När man köper kliniker ingår ofta materiella tillgångar och då är det viktigt att dessa används på bästa möjliga sätt.

– En del av vårt erbjudande bygger på att använda den senaste tekniken och att erbjuda högsta kvalitet i alla våra kliniker. Därför har vi exempelvis likadana stolar överallt och kan därför inte använda andra från de kliniker vi förvärvar. Men att kunna bidra med dem till välgörenhet känns fantastiskt. Då vet vi att de används i många år till och att de kan göra stor nytta någon annanstans. Tack vare Frippe känner vi oss trygga med att de verkligen kommer till platser där de gör skillnad och det var viktigt för oss när vi sökte en partner i det här, säger Fredrik Wistrand, vd och grundare av MyDentist.

I Malmö har Frippe ett lager med utrustning och tandläkarstolar. När en resa planeras tillsammans med någon välgörenhetsorganisation preciseras behovet och Frippe kan ta med sig den utrustning som behövs. Ofta rör det sig om en eller två tandläkarstolar och utrustning för att kunna genomföra grundläggande behandlingar. Frippe han många underbara berättelser om hur han hjälpt till att öppna upp små kliniker runt om i Afrika, men det är inte alltid viktigast att det är så ny utrustning som möjligt som skänks till hans verksamhet.

– Jag brukar inte vilja ha de allra senaste modellerna av tandläkarstolar. De är inte riktigt gjorda för de förhållanden som vi kommer till där exempelvis elen inte är så stabil som i Sverige. Då är det bättre med mindre elektronik i stolarna och mer mekanik som inte påverkas av att exempelvis spänningen i elnätet kan variera. Samtidigt att det enklare att laga en stol som inte innehåller för mycket elektroniska lösningar. De stolarna som vi nu får från Kennys tidigare klinik är precis av den typen som jag brukar rekommendera för att användas till den här typen av uppdrag. Riktigt fina stolar som kommer hålla i många år.

I den expansion som MyDentist står inför planeras det ett antal köp av kliniker. Det gör att samarbetet med Frippe kommer bli än viktigare i framtiden.

– Tack vare MyDentist kan vi hjälpa fler människor att få en bra tandvård runt om i världen. Kennys stolar kommer så snart vi kan resa igen fraktas till Afrika och jag ser fram emot att få ta med dem för att kunna hjälpa fler människor till en god tandvård, avslutar Frippe.

För ytterligare information:
Fredrik Wistrand, vd på MyDentist, tfn 0707-23 27 27
Anders Ekhammar, pressansvarig MyDentist, tfn 0707-46 25 79 alt. anders.ekhammar@perspective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP AB INVITES TO THE PRESENTATION OF THE RESULTS FOR THE FIRST QUARTER 2024

Published

on

By

Humble Group AB (publ.) (“the Company”) publishes its quarterly report for the period January-March 2024 on Thursday May 2nd at 08:00. The Company invites investors, analysts and media to a presentation of the results for the first quarter at 10:00 the same day, where CEO Simon Petrén and the Company’s CFO Johan Lennartsson comment on the period and the results.

The presentation starts at 10:00 and is held in English. There will be a Q&A in connection with the presentation. Link to the presentation:
https://ir.financialhearings.com/humble-group-q1-report-2024

The report will be available at:
https://humblegroup.se/investerare/finansiella-rapporter/

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: 
simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

ABOUT HUMBLE
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit http://www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FN Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.