Connect with us

Marknadsnyheter

Telia Company delårsrapport januari-juni 2021

Published

on

TILLBAKA TILL TILLVÄXT

Sammanfattning andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade 0,5% till 21 877 MSEK (21 770) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 4,9%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 1,3% till 18 883 MSEK (19 129) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 3,2%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,1% till 7 731 MSEK (7 737) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 1,9%. 
  • Operationellt fritt kassaflöde minskade till 2 057 MSEK (2 202) och kassaflöde från löpande verksamhet var i linje med föregående år och uppgick till 6 245 MSEK (6 267).
  • Försäljningen av Telia Carrier till Polhem Infra slutfördes den 1 juni 2021. 
  • Totalt nettoresultat ökade till 8 104 MSEK (-2 029) främst på grund av en realisationsvinst från avyttringen av Telia Carrier medan 2020 påverkades av en nedskrivning av Turkcell Holding.
  • Ett avtal tecknades med Brookfield och Alecta avseende en försäljning om 49% av mastverksamheterna i Finland och Norge. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA, inklusive försäljningslikviden från masttillgångarna, baserat på Q2 är estimerad till 2,1x.
  • Utsikterna för 2021 är oförändrade.

Sammanfattning första halvåret

  • Nettoomsättningen minskade 1,1% till 43 691 MSEK (44 197) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 2,4%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 3,1% till 37 629 MSEK (38 845) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 0,4%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,3% till 14 977 MSEK (15 014) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 2,0%.
  • Operationellt fritt kassaflöde ökade till 6 094 MSEK (5 508) och kassaflöde från löpande verksamhet ökade till 13 785 MSEK (13 437).

VD-KOMMENTAR

”När vi sammanfattar det första halvåret 2021 kan vi konstatera att vi återvänt till tjänsteintäktstillväxt, fortsatt leverera EBITDA-tillväxt, exekverat på vår strategi och att vi är på god väg att nå våra helårsutsikter för 2021 liksom våra långsiktiga ambitioner. Nu när samhällena öppnar upp alltmer ser jag fram emot att personligen få börja träffa både mina Teliakollegor och våra kunder för att få höra deras syn på våra tjänster och produkter. Det är genom att lyssna på våra kunder och agera på deras insikter vi kommer att återuppfinna ett Bättre Telia, återvända till en konsekvent och hållbar tillväxt, samtidigt som vi bidrar till digitaliseringen av samhällena i Norden och Baltikum.

Tjänsteintäkterna ökade med 3,2% under kvartalet och uppgick till 18,9 GSEK. En signifikant förbättring från en minskning om 2,3% under det första kvartalet och främst drivet av TV & Media-enheten men också, vilket är mycket glädjande, från tillväxt i vår mobilverksamhet. EBITDA ökade 1,9% till 7,7 GSEK medan operationellt fritt kassaflöde uppgick till 2,1 GSEK, med 6,1 GSEK genererat hittills i år.

Vi fortsätter att vara den obestridda marknadsledaren i Sverige och Baltikum. I Sverige såg vi i kvartalet en överlag positiv utveckling för alla de ledande nyckeltalen såsom kundbas, genomsnittlig intäkt per abonnemang samt kundomsättning, både inom företags- och konsumentsegmentet. Exklusive kopparbaserade produkter och engångsposter levererade Sverige en tillväxt för tjänsteintäkterna på 2,0% under kvartalet och en oförändrad EBITDA, det sistnämnda en tydlig förbättring jämfört med en minskning om 5% i det första kvartalet. Särskilt tillfredsställande var trenderna inom mobil, där företags- och konsumentsegmentet visade tillväxt för mobila abonnemangs-baserade tjänsteintäkter om 2,5% respektive 2,1%. I Baltikum accelererade föregående kvartals starka utveckling, till följd av en lägre motvind från roaming, och tjänsteintäkterna visade en medelhög ensiffrig tillväxt och EBITDA ökade med 12% och 4% i Estland respektive Litauen.

På marknaderna där vi är utmanare fortsatte vår norska verksamhet att växa sin mobilkundbas inom företagssegmentet och vi såg ytterligare stabilisering av mobilkundbasen i konsumentsegmentet. De mobila abonnemangsbaserade tjänsteintäkterna ökade med 2,7% och även för de fasta tjänsteintäkterna accelererade tillväxttakten jämfört med det föregående kvartalet. Vår konkurrenskraft inom företags-segmentet bevisades särskilt genom tecknandet av ett avtal med Norges Post, Telia Norges hittills största kontrakt, samt förnyelsen av vår tjänsteleverans till det norska mediahuset NRK. De totala tjänsteintäkterna minskade med 1,5% till följd av en negativ påverkan från grossistaffären, vilken delvis späder ut de framsteg vi tagit inom kärnverksamheten och förbättringen från en minskning om 3,5% under det föregående kvartalet. I Danmark var EBITDA tillfälligt svag men i slutet av kvartalet noterades en positiv trendutveckling, supporterad av en god utveckling av nyckeltal såsom underliggande kundbas och kundomsättning. Finland hade återigen ett tufft kvartal. Minskade tjänsteintäkter och en oväntat hög kostnadsnivå ledde till en klart otillfredsställande nedgång i EBITDA. Vi har gjort framsteg när det gäller att förenkla vår portfölj genom att avyttra icke-kärntillgångar, så som alarmverksamheten Alerta. Dock finns det ett tydligt behov av att accelerera nätverksmoderniseringen och digitalisering för att förbättra kundupplevelsen och varumärkes-uppfattningen. Samtidigt fortsätter vi att se över och har planer för att radikalt minska kostnadsbasen de kommande månaderna.

TV & Media hade ytterligare ett utmärkt kvartal och våra starka marknadspositioner inom räckvidd och innehåll drev tillväxt inom både reklam och betal-tv samt OTT, vilket ledde till en ökning om 45% av tjänsteintäkterna. Intäktsåterhämtningen kompenserade för högre innehållskostnader och EBITDA ökade med 264 MSEK, eller 85%. Vår marknadsposition stärktes ytterligare genom en ökad kommersiell tittarandel i både Sverige och Finland och vi såg att konsumtionen på vår AVOD-plattform (advertising-based video on demand) ökade med 25% i Sverige, vilket resulterat i en ökad marknadsandel jämfört med andra distributörers streamingplattformar.

Vår ambition att återuppfinna ett Bättre Telia går framåt. Genom att kombinera mobilnät i världsklass, höghastighetsbredband och högkvalitativt innehåll kan vi inspirera våra kunder (”Inspire our Customers”) inom konsumentsegmentet med exempelvis ett erbjudande som innehåller obegränsad mobildata i 5G-miljö, Netflix och C More – där vi är en av endast fem operatörer globalt att inkludera Netflix. Lanseringen av EcoRating som möjliggör för konsumenter att bedöma klimatavtrycket från mobiltelefoner, tillsammans med några av Europas ledande operatörer, inspirerar kunderna att göra mer hållbara val. I företags-segmentet är Region Skånes val av Telia för alla sina digitala kommunikationsbehov i ytterligare 12 år, det största avtalet som Telia Sverige någonsin tecknat, ett tydligt bevis på vårt djup och vår styrka när det kommer till att tillhandahålla konvergenta produkter till kunder i den offentliga sektorn. Detta gäller även den tidigare nämnda affären med posten i Norge, som inkluderar kommunikationstjänster samt produkter inom IoT över hela Norden.

Vi fortsätter moderniseringen av vårt nätverk och utbyggnaden av 5G, liksom även nedstängningen av våra äldre koppar-baserade nätverk. Planerna för de sistnämnda innehåller alltid lösningar för att säkerställa att ingen lämnas utanför, inte ens i de allra mest avlägsna områdena. Nätverkskvalitet och ledarskap är avgörande för oss för att leverera på vår strategiska prioritering att koppla upp alla (”Connect Everyone”). Flera undersökningar, bland annat umlaut, konstaterar att vi behåller vårt nätverkskvalitetsledarskap i Sverige, även när det gäller 5G, och är ett tydligt bevis på vår kvalitet. Över hela vår verksamhet ökade vi befolkningstäckningen vad gäller 5G med över en tredjedel. Vi erbjuder nu 5G i 22 städer i Sverige medan vi i Finland och Norge har en 5G-befolkningstäckning på 47% respektive 25%. med 95% av täckning i de större städerna. I Estland är vi fortfarande den enda 5G-leverantören. Under kvartalet sålde vi en minoritetsandel av våra master i Finland och Norge till ett värde av 1 524 MEUR på kassa- och skuldfri bas för hela verksamheten. Vi får in partners med stor erfarenhet av att sköta master, vilket gör att transaktionen inte bara synliggör värdet, utan stödjer även en vidareutveckling av våra ledande infrastrukturtillgångar och position.

Detta kvartal uppnåddes även stora framsteg i vårt transformationsarbete (”Transform to Digital”), som syftar till att förbättra kundupplevelsen, förenkla produktportföljen, automatisera processer, öka användningen av dataanalys och stänga ner äldre system. En förlängning av vårt partnerskap med ServiceNow kommer att öka användningen av data och analys ytterligare, vilket driver på accelerationen mot att bli en verkligt kundcentrerad och automatiserad tjänsteleverantör. Vi har så här långt under 2021 avvecklat mer än 75 äldre system vilket resulterat i lägre IT-kostnader, och vi har gjort framsteg med att radikalt minska antalet strategiska IT-leverantörer, från 24 till 4, något som förväntas att signifikant bidra till vår ambition vad gäller kostnadsreducering fram till år 2025.

Övergripande marknadstillväxt är grundläggande för att leverera hållbart (”Deliver Sustainably”) på lång sikt. Genomförandet av vår ”mer för mer”-strategi genom konvergens, disciplinerad prissättning och intäktsökning via 5G illustrerar några av våra ansvarsfulla åtgärder som hjälper till att visa vägen till återställd och hållbar intäktstillväxt för våra verksamheter. Då vi strävar efter att bidra till samhället och hållbarhet blev vi under kvartalet utsedda till en europeisk klimatledare av Financial Times. Vi gjorde även framsteg inom finansiell hållbarhet och uthållighet när vi slutförde Telia Carrier-transaktionen samt tillkännagav vårt partnerskap inom mastverksamheten, vilket leder till en ännu starkare balansräkning och övergripande finansiell ställning.

Baserat på utvecklingen under kvartalet upprepar vi våra helårsutsikter för tjänsteintäkter och EBITDA, exklusive Telia Carrier och valutakursförändringar, med en oförändrad till låg ensiffrig tillväxt, medan betald CAPEX förväntas ligga i intervallet 14,5 till 15,5 GSEK, och kassagenerering tillräcklig för att täcka vår lägsta utdelningsnivå på 2 SEK per aktie.

Slutligen skulle jag vilja tacka alla mina Telia-kollegor för deras hårda arbete och engagemang så här långt. Jag ser fram emot det andra halvåret av 2021 och att vi fortsätter att återuppfinna bättre tillsammans, till fördel för våra kunder, anställda, aktieägare och samhällen.”

Allison Kirkby
VD & koncernchef

I Kommentarer av VD och koncernchef, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 kl.07.00 CET.

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

 
Vi är Telia Company. Våra 20 700 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.