Connect with us

Marknadsnyheter

Telia Company delårsrapport januari-juni 2021

Published

on

TILLBAKA TILL TILLVÄXT

Sammanfattning andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade 0,5% till 21 877 MSEK (21 770) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 4,9%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 1,3% till 18 883 MSEK (19 129) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 3,2%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,1% till 7 731 MSEK (7 737) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 1,9%. 
  • Operationellt fritt kassaflöde minskade till 2 057 MSEK (2 202) och kassaflöde från löpande verksamhet var i linje med föregående år och uppgick till 6 245 MSEK (6 267).
  • Försäljningen av Telia Carrier till Polhem Infra slutfördes den 1 juni 2021. 
  • Totalt nettoresultat ökade till 8 104 MSEK (-2 029) främst på grund av en realisationsvinst från avyttringen av Telia Carrier medan 2020 påverkades av en nedskrivning av Turkcell Holding.
  • Ett avtal tecknades med Brookfield och Alecta avseende en försäljning om 49% av mastverksamheterna i Finland och Norge. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA, inklusive försäljningslikviden från masttillgångarna, baserat på Q2 är estimerad till 2,1x.
  • Utsikterna för 2021 är oförändrade.

Sammanfattning första halvåret

  • Nettoomsättningen minskade 1,1% till 43 691 MSEK (44 197) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 2,4%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 3,1% till 37 629 MSEK (38 845) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 0,4%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,3% till 14 977 MSEK (15 014) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 2,0%.
  • Operationellt fritt kassaflöde ökade till 6 094 MSEK (5 508) och kassaflöde från löpande verksamhet ökade till 13 785 MSEK (13 437).

VD-KOMMENTAR

”När vi sammanfattar det första halvåret 2021 kan vi konstatera att vi återvänt till tjänsteintäktstillväxt, fortsatt leverera EBITDA-tillväxt, exekverat på vår strategi och att vi är på god väg att nå våra helårsutsikter för 2021 liksom våra långsiktiga ambitioner. Nu när samhällena öppnar upp alltmer ser jag fram emot att personligen få börja träffa både mina Teliakollegor och våra kunder för att få höra deras syn på våra tjänster och produkter. Det är genom att lyssna på våra kunder och agera på deras insikter vi kommer att återuppfinna ett Bättre Telia, återvända till en konsekvent och hållbar tillväxt, samtidigt som vi bidrar till digitaliseringen av samhällena i Norden och Baltikum.

Tjänsteintäkterna ökade med 3,2% under kvartalet och uppgick till 18,9 GSEK. En signifikant förbättring från en minskning om 2,3% under det första kvartalet och främst drivet av TV & Media-enheten men också, vilket är mycket glädjande, från tillväxt i vår mobilverksamhet. EBITDA ökade 1,9% till 7,7 GSEK medan operationellt fritt kassaflöde uppgick till 2,1 GSEK, med 6,1 GSEK genererat hittills i år.

Vi fortsätter att vara den obestridda marknadsledaren i Sverige och Baltikum. I Sverige såg vi i kvartalet en överlag positiv utveckling för alla de ledande nyckeltalen såsom kundbas, genomsnittlig intäkt per abonnemang samt kundomsättning, både inom företags- och konsumentsegmentet. Exklusive kopparbaserade produkter och engångsposter levererade Sverige en tillväxt för tjänsteintäkterna på 2,0% under kvartalet och en oförändrad EBITDA, det sistnämnda en tydlig förbättring jämfört med en minskning om 5% i det första kvartalet. Särskilt tillfredsställande var trenderna inom mobil, där företags- och konsumentsegmentet visade tillväxt för mobila abonnemangs-baserade tjänsteintäkter om 2,5% respektive 2,1%. I Baltikum accelererade föregående kvartals starka utveckling, till följd av en lägre motvind från roaming, och tjänsteintäkterna visade en medelhög ensiffrig tillväxt och EBITDA ökade med 12% och 4% i Estland respektive Litauen.

På marknaderna där vi är utmanare fortsatte vår norska verksamhet att växa sin mobilkundbas inom företagssegmentet och vi såg ytterligare stabilisering av mobilkundbasen i konsumentsegmentet. De mobila abonnemangsbaserade tjänsteintäkterna ökade med 2,7% och även för de fasta tjänsteintäkterna accelererade tillväxttakten jämfört med det föregående kvartalet. Vår konkurrenskraft inom företags-segmentet bevisades särskilt genom tecknandet av ett avtal med Norges Post, Telia Norges hittills största kontrakt, samt förnyelsen av vår tjänsteleverans till det norska mediahuset NRK. De totala tjänsteintäkterna minskade med 1,5% till följd av en negativ påverkan från grossistaffären, vilken delvis späder ut de framsteg vi tagit inom kärnverksamheten och förbättringen från en minskning om 3,5% under det föregående kvartalet. I Danmark var EBITDA tillfälligt svag men i slutet av kvartalet noterades en positiv trendutveckling, supporterad av en god utveckling av nyckeltal såsom underliggande kundbas och kundomsättning. Finland hade återigen ett tufft kvartal. Minskade tjänsteintäkter och en oväntat hög kostnadsnivå ledde till en klart otillfredsställande nedgång i EBITDA. Vi har gjort framsteg när det gäller att förenkla vår portfölj genom att avyttra icke-kärntillgångar, så som alarmverksamheten Alerta. Dock finns det ett tydligt behov av att accelerera nätverksmoderniseringen och digitalisering för att förbättra kundupplevelsen och varumärkes-uppfattningen. Samtidigt fortsätter vi att se över och har planer för att radikalt minska kostnadsbasen de kommande månaderna.

TV & Media hade ytterligare ett utmärkt kvartal och våra starka marknadspositioner inom räckvidd och innehåll drev tillväxt inom både reklam och betal-tv samt OTT, vilket ledde till en ökning om 45% av tjänsteintäkterna. Intäktsåterhämtningen kompenserade för högre innehållskostnader och EBITDA ökade med 264 MSEK, eller 85%. Vår marknadsposition stärktes ytterligare genom en ökad kommersiell tittarandel i både Sverige och Finland och vi såg att konsumtionen på vår AVOD-plattform (advertising-based video on demand) ökade med 25% i Sverige, vilket resulterat i en ökad marknadsandel jämfört med andra distributörers streamingplattformar.

Vår ambition att återuppfinna ett Bättre Telia går framåt. Genom att kombinera mobilnät i världsklass, höghastighetsbredband och högkvalitativt innehåll kan vi inspirera våra kunder (”Inspire our Customers”) inom konsumentsegmentet med exempelvis ett erbjudande som innehåller obegränsad mobildata i 5G-miljö, Netflix och C More – där vi är en av endast fem operatörer globalt att inkludera Netflix. Lanseringen av EcoRating som möjliggör för konsumenter att bedöma klimatavtrycket från mobiltelefoner, tillsammans med några av Europas ledande operatörer, inspirerar kunderna att göra mer hållbara val. I företags-segmentet är Region Skånes val av Telia för alla sina digitala kommunikationsbehov i ytterligare 12 år, det största avtalet som Telia Sverige någonsin tecknat, ett tydligt bevis på vårt djup och vår styrka när det kommer till att tillhandahålla konvergenta produkter till kunder i den offentliga sektorn. Detta gäller även den tidigare nämnda affären med posten i Norge, som inkluderar kommunikationstjänster samt produkter inom IoT över hela Norden.

Vi fortsätter moderniseringen av vårt nätverk och utbyggnaden av 5G, liksom även nedstängningen av våra äldre koppar-baserade nätverk. Planerna för de sistnämnda innehåller alltid lösningar för att säkerställa att ingen lämnas utanför, inte ens i de allra mest avlägsna områdena. Nätverkskvalitet och ledarskap är avgörande för oss för att leverera på vår strategiska prioritering att koppla upp alla (”Connect Everyone”). Flera undersökningar, bland annat umlaut, konstaterar att vi behåller vårt nätverkskvalitetsledarskap i Sverige, även när det gäller 5G, och är ett tydligt bevis på vår kvalitet. Över hela vår verksamhet ökade vi befolkningstäckningen vad gäller 5G med över en tredjedel. Vi erbjuder nu 5G i 22 städer i Sverige medan vi i Finland och Norge har en 5G-befolkningstäckning på 47% respektive 25%. med 95% av täckning i de större städerna. I Estland är vi fortfarande den enda 5G-leverantören. Under kvartalet sålde vi en minoritetsandel av våra master i Finland och Norge till ett värde av 1 524 MEUR på kassa- och skuldfri bas för hela verksamheten. Vi får in partners med stor erfarenhet av att sköta master, vilket gör att transaktionen inte bara synliggör värdet, utan stödjer även en vidareutveckling av våra ledande infrastrukturtillgångar och position.

Detta kvartal uppnåddes även stora framsteg i vårt transformationsarbete (”Transform to Digital”), som syftar till att förbättra kundupplevelsen, förenkla produktportföljen, automatisera processer, öka användningen av dataanalys och stänga ner äldre system. En förlängning av vårt partnerskap med ServiceNow kommer att öka användningen av data och analys ytterligare, vilket driver på accelerationen mot att bli en verkligt kundcentrerad och automatiserad tjänsteleverantör. Vi har så här långt under 2021 avvecklat mer än 75 äldre system vilket resulterat i lägre IT-kostnader, och vi har gjort framsteg med att radikalt minska antalet strategiska IT-leverantörer, från 24 till 4, något som förväntas att signifikant bidra till vår ambition vad gäller kostnadsreducering fram till år 2025.

Övergripande marknadstillväxt är grundläggande för att leverera hållbart (”Deliver Sustainably”) på lång sikt. Genomförandet av vår ”mer för mer”-strategi genom konvergens, disciplinerad prissättning och intäktsökning via 5G illustrerar några av våra ansvarsfulla åtgärder som hjälper till att visa vägen till återställd och hållbar intäktstillväxt för våra verksamheter. Då vi strävar efter att bidra till samhället och hållbarhet blev vi under kvartalet utsedda till en europeisk klimatledare av Financial Times. Vi gjorde även framsteg inom finansiell hållbarhet och uthållighet när vi slutförde Telia Carrier-transaktionen samt tillkännagav vårt partnerskap inom mastverksamheten, vilket leder till en ännu starkare balansräkning och övergripande finansiell ställning.

Baserat på utvecklingen under kvartalet upprepar vi våra helårsutsikter för tjänsteintäkter och EBITDA, exklusive Telia Carrier och valutakursförändringar, med en oförändrad till låg ensiffrig tillväxt, medan betald CAPEX förväntas ligga i intervallet 14,5 till 15,5 GSEK, och kassagenerering tillräcklig för att täcka vår lägsta utdelningsnivå på 2 SEK per aktie.

Slutligen skulle jag vilja tacka alla mina Telia-kollegor för deras hårda arbete och engagemang så här långt. Jag ser fram emot det andra halvåret av 2021 och att vi fortsätter att återuppfinna bättre tillsammans, till fördel för våra kunder, anställda, aktieägare och samhällen.”

Allison Kirkby
VD & koncernchef

I Kommentarer av VD och koncernchef, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 kl.07.00 CET.

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

 
Vi är Telia Company. Våra 20 700 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.