Connect with us

Marknadsnyheter

Tobiis delårsrapport för tredje kvartalet 2020

Published

on

Tobii AB (publ) redovisade idag sin delårsrapport för tredje kvartalet 2020.

Kommentar från Tobiis VD Henrik Eskilsson:

”Effekterna av pandemin pressade affären i alla tre affärsområdena i kvartalet. Nya I-serien fortsatte dock att agera draglok och nya Pro Glasses 3 är en framgång. Tack vare starkt lagarbete, en uppdaterad produktportfölj och god kostnadskontroll visade vi trots covid-19 ett tydligt förbättrat rörelseresultat, både sekventiellt och jämfört mot föregående år. Tobii tog i kvartalet tydliga steg framåt med flera viktiga produktlanseringar, design wins och strategiska samarbeten med bland annat HP och Google. Vi ser stadigt ökande intresse för eyetracking och är optimistiska kring framtiden.”

Kvartalet juli – september

  • Koncernens intäkter minskade med 12 % till 317 MSEK (359) jämfört med tredje kvartalet 2019. Organiskt minskade intäkterna med 4 %. Covid-19 pandemin har även i det tredje kvartalet påverkat koncernens intäkter kraftigt negativt, men detta har till stor del motverkats av positivt momentum i våra affärer.
  • Bruttomarginalen uppgick till 69 % (69 %).
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till -27 MSEK (-32).
    Tobii Dynavox bidrog till resultatet med 26 MSEK (30), Tobii Pro bidrog med 1 MSEK (13) och investeringarna i Tobii Tech
    påverkade koncernens rörelseresultat med -56 MSEK (-73).
  • Resultatet per aktie var -0,50 SEK (-0,32).

Viktiga händelser

  • Tobii Dynavox offentliggjorde efter kvartalets utgång ett nytt samarbete med Google. Tobii och Google har jobbat tillsammans för att integrera Google Assistant i Tobiis Snap Core First mjukvara samt Tobiis bildkommunikationssymboler i Googles Android Action blocks.
  • HP lanserade sitt nya VR-headset, HP Reverb G2 Omnicept Edition, som utrustats med Tobii eyetracking för att ge nya analysmöjligheter samt förbättra användarupplevelsen och produktens grafikprestanda.
  • Tobii har efter kvartalets utgång sålt Smartbox. Den förväntade köpeskillingen motsvarar priset Tobii betalade för Smartbox 2018. Transaktionen förväntas inte resultera i någon nämnvärd inverkan på Tobiis resultat och sänker Tobiis nettoskuldsättning med 114 MSEK.

VD-kommentar

Effekterna av pandemin pressade affären i alla tre affärsområdena i kvartalet. Nya I-serien fortsatte dock att agera draglok och nya Pro Glasses 3 är en framgång. Tack vare starkt lagarbete, en uppdaterad produktportfölj och god kostnadskontroll visade vi trots covid-19 ett tydligt förbättrat rörelseresultat, både sekventiellt och jämfört mot fö-regående år. Tobii tog i kvartalet tydliga steg framåt med flera viktiga produktlanseringar, design wins och strategiska samarbeten med bland annat HP och Google. Vi ser stadigt ökande intresse för eyetracking och är optimistiska kring framtiden.

Tobii Dynavox försäljning har fortsatt att påverkas negativt av covid-19 situationen, särskilt i USA där det varit svårt att nå förskrivare och personer i behov av kommunikationshjälpmedel. Detta har vägts upp av ett starkt momentum i affären, där nya I-serien återigen agerar draglok. Vi såg stark tillväxt i de flesta marknaderna utanför USA. Sammantaget växte intäkterna 2 procent organiskt och vi uppnådde en rörelsemarginal om 13 procent.
Efter kvartalet annonserade Tobii och Google ett samarbete, där vi jobbat tillsammans för att integrera Google Assistant i vår Snap Core First-mjukvara samt våra bildkommunikationssymboler i Android Action blocks. Detta är en viktig pusselbit i vårt produkterbjudande då möjligheten att styra smarta hem-enheter. Vi befäster också våra bildkommunikationssymbolers position som industristandard vilket ökar attraktionskraften i våra kommunikations- och utbildningsmjukvaror.
Under de senaste kvartalen har vi gjort väsentliga uppgraderingar av hårdvara och mjukvara som har introducerat många nya innovativa funktioner för våra användare. Detta inkluderar exempelvis tillgänglighetsanpassade appar, ögonstyrning utomhus i solljus och styrning av smarta hem-enheter. Dessa möjliggör livskvalitetsförbättringar för våra användare genom bland annat främjad självständighet och möjlighet till ökat deltagande. Med dessa framsteg är vi övertygade om att vi befäster vår position som marknadsledare och vår tro är att det kommer att driva ökad marknadspenetration och uppgraderingstakt.

Tobii Pro påverkades under kvartalet fortsatt tydligt negativt av covid-19, även om vi såg en viss återhämtning. Intäkterna föll med 14 procent organiskt jämfört med tredje kvartalet 2019, men ökade markant jämfört med föregående kvartal. Tillsammans med väl implementerade kostnadsåtgärder ledde detta till att rörelseresultatet återigen lyftes till vinst.
Vår nya produkt Pro Glasses 3 har mottagits mycket positivt i marknaden och vi förväntar oss att denna flaggskeppsprodukt kommer att bidra till god försäljningstillväxt under kommande år. En intressant utveckling efter Pro Glasses 3-lanseringen är att vi under kvartalet sett ett ökat intresse kring studier i hemmet där våra kunder vill få en bättre förståelse för hur olika produkter och tjänster används och upplevs visuellt.
På kort sikt förväntar vi oss att pandemin fortsätter att ha en negativ påverkan men att affärsområdet fortsätter sin gradvisa återhämtning.

Tobii Techs totala intäkter var på ungefär samma nivå organiskt som samma kvartal föregående år. Dock föll intäkterna från externa kunder med 7 procent organiskt. Intäkter från utvecklingsprojekt tillsammans med kunder tenderar att variera avsevärt från kvartal till kvartal beroende på när milstolpar uppnås. I andra kvartalet var sådana intäkter väsentligt högre medan de i tredje kvartalet var lägre än vanligt. Det vi nu ser är också delvis en effekt av covid-19 då det under året har varit svårare att bedriva affärsutveckling, vissa kunder har senarelagt projekt och flera etablerade kunder har haft lägre försäljningsvolymer.
I kvartalet annonserade vi en integration av Tobii eyetracking i VR headsetet HP Reverb G2 Omnicept Edition. Samarbetet är ytterligare ett viktigt strategiskt steg mot att etablera eyetracking som en fundamental teknik inom VR, och demonstrerar Tobiis position som den ledande leverantören av eyetracking-teknologi för VR-marknaden. Vi har nu alla de ledande tillverkarna av enterprise VR headsets som etablerade kunder – HTC, HP och Pico.
Vid sidan av HP-affären landade vi i kvartalet också ett antal design wins, bland annat inom applikationsområdena 3D-skärmar, beröringsfria informationsterminaler och synundersökningar på barn.
Tobii Techs åtgärdsprogram som inkluderade en neddragning med ett sextiotal konsulter och anställda har genomförts väl. Tillsammans med temporärt lägre kostnader till följd av covid-19, uppnåddes en minskning med över 30 procent i rörelsekostnader jämfört med samma kvartal föregående år.

För Tobii-koncernen som helhet var affären i kvartalet fortsatt kraftigt negativt påverkad av covid-19. Tack vare underliggande efterfrågan, starka insatser från våra medarbetare och bra produkter har försäljningen ändå hållits uppe väl, och vi såg en organisk försäljningsminskning för koncernen på bara 4 procent.
Jag är mycket nöjd med affärsområdenas förmåga att anpassa kostnaderna i rådande covid-19 situation. De besparingsåtgärder vi lanserade i andra kvartalet genomfördes mycket väl. Våra rörelsekostnader i tredje kvartalet minskade med 16 procent organiskt mot samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet förbättrades till -27 MSEK och fortsätter därmed tydligt i riktning mot lönsamhet.
Efter kvartalets slut har vi slutfört försäljningen av Smartbox. Givet omständigheterna är vi nöjda med att sälja Smartbox till en ansvarstagande ägare till ett pris som förväntas ge oss köpeskillingen tillbaka och inte förväntas resultera i någon nämnvärd påverkan på Tobiis resultat. Med denna affär stärker vi vår robusta kassaposition ytterligare.

Vi har hanterat pandemin väl och samtidigt tagit stora tydliga steg framåt i vårt produkterbjudande. Vi är rätt positionerade för att bibehålla vår världsledande position och med en uppdaterad produktportfölj är vi optimistiska kring möjligheten att återgå till att driva god tillväxt och uppnå lönsamhet när pandemins effekter väl avtar.

Henrik Eskilsson
VD

Webbpresentation
Klockan 10.00 idag håller Tobii en webbpresentation för investerare, analytiker och finanspress. Presentationsmaterialet och en länk till webbpresentationen kommer att finns tillgängligt under Kalendern på Tobiis hemsida innan webcasten. Där kommer även delårsrapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgänglig efter offentliggörandet och presentationen. Ni kan också delta genom följande länk.

Rapporten har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Denna information är insiderinformation som Tobii AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2020 kl. 07.30 CEST.

Kontakt

Henrik Mawby, Head of Investor Relations, Tobii Group, tel: +46 (0) 72 219 82 15, e-post: henrik.mawby@tobii.com

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår mission är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av personer med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och -tjänster som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech levererar eyetracking-teknologi som integreras i konsumentelektronik och andra produkter så som persondatorer, virtual reality, hälso- och sjukvårdstillämpningar, med mera. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 1 000 anställda. Mer information finns på: www.tobii.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.