Connect with us

Marknadsnyheter

Tredje kvartalet 2022: Fortsatt tillväxt med god lönsamhet och starkt kassaflöde

Published

on

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att kunna rapportera en nettoomsättningstillväxt på 44 procent kombinerat med en justerad EBITDA-marginal på 40,3 procent i det tredje kvartalet 2022. 

Efterfrågan och behovet av våra tjänster fortsätter att öka globalt. Genomsnittligt antal månatliga aktiva användare ökade med 40 miljoner jämfört med föregående år och uppgick under kvartalet till 331 miljoner. Relativt sett växer vi snabbast i Afrika och Sydamerika, men vår största marknad Indien visar fortfarande starkast tillväxt i absoluta tal. Finansiellt fortsätter vi att utvecklas väl. Nettoomsättningen ökade med 44 procent till 450,1 Mkr med en justerad EBITDA-marginal på 40 procent. Samtliga tre intäktsströmmar, annonser, vårt företagserbjudande och premium-prenumerationer bidrog till omsättningsökningen. Den operativa hävstången i vår modell är hög och i kvartalet uppgick EBITDA till 181,5 Mkr och vårt operativa kassaflöde till 161,9 Mkr. Ackumulerat för året är det operativa kassaflödet 564,3 Mkr och vi har nu 1,9 miljarder kronor tillgängliga för investeringar. Den starka kassan är en stor styrka under osäkra tider som dessa, och det skapar utrymme för spännande potentiella möjligheter som användar- eller bolagsförvärv.

 

Under kvartalet lanserade vi vår nya app för iOS vilket snabbt ökade våra dagliga aktiva användare på den plattformen till nya rekordnivåer. Historiskt har inte iOS varit i fokus för oss då våra viktigaste marknader domineras av Android-telefoner. Att skapa bättre förutsättningar för långsiktig tillväxt på iPhone-dominerade marknader är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Vi har i kvartalet också integrerat och lanserat vår nya AI-drivna assistenttjänst som en del av premium-erbjudandet för såväl Android- som iOS-telefoner i USA. Tjänsten, som möjliggjorts genom förvärvet av Call Hero, ger våra användare ännu bättre möjligheter att filtrera bort bedrägeri-, bluff och säljsamtal, men ger också alla en möjlighet att få en egen digital assistent som kan besvara alla samtal. Efterfrågan för vårt företagserbjudande är fortsatt stark och trenden med att med att teckna längre avtal fortsätter. Vi har nu aktiva kunder i 34 länder och sju av Indiens tio mest värdefulla varumärken är idag kunder till oss.

 

Under kvartalet gjorde vi flertalet förbättringar till vår annonsprodukt vilket hjälpte oss att öka intäkterna. Vi har fortfarande många möjligheter att öka engagemanget i vår app och fortsätta förbättra vår annonsplattform för att kunna visa annonser till våra användare ännu mer effektivt. Vi kommer fortsätta att göra förbättraringar som hjälper oss att öka intäkterna per användare även när den externa makromiljön är mer utmanande. Vår fortsatta tillväxt i kombination med vår starka finansiella profil gör att vi kan fortsätta investera i framtida tillväxt samtidigt som vi kan använda en del av kassaflödet till att optimera vår kapitalstruktur genom återköpsprogrammet som inleddes i slutet av september. Detta samtidigt som vi upprätthåller en rörelsemarginal i enlighet med våra finansiella mål. Jag ser fortsatt framtiden an med stor tillförsikt även i dessa mer osäkra tider”, säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

 

Juli-september 2022 (Q3)          

Jämförelsesiffror avser juli-september 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 44 procent och uppgick till 450,1 (312,6) Mkr, jämfört med samma kvartal förra året.
  • Justerad EBITDA uppgick till 181,5 (117,7) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 40,3 (37,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 191,5 (118,3) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 42,5 (37,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 143,3 (2,3) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,38 (0,01) kr före utspädning och 0,38 (0,01) kr efter utspädning.
  • Resultatet för kvartalet påverkas inte av några jämförelsestörande poster medan tredje kvartalet 2021 påverkades med -77,2 Mkr hänförliga till förberedelser för börsnotering om -15,2 Mkr samt syntetiska optioner om -66 Mkr.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 14 procent till cirka 330,9 (291,1) miljoner.
  • Omsättningstillväxten i Indien uppgick till 56 procent, i Mellanöstern och Afrika till 9 procent och i resten av världen till 29 procent.

 

Januari-september 2022           

Jämförelsesiffror avser januari-september 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 80 procent och uppgick till 1328,8 (736,7) Mkr, jämfört med samma period föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 581,3 (276,3) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 43,7 (37,5) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 601,6 (277,0) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 45,3 (37,6) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 449,7 (120,0) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,20 (0,55) kr före utspädning och 1,20 (0,34) kr efter utspädning.
  • Resultatet för kvartalet påverkas inte av några jämförelsestörande poster medan samma period föregående år påverkades med -106,6 Mkr. De jämförelsestörande posterna var då hänförliga till förberedelser för börsnotering om -30,9 Mkr samt syntetiska optioner om -76,6 Mkr.
  • Omsättningstillväxten i Indien uppgick till 100 procent, i Mellanöstern och Afrika till 36 procent och i resten av världen till 39 procent.

 

Presentation av rapporten  

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en webcast och telefonkonferens, idag kl 13.00 CET. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Följ presentationen live:

Länk till webcast

För att lyssna på presentationen via telefon, vänligen ring:

SE: +46850558354
UK: +443333009030
US: +16467224956

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 330 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.