Connect with us

Marknadsnyheter

Unibail-Rodamco-Westfield accelererar sin hållbarhetsagenda med stora besparingar inom energiförbrukning

Published

on

Under rådande energikris accelererar Unibail-Rodamco-Westfield sin ambitiösa hållbarhetsagenda Better Places 2030 genom att höja sitt besparingsmål för energiförbrukning. Investeringar i bland annat nya styrsystem för ventilation och belysning genererar betydande besparingar för fastigheterna, utan att kompromissa på anställdas och besökares säkerhet, likväl som att nästan all belysning nu består av LED.

Genom sin ambitiösa hållbarhetsagenda Better Places 2030 skapar Unibail-Rodamco-Westfield hållbara platser som välkomnar levande möten och upplevelser. Agendan håller höga mål för hur fastigheter inom Unibail-Rodamco-Westfield ska vara en katalysator för de ekonomiska-, sociala- och miljöfokuserade hållbarhetsfrågorna inom de samhällen de verkar.

Under rådande energikris har Unibail-Rodamco-Westfield, inom hållbarhetsagendan, accelererat sitt mål för koncernens minskade energiförbrukning. Målet, som tidigare har varit att koncernen ska nå en minskad energiförbrukning på 30% till år 2030, har nu höjts till att nå 15% under 2022 jämfört med 2019. Lokalt har Unibail-Rodamco-Westfield vidtagit ett flertal åtgärder de senaste åren, där de största energibesparingarna är inom ny teknik för styrning av ventilation och belysning i fastigheterna. Mer investering i ny teknik kommer att genomföras framöver för att uppnå ytterligare besparingar och mer klimatsmarta fastigheter. Smartvatten är en till investering som ger möjlighet att följa vattenförbrukning i realtid och snabbt kunna följa upp eventuella avvikelser, samtidigt som arbetet med att byta ut all belysning till LED pågår för fullt. Samtliga åtgärder genomförs utan att kompromissa på anställdas eller besökares säkerhet.

”Att optimera energiförbrukning är alltid prioriterat för oss i det dagliga arbetet och det är nu ännu viktigare att göra avvägningar givet rådande energikris. Sedan ett par år har vi börjat förnya tekniken bakom styrning av bland annat ventilation och belysning, eftersom vi där har möjlighet att göra stora besparingar. Vi fortsätter investera i ny teknik för att optimera energiförbrukningen, samtidigt som vi skapar förutsättningar för våra besökare att göra hållbara val i vardagen – till exempel genom att utöka antalet laddplatser i garagen”, säger Jimmy Ekström, Head of Project Maintenance Purchasing & Sustainability Northern Europe, Unibail-Rodamco-Westfield
 

”Vi ser det som en självklarhet att vi, som utvecklar städer och platser med stark lokal förankring, tar vårt ansvar och gör skillnad i utvecklingen av hållbara platser. Genom vår ambitiösa hållbarhetsagenda Better Places 2030 har vi en målsättning att kraftigt reducera vår energiförbrukning under 2022 jämfört med 2019, och att även investera i ytterligare åtgärder framöver. Det blir extra viktigt, givet det ekonomiska dagsläget och en europeisk energikris, att vi bidrar med det vi kan till minskat energiberoende och omställning till förnybar elproduktion i Europa”, säger Louise Ryning, Director of Operations Northern Europe, Unibail-Rodamco-Westfield

Lokala åtgärder som Unibail-Rodamco-Westfield har utfört i Sverige, 2022 och tidigare:

Samtliga fastigheter

  • Solcellspaneler på taken: Westfield Mall of Scandinavia, Westfield Täby centrum, Nacka Forum. Totalt beräknas 1 miljon kWh solenergi att produceras, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig förbrukning för ca 300 lägenheter.
  • Utöver elen som produceras genom solceller på taken, kommer 100% från vindkraftverk.
  • Nästan all belysning i fastigheterna är LED, vilket redan har minskat energiförbrukning inom belysning med 25% för respektive fastighet det senaste året.
  • Optimering av styrsystem för klimatet i fastigheterna genom investering i ny teknik för ventilation och belysning.
  • AI-styrd ventilation i delar av fastigheterna, som anpassar ventilation efter besöksflödet.
  • Varje år bidrar fastigheterna med brännbart avfall till el- och värmeverk.
  • Implementering av Smartvatten för att följa vattenförbrukning och identifiera eventuella avvikelser.
  • Totalt erbjuds 362 laddplatser i garagen. Westfield Mall of Scandinavia kommer i slutet av 2022 vara ett av de köpcentrum i Sverige som har störst antal laddplatser med sina 155st.
  • Cykelparkeringar i anslutning till fastigheterna.
  • Minskad användning av bland annat plast och printade produkter vid event och aktiveringar till förmån för digitala plattformar.
  • Samtliga nordiska fastigheter är klassade enligt BREEAM certifiering, världens mest använda certifieringssystem för byggnader.

Utöver ovan, specifikt för respektive fastighet:

Westfield Mall of Scandinavia

  • Implementerad ny teknik inom intelligent belysning för att optimera drifttider och ljusnivåer, vilket har minskat energiförbrukning med 24% de senaste 5 åren. 
  • Överskottsvärme från kylmaskiner till matvarubutiker återanvänds för uppvärmning av varmvatten till centrumets handfat och duschar.
  • Biodling på taket för att öka den biologiska mångfalden i närområdet.

Westfield Täby Centrum

  • Implementerad ny teknik inom intelligent belysning för att optimera drifttider och ljusnivåer, vilket har minskat energiförbrukningen med 16% de senaste 3 åren. 

Nacka Forum

  • Optimering av styrsystem för klimatet i fastigheterna genom investering i ny teknik för ventilation och belysning, samt ett moderniserat ventilationssystem för att få bättre återvinning inklusive energieffektiva fläktar. Detta har lett till en minskad energiförbrukning på 15% de senaste 3 åren.  

Utöver besparingar inom energi, innefattar hållbarhetsagendan även att inkludera hyresgäster med ett hållbart utbud och egen hållbarhetsagenda, samt partnerskap med aktörer som är viktiga för våra lokala kundgrupper och för att skapa betydande möten, till exempel BRIS och Rädda Barnen när det kommer till hälsa och välmående för unga samt Too Good To Go för att minska matsvinnet. Varje år arrangeras även en jobbmässa i samarbete med respektive kommun för att hjälpa unga ut i arbetslivet, samt att vi uppmuntrar entreprenörskap genom att ge stöd till Ung Företagsamhet.

Ta del av vårt fortsatta hållbara utvecklingsarbete på respektive centrums hemsida.

Isabelle Holgård
Communications Manager Nordic

+46 76 525 58 54
Isabelle.holgard@urw.com

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 80 köpcentrum i 12 länder, varav 45 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besökare årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 55 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 30 juni 2022).

URW har åtagit sig att delta i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam.

URW:s stapelaktier är noterade på Euronext Amsterdam och Euronext Paris (Ticker: URW), med en andra notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.