Connect with us

Marknadsnyheter

Utmärkt lagarbete och kommunikation säkerställde framgångsrik lansering av Docol 1500M-EG

Published

on

on, feb 14, 2018 11:15 CET

SSABs team som arbetar med Docol förvandlade ett av de mest komplicerade produktutvecklingsprojekten till ett av de smidigaste och snabbast genomförda. Hur var det möjligt?

Vi börjar med att ta en titt på själva produkten. Docol® 1500M-EG är ett kallvalsat, elektrogalvaniserat avancerat höghållfast stål för tillämpningar i bilar med stränga krav på låg vikt och hög energiabsorption där det även behövs skydd mot korrosion.

Den nya produkten lanserades förra året och har blivit en succé. Många har varit inblandade i projektet vilket krävde noggrann planering, ett tätt samarbete och tydlig kommunikation i den globala projektgruppen.

Krävande process

1500M-EG utvecklades med en stor, global biltillverkare i åtanke, och skulle samtidigt användas i flera olika bilmodeller i Kina, Korea, Europa och Nordamerika.

– Det som var speciellt krävande med Docol 1500M-EG var utvecklingsprocessens karaktär, berättar Jacky Li, Regional Sales Manager Automotive China, SSAB Europe, som hade den viktiga uppgiften att tydliggöra projektets tidsschema och bygga upp förtroende hos kunden. – Produktkraven i sig var komplicerade och tidtabellerna snäva. Dessutom skulle både förserier och serietillverkning av bilarna starta i Kina före de andra geografiska områdena, medan biltillverkarens huvudkontor som skulle godkänna produkten, låg i USA. Och till råga på allt skedde produktionen av stålet i Borlänge i Sverige.

Det här är inget unikt när man utvecklar produkter för fordonsindustrin. När SSAB börjar utveckla en ny sort av ultrahöghållfast Docol stål är processen mer komplicerad än man kan tro. Det är många människor inblandade, ofta i olika delar av världen, som arbetar tillsammans med ett snävt tidsschema. Forskning och utveckling på SSAB är ett sömlöst samarbete mellan teknisk personal och medarbetare från olika funktioner såsom marknadsföring, försäljning och produktion.

– Eftersom Docol 1500M-EG är en strategiskt viktig produkt som ska göra det möjligt för oss att uppnå vår tillväxtstrategi var lanseringen jätteviktig. Vi bildade en global projektgrupp enbart för att hjälpa till med den formella kommersialiseringen. SSABs interna arbetsgrupp hade medlemmar från Kina, Sydkorea, USA och Europa. Det var av avgörande betydelse att vi alla hade en tydlig gemensam bild av mål, roller, timing och vårt beroende av varandra, förklarar José Puente Cabrero, Product Manager Cold Rolled Products, SSAB Europe, som också var projektledare och samordnare.

– Alla processer och rutiner såsom överföring, legobeläggning och spaltning till slutlig leveransstorlek måste finnas på plats och kommuniceras genom hela kedjan för att garantera hög kvalitet och hög framgångsgrad på marknaden. Den tekniska personalen i USA var tvungna att ta hänsyn till tidsplanen i Kina när de utförde godkännandeprocessen för att säkerställa leverans enligt plan, säger Bruce Wilkinson Area Technical Manager SSAB Automotive, som ansvarade för det globala godkännandet av materialen.

Produkten godkändes före deadline

Inom fordonsindustrin är det vanligt att den faktiska produktionen av bilarna föregås av en period på 6–12 månader när man producerar en förserie. Det var viktigt att stålet godkändes av biltillverkaren innan arbetet med prototyper och provserier började.

Det visade sig att Docol 1500M-EG blev färdigt och klart för godkännande i tid, till och med i mycket god tid – allt var klart ett par månader före deadline. Detta berodde främst på mycket tydlig kommunikation och ett rationellt arbetssätt inom organisationen.

– Anledningen till att vi kunde genomföra ett utvecklingsarbete och kommersialisering av den här karaktären på ett så effektivt sätt är tack vare SSAB One, vår LEAN-baserade ledarskapsfilosofi. Detta trots att både vår arbetsgrupp och kunden var utspridda över hela världen. Den andra viktiga faktorn var entusiasmen och engagemanget hos medlemmarna i arbetsgruppen, förklarar José Puente Cabrero.

Användningen av martensitiskt stål med hållfasthetsnivå över 1500 MPa i kombination med korrosionsskydd (elektrogalvanisering) var en utmaning. Förutom den tekniska utmaningen skulle vi även övertyga kunden.

– Vi måste komma ihåg att det här projektet löpte parallellt med många andra projekt. För att säkerställa att alla projekt löpte smidigt enligt plan använde vi en Stage-Gate-modell för tvärfunktionella processer, en process som liknar den våra kunder använder, fortsätter José Puente Cabrero.

Ett typiskt exempel på tillämpning för Docol 1500M-EG är tröskelbalken. Här i rullformat stål, formgiven för att motstå höga krafter och frontala krockar, trots sin låga vikt.



Goda möjligheter för tillväxt

– Under projektets gång utvecklade vi helt nya metoder och verktyg för att utvärdera produkten. De kan nu fungera som en mall för framtida produktutvecklingsprojekt och tekniska utmaningar som kan uppstå, säger Marcus Folmerz, Product Development Specialist, som var teknisk ledare för projektet.

– Docol 1500M-EG är ett tydligt bevis på att produkter av elektrogalvaniserat ultrahöghållfast stål kan användas i säkerhetstillämpningar som till exempel tröskelbalkar. Framgången med lanseringen visar att vi kan hjälpa stora biltillverkare och leverera komplexa lösningar globalt med snäva tidsramar – och utan att kompromissa med vår höga kvalitet, förklarar José Puente Cabrero. – Det öppnar dessutom för nya affärsmöjligheter tack vare att vi nu genomför materialgodkännande även med andra globala företag.

Tidigt engagemang är nyckeln till framgång

Att engagera kunden i projektet i ett tidigt skede var en viktig faktor för projektets framgång – och det skapade förtroende. Efter att ha sett hur vi arbetade och att vi öppet delade med oss av all information kunde kunden lita på oss – och vi fick trovärdighet, förklarar Jacky Li.

Docol 1500M-EG är för närvarande godkänt och i bruk, och intresset för produkten växer inom fordonsindustrin. Dess utvecklingshistoria är ett perfekt exempel på det värde som Docols varumärke kan ge både till biltillverkare och liknande kunder. Projektet har satt nya standarder för framtida lanseringar av SSAB:s produkter. Särskilt tack vare att vi kan upprätta normer internt och externt samt att vi kan identifiera globala partners inom legobearbetning, som uppfyller eller överträffar de standarder som SSAB ställt upp, tillägger Bruce Wilkinson.

FAKTARUTA
Docol fordonsstål
Som pionjärer inom avancerade höghållfasta stål (AHSS) är SSAB en pålitlig partner till fordonsindustrin. Vi levererar Docol-märkta produkter och tjänster som gör bilar säkrare och mer miljövänliga. SSAB levererar många Docol-stålsorter som uppfyller VDA- och OEM-standarder.

https://www.ssab.com/products/brands/docol

https://www.ssab.com/products/brands/docol/applications

https://www.ssab.com/products/brands/docol/products/docol-1500m

Läs mer:
Forsknings- och utvecklingsarbete som stöd för strategin
https://www.ssab.com/globaldata/news-center/2017/10/04/08/25/research-and-development-work-to-support-the-strategy

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.