Connect with us

Marknadsnyheter

Venue Retail Group meddelar positiva försäljningsresultat, erhåller positiva besked om bankuppgörelse från Nordea samt lanseringar av pilotprojekt

Published

on

STOCKHOLM (10 juli 2020) – Venue Retail Group Aktiebolag (”VRG” eller “Bolaget”) (Nasdaq Stockholm: VRG B) meddelar en positiv försäljningstrend sedan den 1 juli 2020 där Bolaget noterar att försäljningsindex ökat från tidigare index 40-50 till index 80. Bolagets norska butikskedja, Morris, har de två senaste dagarna överträffat index 100. Bolaget har som målsättning att nå ett försäljningsindex om 90 under juli.

Bolaget öppnade vidare den 1 juli respektive den 4 juli 2020 två pilotbutiker på Drottninggatan i Stockholm samt i Täby Centrum. Butikerna ska under en tid användas för att testa nytt koncept, utveckla konceptuella detaljer och sortiment mm. Bolaget arbetar för att öppna ytterligare någon pilotbutik. Under tidig höst kommer utvärdering av pilotbutikerna att ske samt eventuellt utrullning av koncept till övriga butiker.

Bankuppgörelse

Bolagets styrelse har arbetat hårt för att lösa de akut uppkomna finansiella svårigheterna som uppstått till följd av det pågående globala utbrottet av coronaviruset (COVID-19) och som tidigare har kommunicerats har förhandlingar ägt rum avseende en bankuppgörelse med Nordea Bank Abp, filial i Sverige (”Nordea”).

Nordea har meddelat Bolaget att Nordeas kreditkommitté accepterar att ingå ett bankavtal (”Bankfinansieringen”) med Bolaget som löper under 18 månader. Bankfinansieringen innebär att (i) Bolagets förvärvskredit om 16 MSEK amorteras med 6,4 MSEK vid datumet för ingående av bankavtalet samt att löpande amortering av förvärvskrediten ska ske under 18 månader om totalt 10 MSEK, (ii) Bolagets checkkrediter om 100 MSEK förlängs till och med slutdatumet av löptiden för bankavtalet, (iii) Bolaget erhåller en tillfällig kredit om 30 MSEK som får nyttjas två gånger per år med en kredittid om högst tre månader, samt (iv) det borgensåtagande Varenne AB och Ulf och Bo Eklöf Invest AB har ställt ut till Nordea för Bolagets räkning för krediterna i punkt (ii) och (iii) ovan begränsas till 35 MSEK per kredit för Varenne AB respektive 30 MSEK per kredit för Ulf och Bo Eklöf Invest AB. Borgensåtagandena enligt punkt (iv) kommer friställas så snart Bolaget två kvartal i följd har redovisat en EBITDA om 75 procent och en soliditet om 30 procent.

Bankfinansieringen är villkorad av att Bolaget träffar en ackordsuppgörelse med Bolagets borgenärer samt att Bolaget genomför en företrädesemission som omfattas av garantiåtaganden uppgående till minst 60 MSEK. Bolaget ska slutligt förhandla Bankfinansieringen med Nordea under augusti med förhoppning om att kunna ingå bankavtalet under fjärde kvartalet 2020.  

Bolaget arbetar även aktivt för att ingå avtal om emissionsgaranti motsvarande lägst 60 MSEK i enlighet med villkoren i Bankfinansieringen. Bolaget förhandlar för närvarande med ett antal aktieägare och andra intressenter om att tillhandahålla en emissionsgaranti och kommer återkomma med information när förhandlingarna slutförts.

Avsikt att upprätta ansökan om offentligt ackord och kostnadsbesparingar

Vidare har Bolaget, i linje med Bankfinansieringen, för avsikt att upprätta en ansökan om offentligt ackord och inleda förhandlingar med Bolagets borgenärer med förhoppning om att en ackordöverenskommelse ska kunna träffas. Bolagets styrelse avser att kalla till extra bolagsstämma när en ackordsuppgörelse har träffats med Bolagets borgenärer och Stockholms tingsrätt har beslutat om ackordet, vilket förväntas ske under hösten 2020. Nordea har meddelat att bankavtalet som reglerar Bankfinansieringen kan ingås så snart den pågående företagsrekonstruktionen avslutats i anledning av ett lagakraftvunnet beslut om offentligt ackord, vilket förväntas kunna ske under hösten 2020 förutsatt lyckade ackordsförhandlingar. Bolaget kommer offentliggöra utfallet av ackordsförhandlingarna så snart Bolaget har ytterligare information därom.  

Bolaget har även arbetat vidare med att lösa den likviditetsproblematik som Bolaget har befunnit sig i och har erhållit uppskov med betalning av tidigare inbetald mervärdesomsättningsskatt och således erhållit utbetalningar om totalt ca 27 SEK från Skatteverket. Uppskovet ska återbetalas under februari, mars respektive april. Bolaget har också erhållit ett likviditetsstöd avseende verksamheten i Norge, uppgående till ca 4,5 MNOK. Likviditetsstödet har beviljats utan krav på återbetalning.

Därtill har Bolaget erhållit hyreslättnader, minskat personal på huvudkontoret och i butiker, flyttat till mindre och billigare huvudkontor, effektiviserat butiksdriften med bland annat minskat antal arbetade timmar och förändrade schemat samt stängt olönsamma butiker. Bolaget slutförhandlar för närvarande avtal med Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och Göteborg. Sammantaget kommer Bolaget, som kommunicerats i kvartalsrapporten, minska hyreskostnader och övriga kostnader på helårsbasis med ca 15 MSEK. Till det har nu ytterligare åtgärder bidragit med ca 2,5 MSEK, dvs totalt 17,5 MSEK.

För vidare information, vänligen kontakta:
Lars Fins, CEO, tel: +46 (0)70 927 80 00, email: lars.fins@venueretail.com
Anders Arverud, CFO, tel: +46 (0)73 344 10 54, email: anders.arverud@venueretail.com
 

Denna information är sådan information som Venue Retail Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juli 2020 kl. 18.00 CEST.

Om Venue Retail Group

Venue Retail Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor, skor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 101 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken. Venue Retail Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker VRG B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 420 medarbetare. För mer information, besök www.venueretail.com

Venue Retail Group AB, Karlavägen 108, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.venueretail.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.