Connect with us

Marknadsnyheter

WWF-rapport: Svenskar gillar hållbar mat – men den är dyr och svår att hitta

Published

on

Svenskarna anser att det är deras eget ansvar att äta hållbar mat och att det krävs för att tackla klimatkrisen och hoten mot naturen. Utmaningen är att hitta de hållbara alternativen, som anses vara dyra och svåra att hitta i butiken. Det visar en ny undersökning av WWF i nio europeiska länder, varav Sverige är ett. 

Mnga svenskar tycker det r svrt att hitta de hllbara alternativen i butiken

En majoritet av svenskarna tycker det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiken, enligt WWFs nya undersökning. Foto: Pixabay

–  Mat står idag för en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser och det är svårt att minska utsläppen från livsmedelssektorn. Men alla sektorer måste bidra, därför behöver vi göra det enkelt att äta hållbart och det snabbt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF. 

 WWF har ställt frågor till personer mellan 18 och 65 år i nio europeiska länder (Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Portugal, Storbritannien, Sverige och Österrike) som en del av det EU-finansierade projektet Eat4Change. Syftet med projektet är att engagera människor till att välja mer hållbar mat.  

– Det är förvånande att endast en låg andel av svenskarna anser att matbutikerna och restaurangerna har ett ansvar. Det är ju i livsmedelsbutiker och restauranger som de flesta gör sina aktiva matval, säger Anna Richert, senior matexpert WWF, som är positiv till breda branschsamarbeten för att skapa matmiljöer som underlättar hållbara och hälsosamma matval.

 Varannan svensk anser att det inte är tydligt i affärer och restauranger vad som är hållbar mat (49 procent). Var femte menar att det är tillgången på hållbar mat som främst hindrar (22 procent). Det är fler äldre än yngre som tycker att det är otydligt vad som är hållbar mat (54 respektive 45 procent). Det främsta hindret mot att välja hållbar mat är att den anses vara dyr (43 procent). Detta syntes särskilt bland de som är under 25 år och i gruppen 36-45 år (där barnfamiljerna är i majoritet). 

 –Det är uppenbart att det finns flera hinder för hållbara matsystem som borde vara lätta att undanröja. Ökad kunskap hos konsumenter måste gå hand i hand med ett genomgripande arbete inom dagligvaruhandeln. Det krävs också ett politiskt ledarskap för att göra det lätt att göra rätt. I flertalet undersökningar har det visats att konsumenterna vill ha vägledning, nu är det dags, avslutar Anna Richert.  

 En majoritet av svenskarna anser att Sveriges matproduktion belastar miljön mindre än andra länders matproduktion. Och att länder utanför EU är sämre än EU-länderna själva. Idag används 40 procent av jordens beboeliga marker till att producera mat, och jordbruket är den största drivkraften bakom förlust av biologisk mångfald. Vi har långt kvar till schysst, hållbar mat för alla.    

FAKTA från svenska delen av undersökningen:  

  • En majoritet av svenskarna äter fortfarande kött, fisk och mjölkprodukter (95 procent).Vegetarianerna utgör cirka 5 procent. Endast var fjärde person överväger att köpa mindre kött, fisk eller mejeriprodukter, eller inget av dem, för att minska klimatpåverkan i den mat de äter. (25 procent). 

  • Det är dock fler yngre (21 vs 14-15 procent) som svarar att de väljer mat utifrån värderingar och att de köper mat som är miljömärkt (exempelvis ekologisk, Rainforest Alliance, RSPO, UTZ (till den yngre åldersgruppen räknas 18-35 år och resterande 36-65 åringar räknas till de äldre). 

  • Varannan svensk i undersökningen anser att maten utgör en negativ miljöpåverkan, vilket var ungefär samma nivå som i de andra länderna i studien. En av tio anser det inte (totalt 50 procent negativ och 12 procent positiv). Var femte person anser också att Sveriges matproduktion har en negativ effekt på mil-jön (18 procent). Varannan uppger att den har en positiv miljöeffekt (48 procent). 

FAKTA: Om undersökningen  

  • Undersökningen har gjorts av den oberoende  marknadsundersökningsbyrån Savanta ComRes. Enkäten besvarades av 11 439 vuxna i nio europeiska länder, varav 1074 besvarade enkäten i Sverige  och Storbritannien (2063). Uppgifterna vägdes i varje land efter ålder, kön, region för att vara nationellt representativa. Alla länder viktades för att vara lika representerade i den sammanlagda europeiska summan. I Sverige besvarades frågorna av personer mellan 18 och 65 år, under perioden 24 februari till 22 mars 2021.  Analys av det svenska resultatet är gjord av Kantar Sifo.
    Vill ni läsa hela undersökningen, kontakta press, se nedan.

FAKTA Eat4Change 

  • Projektet strävar efter att få europeiska medborgare att ta en mer aktiv roll i samhället och ändra sin kost till att bli mer växtbaserad och på annat sätt miljömässigt hållbar. Läs mer här

Har du frågor, kontakta:  

Anna Richert, senior matexpert WWF, anna.richert@wwf.se, tel 070-6376878 
Sofia Nordlund, projektledare Eat4Change WWF, sofia.nordlund@wwf.se, tel 070-6808921 
Nina Schmieder, pressekreterare WWF, nina.schmieder@wwf.se,  tel 0735-862622 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: Prolight Diagnostics slutför design av testkort

Published

on

By

Prolight Diagnostics har färdigställt designen för testkortet i Point-of-Care-systemet Psyros. Bolagets tillverkningspartner FlexMedical Solutions kommer att använda designen för att utveckla pilottillverkningsprocesser, vilket banar väg för klinisk validering i slutet av 2024.   
– Det här är ett viktigt steg framåt i utvecklingsprocessen, säger COO Karl Bullen. 

Läs hela artikeln på biostock.se:

https://www.biostock.se/2024/04/prolight-diagnostics-slutfor-design-av-testkort/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Addtechs bokslutskommuniké den 16 maj kl. 10.00 (CEST)

Published

on

By

Välkommen till telefonkonferens med anledning av Addtechs bokslutskommuniké den 16 maj kl. 10.00 (CEST). Konferensen är riktad till analytiker, media och investerare och kommer att hållas på engelska. Presenterar gör VD Niklas Stenberg samt CFO Malin Enarson. Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt i förväg här: https://www.addtech.se/investerare/finansiell-information/presentationer

Om du önskar delta via webbsändning gå in på länken nedan. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. Webbsändningen kommer även att vara tillgänglig i efterhand på samma länk. https://ir.financialhearings.com/addtech-q4-report-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048402

Välkomna!

Stockholm, 26 april, 2024

För ytterligare information, kontakta:
Niklas Stenberg, VD: +46 8 470 49 00
Malin Enarson, CFO: + 46 705 979 473

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 900 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 18 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Addtechs bokslutskommuniké den 16 maj kl. 10.00 (CEST)

Published

on

By

Välkommen till telefonkonferens med anledning av Addtechs bokslutskommuniké den 16 maj kl. 10.00 (CEST). Konferensen är riktad till analytiker, media och investerare och kommer att hållas på engelska. Presenterar gör VD Niklas Stenberg samt CFO Malin Enarson. Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt i förväg här: https://www.addtech.se/investerare/finansiell-information/presentationer

Om du önskar delta via webbsändning gå in på länken nedan. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. Webbsändningen kommer även att vara tillgänglig i efterhand på samma länk. https://ir.financialhearings.com/addtech-q4-report-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048402

Välkomna!

Stockholm, 26 april, 2024

För ytterligare information, kontakta:
Niklas Stenberg, VD: +46 8 470 49 00
Malin Enarson, CFO: + 46 705 979 473

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 900 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 18 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.