Marknadsnyheter
100% växtbaserat ”kött” i fler burgare på McDonald’s


Sedan januari har McDonald’s pilottestat en ny 100% växtbaserad burgare, McPlant, framtagen i exklusivt samarbete mellan McDonald’s och Beyond Meat på alla McDonald’s restauranger i Linköping och Helsingborg. Från och med den 8 juni utökas burgaralternativen som gästerna kan få med växtbaserat protein, med premiumburgarna Tasty och Clubhouse, på testrestaurangerna.
McDonald´s har sedan 1997 serverat växtbaserade alternativ, 2017 var Sverige först i McDonald’s-världen med en helt vegansk burgare, McVegan och i januari lanserades det första pilottestet av den nya 100 procent växtbaserade burgaren som tagits fram i ett exklusivt samarbete mellan McDonald’s och Beyond Meat – McPlant. McPlant är en helt ny matplattform på McDonald’s för växtbaserade burgare för alla gäster som vill äta mer flexitariskt.
På McDonald’s ska det goda valet vara enkelt för våra gäster. Vi är glada över att utöka vår meny och bredda vårt växtbaserade protein till fler burgare. Våra växtbaserade burgare är för alla våra gäster – både de som är nyfikna på någonting nytt och som ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige
Fram till och med den 16 augusti går det att få växtkött både i McPlant och i premiumburgarna Clubhouse Plant och Tasty Plant på restaurangerna i Helsingborg och Linköping. Receptet för den växtbaserade burgaren är exklusivt framtaget tillsammans med Beyond Meat för McDonald’s och lever upp till McDonald’s höga standard på god smak och kvalitet. Växtköttet har en klassisk McDonald’s smak i form av välbalanserade toner av umami och bra tuggmotstånd och den steks tillsammans med övriga hamburgerkött på stekhällar.
Det känns väldigt roligt att addera McPlant-proteinet till fler burgare och ge ännu fler gäster möjlighet att testa på vår nya produkt. Nu lyfter vi in den som ett proteinalternativ till våra storsäljare Clubhouse och Tasty på restaurangerna i Helsingborg och Linköping, och har stora förhoppningar att ännu fler gäster ska upptäcka någonting nytt, säger Joachim Knudsen, vd, McDonald’s Sverige
McDonald’s Sverige serverar mat till över 400 000 gäster varje dag. McDonald’s vill vara det goda valet för många och försöker alltid att anpassa sin meny efter gästernas preferenser. En undersökning som Kantar-Sifo genomfört i slutet av 2020 visar att en dryg tredjedel av svenskarna idag klassar sig som flexitarianer, det vill säga att man äter vegetarisk kost, utan att för den skull helt överge köttet. Med McPlant adderar McDonald’s Sverige ytterligare ett alternativ till den flexitariska menyn, som gör det lättare för gäster att välja burgare helt efter dagens tycke och smak.
För mer information, kontakta:
Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com
Om McDonald’s i Sverige
Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald’s.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke