Connect with us

Marknadsnyheter

19 miljoner till forskning inom arbetsmiljö och hälsa

Published

on

Ett digitalt stöd som chefer kan använda för att hantera arbetsrelaterad ohälsa hos medarbetare och en studie av hur virus, bakterier och hälsofarliga ämnen sprids i luften på tandvårdskliniker. Det är ämnena för två av de åtta forskningsprojekt som beviljats sammanlagt 19 293 000 kronor av Afa Försäkring i 2020 års fjärde anslagsomgång.


Bilden är från Johnér bildbyrå. Foto: Maskot Bildbyrå AB (bilden illustrerar texten och är ej för vidare spridning).

– Vi vill långsiktigt bidra till en god arbetsmiljö med färre arbetsskador och minskad ohälsa. Det gör vi bland annat genom att stödja forskning som främjar ett tryggt och friskt arbetsliv, säger Helena Jahncke, chef för FoU-avdelningen på Afa Försäkring.

– Forskningen vi finansierar ska komma till nytta i arbetslivet. Det är ett av våra huvudkriterier när vi beslutar om vilka projekt som får stöd. Nu har vi beviljat stöd till åtta nya projekt inom arbetsmiljö och hälsa.

De åtta projekten är:

ADA-WEBB – digitalt stöd för chefer för att hantera arbetsrelaterad ohälsa

Arbetsrelaterad ohälsa blir allt vanligare och leder ofta till långa sjukskrivningar. Som chef har man ansvar för att förebygga och rehabilitera arbetsrelaterad fysisk och psykisk ohälsa hos medarbetarna. Dessvärre saknar chefer ofta kunskap om och stöd för hur de ska gå tillväga. Digitalisering och utvärdering av metodstödet Arbetsplatsdialog för arbetsgivare, AD-A, kan tillgängliggöra ett verktyg som beskriver hur chefer ska agera vid arbetsrelaterad ohälsa och bidra till minskad ohälsa i arbetslivet.

Therese Eskilsson, vid Umeå universitet, tilldelas 3 803 000 kronor för att utveckla en digital version av metodstödet AD-A, ADA-WEBB, och undersöka om det kan stödja chefer i att förebygga och rehabilitera arbetsrelaterad ohälsa hos medarbetare. I projektet ingår att införa och utvärdera ADA-WEBB i små och stora företag i olika branscher.

Projektet pågår till och med december 2023 och förväntas ge ökad kunskap om hur digitala verktyg kan användas i arbetsmiljöarbetet. Det framtagna verktyget kommer att göras fritt tillgängligt och väntas ge chefer stöd i arbetet med medarbetares ohälsa.

Therese Eskilsson, medicine doktor, Umeå universitet, tel: 073–207 22 07, e-post: therese.eskilsson@umu.se.

Spridning av virus, bakterier och hälsofarliga ämnen inom svensk tandvård – utredning av aerosolspridning vid olika behandlingar

Luftkvaliteten på en tandläkarmottagning påverkas av ventilationen, punktutsug vid behandling och typ av arbetsmoment. Under en tandvårdsbehandling bildas droppar och aerosolpartiklar som sprids i luften och kan föra med sig virus, bakterier och hälsofarliga ämnen, som kvicksilver från amalgam och akrylatplaster från moderna fyllningsmaterial. En studie av aerosolers spridning och innehåll samt av luftkvaliteten på tandvårdskliniker kan bidra till bättre arbetsmiljö och hälsa inom tandvården.

Michelle Nerentorp, vid IVL Svenska Miljöinstitutet, tilldelas 3 799 000 kronor för att undersöka spridningen av aerosoler och dess innehåll i form av virus, bakterier, kvicksilver och härdplaster vid olika typer av tandvårdsbehandlingar. I projektet ingår att studera hur ventilation, punktsug, skyddsutrustning och placering av vakuumsystem på tandkliniker påverkar luftens kvalitet.

Projektet pågår till och med februari 2024 och förväntas ge bättre förståelse för hur hälsofarliga partiklar sprids under olika tandvårdsbehandlingar och därmed bidra till bättre arbetsmiljö och minskad ohälsa för tandvårdspersonal. Kunskaper från projektet väntas också resultera i en utbildning i riskbedömning inom tandvården och kan ligga till grund för säkrare arbetssätt och utformning av ventilationssystem.

Michelle Nerentorp, doktor i miljövetenskap, IVL Svenska Miljöinstitutet, tel: 010788 66 93, e-post: michelle.nerentorp@ivl.se.

Sjukfrånvaro bland fotgängare som skadas i trafiken efter fall respektive på annat sätt

Fallolyckorna i vägmiljö är fler än det totala antalet olyckor i trafiken men räknas bara som trafikolycka om den gående har kolliderat med ett fordon. Forskning saknas om hur fotgängares hälsa och arbetsförmåga påverkas både vid fall och vid olyckor med andra trafikanter. En registerbaserad studie gör det möjligt att över tid följa vårdbehov och sjukfrånvaro hos fotgängare som skadats i trafiken och ger på så sätt ny kunskap om en ouppmärksammad typ av personskada som i sin tur kan bidra till förebyggande åtgärder.

Emilie Friberg, vid Karolinska Institutet, tilldelas 3 212 000 kronor för att undersöka hälsotillstånd och arbetsförmåga hos fotgängare i arbetsför ålder som skadats i en fallolycka i vägmiljö eller vid kollision med annan trafikant. Sjukfrånvaro och sjuk- eller aktivitetsersättning kommer att studeras i relation till typ av olycka, kön, ålder och yrke. Registerdata hämtas från Statistiska centralbyrån, Försäkringskassan, Socialstyrelsen, Folksam och Afa Försäkring.

Projektet pågår till och med januari 2024 och väntas ge ny kunskap om fotgängare som skadas i trafikmiljö och deras påföljande sjukfrånvaro och sjuk- eller aktivitetsersättning.

Emilie Friberg, docent i epidemiologi, Karolinska Institutet, tel: 08–524 832 33, e-post: emilie.friberg@ki.se.

Återgång till arbete för canceröverlevare – möjligheter och hinder för att förhindra långvarig sjukskrivning

Säkrare diagnoser och bättre behandling har gjort att allt fler överlever cancer. Många av dessa canceröverlevare vill gå tillbaka till arbetet men både sjukdomen och behandlingen kan orsaka fysiska och psykiska besvär som gör det svårt att arbeta. Forskning saknas om hur svårighet att äta, förlust av muskelmassa och stress påverkar arbetsförmågan. En studie av canceröverlevare som arbetar igen kan ge ökad kunskap om vad som underlättar respektive hindrar återgång i arbete efter cancer.

Göran Laurell, vid Uppsala universitet, tilldelas 2 978 000 kronor för att undersöka vilka fysiska, psykiska, sociala och medicinska faktorer som underlättar respektive hindrar återgång i arbete för canceröverlevare. I studien ingår att ta reda på vilka rehabiliteringsåtgärder personerna upplever har haft betydelse för arbetsförmågan.

Projektet pågår till och med december 2023 och förväntas kunna identifiera vilka fysiska, psykiska, sociala och medicinska faktorer som gör det lättare för canceröverlevare att återvända till arbetet. Den kunskap projektet genererar väntas kunna användas för att skapa bättre rehabiliteringsinsatser och därigenom bidra till att fler personer som överlever cancer kan arbeta igen.

Göran Laurell, professor i öron-, näsa- och halssjukdomar, Uppsala universitet, tel: 070–285 47 19, e-post: goran.laurell@surgsci.uu.se.

Säkra arbetsplatser vid ökad automation och robotisering i tillverkande företag – kartläggning, analys och strategi

Den tekniska utvecklingen gör det möjligt att automatisera industriell produktion i form av så kallade kollaborativa applikationer, där arbetsuppgifter utförs av en människa och en robot eller av en robot och en tillverkningsmaskin. Robotisering kan förbättra ergonomin och säkerheten, men ny teknik kan också medföra nya arbetsmiljörisker. En studie av vad det innebär för arbetsmiljön att införa automation och robotisering i företag kan bidra till bättre riskanalyser och säkrare arbetsplatser.

Magnus Widfeldt, vid RISE IVF AB, tilldelas 1 489 000 kronor för att undersöka brister och risker i arbetsmiljön i samband med automation och robotisering i små och medelstora tillverkningsföretag. I projektet ingår att identifiera behovet av arbetssätt och verktyg för att förebygga och hantera bristerna och riskerna.

Projektet pågår till och med juli 2022 och förväntas resultera i effektivare riskanalyser vid kollaborativa applikationer och en strategi för att uppnå målet ”säkrare arbetsplatser vid automatisering och robotisering i tillverkande företag”. Strategin väntas kunna tillämpas praktiskt i företag och ligga till grund för framtida forskning.

Magnus Widfeldt, civilingenjör, RISE IVF AB, tel: 070–780 60 17, e-post: magnus.widfeldt@ri.se.

Utveckling och tillämpning av metod för riskbedömning vid personförflyttningar – åtgärder för säker arbetsmiljö inom hälso- och sjukvård samt omsorg

Belastningsskador i samband med att man flyttar eller lyfter patienter är en vanlig typ av arbetsskada inom hälso- och sjukvården. Risken vid personförflyttningar ska bedömas av arbetsgivare, skyddsombud och vårdpersonal, men kunskapen om riskbedömning är idag begränsad. En metodik där man värderar fysisk belastning och följer både en särskilt framtagen riktlinje för personförflyttningar och arbetsplatsens arbetsmiljöpolicy kan bidra till en säkrare arbetsmiljö inom hälso- och sjukvård och omsorg.

Charlotte Wåhlin, vid Region Östergötland, tilldelas 1 026 000 kronor för att utveckla, införa och utvärdera en metodik för riskbedömning vid personförflyttning inom hälso- och sjukvården och omsorgen. I projektet ingår att översätta och värdera det holländska riskbedömningsinstrumentet Tilthermometer, att ta fram en riktlinje för förflyttning av person och att utforma utbildningar för vårdpersonal.

Projektet pågår till och med december 2023 och förväntas ge ny kunskap om hur man kan bedöma och förebygga riskerna vid personförflyttning inom hälso- och sjukvården och omsorgen. Kunskapen väntas bidra till en säkrare arbetsmiljö som på sikt kan förebygga belastningsskador och minska antalet arbetsskador för vårdpersonalen.

Charlotte Wåhlin, docent i fysioterapi med inriktning arbetsmedicin, Region Östergötland, tel: 072–239 66 40, e-post: charlotte.wahlin@regionostergotland.se.

Utvärdering av alternativa mätmetoder för exponeringsmätningar för dieselavgaser

Exponering för dieselavgaser är cancerframkallande och inom EU har man beslutat om ett nytt gränsvärde för denna typ av avgaser. Tanken är att man ska mäta sotpartiklar i form av elementärt kol (EC), vilket kräver utrustning som bara finns på få av landets universitet. Betydligt enklare är att mäta sotpartiklar i form av Black carbon (BC), som innehåller både kol och andra svårförbrända ämnen. En studie av hur väl och när BC kan användas som ett mått på halten EC kan ge en enklare metod för att bedöma exponering för dieselavgaser.

Håkan Tinnerberg, vid Göteborgs universitet, tilldelas 2 567 000 kronor för att mäta och analysera halten EC och BC i dieselavgaser i laboratoriemiljö och i arbetsmiljö. I projektet ingår att göra en kartläggning av exponering för några utsatta yrkesgrupper.

Projektet pågår till och med december 2023 och väntas visa om det går att använda en enklare metod för bedömning av exponering för dieselavgaser än den rekommenderade. Projektet kommer också att ge mätdata som kan användas för riskbedömning för några specifika yrkesgrupper.

Håkan Tinnerberg, docent i yrkes- och miljöhygien, Göteborgs universitet, tel: 072–453 62 75, e-post: hakan.tinnerberg@amm.gu.se.

Riktlinjer för kvantifiering av vibrationsskadors allvarlighetsgrad vid medicinsk kontroll inom FHV – en evidensbaserad workshop

Skador från vibrerande maskiner och verktyg är den vanligaste arbetssjukdomen. Idag saknas kunskap om hur allvarliga skadorna blir vid olika grader av vibrationsexponering liksom enhetliga rutiner för klassificering av vibrationsskador. En workshop där forskare, Sveriges företagshälsor, Försäkringskassan och Afa Försäkring ser över dagens riktlinjer för handläggning av vibrationsskador kan vara ett sätt att uppnå en gemensam metod för bedömning och gradering av skador orsakade av vibrationer.

Tohr Nilsson, vid Umeå universitet, tilldelas 419 000 kronor för att ta fram evidensbaserat bakgrundsmaterial och anordna en workshop med syfte att uppdatera kunskapen om hur vibrationsskador kan bedömas, stadieindelas och dokumenteras inom företagshälsovården.

Projektet pågår till och med augusti 2022 och förväntas resultera i nya riktlinjer för handläggning och stadieindelning av vibrationsskador. Riktlinjerna publiceras på företagshälsovårdens webbplatser och väntas ge en mer enhetlig skadebedömning. 

Tohr Nilsson, docent i arbets- och miljömedicin, Umeå universitet, tel: 070–214 09 55, e-post: tohr.nilsson@gmail.com.

Kontaktpersoner Afa Försäkring: 

Barbro Jacobsson, forskningshandläggare på FoU-avdelningen, Afa Försäkring: 070–893 95 48, barbro.jacobsson@afaforsakring.se.
Linda Harling, presskommunikatör, Afa Försäkring: 0730–96 35 12, 
linda.harling@afaforsakring.se.

Om Afa Försäkrings forskningsstöd: Afa Försäkring satsar årligen cirka 150 miljoner kronor på forskning och utveckling som syftar till att förebygga ohälsa och arbetsskador inom både privat näringsliv och kommuner och regioner. Information om forskningsstödet finns på Afa Försäkrings FoU-webb.

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.

Om Afa Försäkring: 9 av 10 är försäkrade genom jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.