Marknadsnyheter
2022: Bosch når affärsmål trots utmanade miljö – global expansion säkerställer tillväxten


Stuttgart, Tyskland – Trots ett utmanande makroekonomiskt läge lyckades Bosch öka försäljning och resultat under 2022. Enligt preliminära siffror genererade koncernen en total försäljning på 88,4 miljarder euro. En ökning med cirka 12 procent jämfört med föregående år, eller cirka 10 procent efter justering för valutaeffekter. EBIT nådde 3,7 miljarder euro. Rörelsemarginalen förväntas bli cirka 4 procent.
– Det affärsmässigt svåra 2022 visade återigen att Bosch är ett krissäkert bolag med en enorm innovativ kraft, säger Dr. Stefan Hartung, koncernchef för Robert Bosch GmbH. I en tid som fortfarande är utmanande säkrar vi tillväxtmöjligheten internationellt med riktade investeringar och en utökad internationell närvaro.
Global handel: samarbete avgörande för välstånd och klimatåtgärder
För Bosch fungerar förändringarna inom marknaden för anslutning, automatisering och elektrifiering, tillsammans med den växande betydelsen av hållbarhet, som tillväxtmotorer. Efterfrågan i tillväxtregioner som ASEAN-länderna öppnar upp för ytterligare tillväxt. Mot denna bakgrund anser Hartung att bolaget är väl positionerat med hänsyn till den ekonomiska och energipolitiska situationen. Den energibrist som driver inflationen kan dock påverka konsumtionen och den monetära stabiliteten negativt på lång sikt. Han välkomnade centralbankens införande av en restriktiv penningpolitik, men varnade för bildandet av globala ekonomiska block.
– En fragmentering av ekonomiska system hotar den innovativa kraften och välstånd för alla, säger Hartung. Det viktigaste är att klimatåtgärderna sker i ett internationellt samarbete.
Klimatneutral teknik: energikris driver efterfrågan
Bosch produkter för hemmet omsätter redan mer än 20 miljarder euro.
– Vår produktportfölj kan positivt påverka omkring 90 procent av energiförbrukningen i hemmet, säger Dr Christian Fischer, vice koncernchef i Bosch. Av den siffran rör 85 procent värme och varmvatten och 15 procent hushållsapparater.
I Tyskland ökade Bosch sin enhetsförsäljning av värmepumpar med 50 procent 2022. Den europeiska marknaden förväntas växa med 25 till 35 procent om året till 2025. Därför utökar man nu tillverkningskapaciteten för värmepumpar och har sedan början av året byggt ytterligare en produktionsanläggning Eibelshausen, Tyskland. Bosch ser stor tillväxtpotential i omvandlingen av energisystem.
– Omvandlingen måste dock vara överkomlig, säger Fischer. För byggnader bör kostnaderna för renovering och eftermontering inte underskattas.
Hållbarhet lockar utbildad arbetskraft
Bosch gjorde framsteg med implementeringen av sina hållbarhets- och klimatmål under 2022 och ökade andelen förnybar el från 89 till 94 procent. Engagemanget för hållbarhet gör företaget till en mer attraktiv arbetsgivare. När kvalificerad arbetskraft är en bristvara blir Indien blir nu allt viktigare i konkurrensen om mjukvaruexperter.
– Bosch kommer snart att ha anställt mer än 50 000 personer inom mjukvaruutveckling, säger Filiz Albrecht, CHRO för Robert Bosch GmbH.
Affärsområdet Mobility Solutions uppvisar högsta försäljningstillväxt
Trots brist på halvledare och en svag ekonomi kunde samtliga affärsområden öka sin försäljning. Med 52,6 miljarder visade Mobility Solutions återigen årets högsta försäljning.
– Den goda nyheten är att vår försäljning därmed växte snabbare än bilproduktionen, säger Dr. Markus Forschner, CFO för Robert Bosch GmbH.
Affärsområdet Industrial Technology uppnådde en försäljningsökning på 14 procent, till 6,9 miljarder euro. Affärsområdet för Consumer Goods ökade försäljningen något trots minskad vilja hos konsumenter att köpa hushållsapparater och elverktyg. Här ökade försäljningen med 2 procent till 21,5 miljarder euro. Inom affärsområdet Energy and Building Technology återspeglade tillväxten å andra sidan den oförminskade höga efterfrågan på energieffektiv hem- och byggnadsteknik. Forschner rapporterade att försäljningen ökade till 7 miljarder euro.
Personalutveckling: 18 000 fler medarbetare
2022 arbetade cirka 420 300 personer i Bosch-koncernen, vilket är cirka 18 400 fler än föregående år. Antalet anställda i Tyskland ökade med 2 600 till 133 400.
– Nästan hälften av tillväxten bland medarbetare skedde inom forskning och utveckling, säger Forschner.
För mer information och pressmaterial:
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/XXX
Lotta Törnberg
Corporate Communications and Brand Management Nordic
E-mail: Lotta.Toernberg@se.bosch.com
Telefon: +46 8 750 1644
Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 420 000 medarbetare globalt (per 31 december 2022). Preliminära siffror visar att företaget omsatte 88,4 miljarder Euro under 2022. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa.
Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.
Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Med sina mer än 400 platser över hela världen har Bosch-koncernen varit koldioxidneutral sedan första kvartalet 2020.
Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 85 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 128 platser runt om i världen och cirka 44 000 mjukvaruutvecklare.
————————————————————————————————————
Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter.
Ytterligare information finns online på www.bosch.se , www.bosch.com , www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och https://twitter.com/BoschPress
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke