Connect with us

Marknadsnyheter

2022 mörkt år för det svenska nyföretagandet

Published

on

Under 2022 slog kriserna i omvärlden hårt mot det svenska nyföretagandet. Antalet nystartade bolag sjönk med hela 6 procent jämfört med året före, visar statistik från Bolagsverket som Visma Spcs har analyserat.

– Varje person som tar steget till eget är viktig, eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Nu måste regeringen omedelbart se till att företagare får ett lika bra skyddsnät som anställda så att fler vågar förvandla sin passion till en företagsidé, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Totalt startades 74 140 företag i Sverige under 2022, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2021. Raset beror sannolikt på räntehöjningar, stigande inflation samt höga priser på energi och drivmedel till följd av Rysslands invasion av Ukraina.

Värst är situationen på Gotland: Antalet nya företag har minskat med hela 18 procent. Därefter följer Jönköpings län med ett tapp på 10 procent och Kalmar län samt Södermanland som backar 9 procent vardera. Det enda län som visar positiva siffror är Norrbotten, där antalet nya företag var hela 12 procent fler än i fjol.

– Småföretagen är landets ryggrad. Vi vet att kriser kan skapa nya möjligheter för kreativa entreprenörer. Nu måste beslutsfattarna ta vara på den kraften för att trygga sysselsättningen och välfärden, säger Boo Gunnarson.

Antalet nya aktiebolag, som är den viktigaste företagsformen, föll med 2 565 bolag eller 4 procent under det gångna året. Aktiebolag är den tryggaste bolagsformen, som skiljer på företagets och den privata ekonomin och därmed sänker risken att driva eget avsevärt. Många större företag och offentlig verksamhet förväntar sig också ofta att i första hand kunna göra affärer med aktiebolag.

– Den som startar aktiebolag tenderar ofta att satsa mer och långsiktigt på sitt företagande. Med färre nya aktiebolag går kommunerna miste om potentiella jobbskapare och skatteintäkter, säger Boo Gunnarson.

Oro för den egna ekonomin om företaget skulle gå dåligt är ett av de vanligaste skälen till att avstå från att starta eget överhuvudtaget. Det visar flera tidigare undersökningar som Visma Spcs har genomfört.

I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt visar en Sifoundersökning att så många som var tredje svensk, 33 procent, drömmer om att bli egen företagare.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Bilagor
Statistik för nyföretagandet på riks- och länsnivå
Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta

Statistik över nyföretagandet på riks- och länsnivå
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Län Antal nya företag 2022 Antal nya företag 2021 Förändring i procent Antal nya aktiebolag 2022 Antal nya aktiebolag 2021 Förändring i procent
Blekinge 718 774 -7% 564 579 -3%
Dalarna 1633 1 706 -4% 1 275 1 336 -5%
Gotland 350 425 -18% 268 319 -16%
Gävleborg 1430 1 532 -7% 1 135 1 194 -5%
Halland 2 357 2 451 -4% 1 924 1 965 -2%
Jämtland 862 918 -6% 704 727 -3%
Jönköpings län 2 048 2 276 -10% 1 650 1 804 -9%
Kalmar län 1146 1 257 -9% 887 974 -9%
Kronoberg 1090 1 162 -6% 874 894 -2%
Norrbotten 1460 1 303 12% 1 182 1 033 14%
Skåne 9 617 10 390 -7% 7 610 8 028 -5%
Stockholms län 25 344 26 875 -6% 21 312 22 344 -5%
Södermanland 1670 1 828 -9% 1 305 1 387 -6%
Uppsala län 2 368 2 411 -2% 1 842 1 786 3%
Värmland 1476 1 509 -2% 1 180 1 152 2%
Västerbotten 1475 1 482 0% 1 215 1 191 2%
Västernorrland 1319 1 380 -4% 1 071 1 037 3%
Västmanland 1571 1 647 -5% 1 230 1 264 -3%
Västra Götaland 12 013 12 933 -7% 9 630 10 302 -7%
Örebro län 1720 1 803 -5% 1 379 1 415 -3%
Östergötland 2 473 2 647 -7% 1 978 2 049 -3%
HELA LANDET 74 140 78 709 -6% 60 215 62 780 -4%

Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
1. Skaffa en mentor
En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året.
2. Marknadsför ditt företag
Skaffa en hemsida och börja marknadsföra ditt företag till din tänkta målgrupp.
3. Omsättning – börja tjäna pengar
Fokusera på omsättning och gör förändringar när något du säljer inte genererar tillräckliga intäkter.
4. Håll koll på onödiga kostnader
I början bör det endast vara affärskritiska saker, till exempel marknadsföring, som står på listan över kostnader. Hyr i stället för att köpa in och undvik det som vore kul att ha men som inte behövs i uppstarten.
5. Anställ och expandera
Nu har du lyckats skapa ett företag som har överlevt det första kritiska året! Du har mycket att göra och har råd att komplettera företaget med annan kompetens än din egen. Nu kan det också vara läge att fundera på att öppna företaget för en större marknad eller bredda ditt utbud för att fånga en större målgrupp.

Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta:
1. Välj bolagsform
Olika bolagsformer passar olika verksamheter. Fundera över ansvar, ekonomisk risk och att driva företaget ensam eller tillsammans med någon. De vanligaste bolagsformerna är enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.
2. Välj företagsnamn (och domännamn)
Ditt företagsnamn ska stämma överens med den verksamhet ditt företag bedriver, underlätta för kunderna att hitta just dig och måste gå att särskilja från andra företag.
3. Registrera företaget, F-skatt och moms
Du kan genomföra den formella företagsregistreringen själv via Verksamt.se som samlar e-tjänster från myndigheter som du som ska starta eller driver företag kan ha nytta av.
4. Skaffa eventuella tillstånd
Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun för att få veta om just ditt företag behöver tillstånd och hur du går tillväga för att få de tillstånd du eventuellt behöver.
5. Öppna ett företagskonto
Ett företagskonto hjälper dig att skilja på dina privata pengar och företagets pengar om du har enskild firma. Juridiska personer såsom aktiebolag och handelsbolag måste ha ett företagskonto.
6. Skaffa och registrera ett kassaregister
Om ditt företag ska sälja varor eller tjänster som kunderna betalar kontant eller med kontokort behöver du ett kassaregister som du anmäler till Skatteverket. Kassaregistret registrerar alla betalningar i en databas och fungerar som bevis på att försäljningen har skett.
7. Skaffa en personalliggare
Byggbranschen, fordonsservice, restaurangbranschen och flera andra branscher ska föra en personalliggare eller en förteckning varje dag över vilka som är verksamma på arbetsplatsen.
8. Teckna företagsförsäkringar
När du startar eget behöver du teckna försäkringar, både för ditt företag och kanske för dig själv. Har du anställda från start måste du även ha försäkringar för dem.
9. Lös bokföring och redovisning
När du driver eget företag är du enligt lag bokföringsskyldig och måste registrera till exempel inköp och försäljning. Som egenföretagare är du alltid ansvarig för redovisningen och ekonomin, även om du anlitar en redovisningskonsult för att sköta den löpande bokföringen och deklarationen.
10. Lägg upp hemsida eller webbshop
För de allra flesta företag är digital närvaro i dag ett måste, oavsett om du ska sälja produkter via din hemsida eller inte. Hemsidan är också en förutsättning för att kunna marknadsföra på Google, Instagram eller Facebook.

Om Visma SPCS
Vi har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi förenkla och göra administration till det lättaste som finns med våra självkörande ekonomisystem. Det är vår passion, och vi kommer fortsätta finnas vid din sida när du förverkligar din. Besök oss på vismaspcs.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist

Published

on

By

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner 

Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.  

Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.

JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.

Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.

”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport jan – mar 2024

Published

on

By

Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
  • Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
  • Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr

Viktiga händelser under perioden

  • Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
  • Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
  • Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
  • Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.

LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/

Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.

För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60

 Kort om Bredband2:

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nynas – starkt resultat 2023

Published

on

By

År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.

Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.

Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.

Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.

Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.

Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.

Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.

Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.

Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.

Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com

Nynas annual reports

För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75

Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.