Connect with us

Marknadsnyheter

40 % ökning av fossiloberoende fordon i Krononbergs län – men fortfarande låg andel totalt

Published

on

Sveriges utsläpp från transporter ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Även om det finns allt fler fossiloberoende fordons- och bränslealternativ är det långt kvar att uppnå målet. Projektet Tanka Grönt har tittat på hur utvecklingen ser ut i Kronobergs län och kommunerna i länet.

Fossiloberoende fordon utgör fortfarande en liten andel av den totala fordonsflottan, men den ökar markant i landet som helhet. Miljöfordon Sverige och projektet Tanka Grönt har tittat på förändringen av fossiloberoende fordon* i Kronobergs län och kommunerna i länet för perioden 31 augusti 2020 till 31 augusti 2021 avseende personbilar och lätta lastbilar. Siffrorna som presenteras nedan avser både privat- och företagsägda fordon samt fordon i offentlig sektor.

Andelen fossiloberoende fordon ökar i rask takt, men utgör fortfarande bara en liten del av den totala fordonsflottan. En starkt bidragande orsak till ökningen av fossiloberoende fordon är att kommunala och andra offentliga verksamheter ställer om sina fordonsparker, bland annat till biogas- och elfordon. I länet och dess kommuner är dieselbilar godkända för HVO, följt av etanolfordon, de två fossiloberoende fordonsslag som det finns flest av. De fossiloberoende fordonens klimatnytta avgörs av vilket bränsle de faktiskt körs med. (Statistik och tabeller för länet och varje enskild kommun i länet med mera finns i bifogad zip-fil.)

I Ljungby ökar de fossiloberoende fordonen mest

Störst ökning av fossiloberoende fordon senaste året har skett i Ljungby kommun, där ökningen är hela 44 procent. Mest har laddhybriderna ökat, med 123 procent eller 135 stycken.

I Lessebo ökar andelen elbilar

Störst ökning av andel elbilar har skett i Lessebo kommun med 139 procent (+18 st), men ökningen i antal elbilar och även laddhybrider har varit störst i Växjö kommun med 349 respektive 519 stycken.

Även gasbilar ökar mest i Växjö kommun, men en förhållandevis blygsam ökning med 24 stycken. Totalt finns 561 gasbilar i Växjö och 939 stycken totalt i länet.

Flest HVO- och E85-fordon totalt sett

I länet och dess kommuner är dieselbilar godkända för HVO, följt av etanolfordon, de två fossiloberoende fordonsslag som det finns flest av.

Stor del av befintlig fordonsflotta kan minska utsläppen

Mellan 2010 och 2019 minskade utsläppen från transportsektorn med 20 procent. Även om vi har långt kvar för att nå målet med 70 procent minskning av utsläppen från transporter till 2030 så går det göra mycket för att minska utsläppen med befintlig fordonsflotta menar Pernilla.

– Varje dieselfordon som tankar HVO istället för diesel minskar i snitt utsläppen med närmare 90 procent, eller 125 kg koldioxid per år. Det betyder att om alla HVO-godkända dieselbilar i Kronobergs län tankas med HVO istället för diesel minskar koldioxidutsläppen med 5.200 ton per år.

Genom att konvertera bensinbilar till gasdrift, minskar koldioxidutsläppen per bil med åtminstone 95 procent. Tar man dessutom hänsyn till de utsläpp som undviks när råvaror som gödsel används för biogasproduktion blir klimatnyttan ännu större. När etanolbilar körs på E85 minskar koldioxidutsläppen med runt 50 procent jämfört med bensin.

Kommunerna och dess verksamheter är föregångare

– Trots att vi kan se att de olika fossiloberoende bränsleslagen ökar markant i procent i den totala fordonsflottan så är deras andel i procentenheter fortfarande låga gentemot bensin och diesel, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige och fortsätter:

– Kommunerna är föregångare medan privatinköpen av fossiloberoende fordon går långsammare. Samtidigt står kommunerna bara för en procent av den totala fordonsflottan, så det är viktigt att även privatpersoner och företag i hög grad byter till fossiloberoende fordon och bränslen.

I Kronobergs län består kommunernas fordonsflottor av runt 48 procent fossiloberoende fordon. Hos företag är motsvarande siffra 40 procent och för privatpersoner 13 procent.

 

Samarbete med regionala och kommunala klimatrådgivare

Miljöfordon Sverige samarbetar med kommunernas klimatrådgivare runt om i landet för att främja förnybara drivmedel. Genom projektet Tanka grönt har Miljöfordon Sverige bland annat tagit fram en app som både ska underlätta för bilägare att hitta rätt bränsle och visa vilken skillnad i utsläpp det blir beroende på vilket bränsle man kör på.

Roger Gunnarsson, som är regional utvecklingsledare för Energikontor Sydost och arbetar med olika energieffektiviseringsfrågor och transportrelaterade frågor, menar att det är nödvändigt att snabbt få ner utsläppen från fordonsflottan för att minska klimatpåverkan från transportsektorn. Han tycker att statistik är ett bra verktyg i det arbetet.

– Statistik ger en aktuell bild i exempelvis en kommun. Det synliggör väldigt tydligt vad man bör arbeta med för att för att nå de mål och den vision man själv satt upp.

– Jag och flera av mina kollegor runt om i landet använder Tanka Grönt-appen då den är ett bra utbildningsverktyg och underlättar att välja rätt drivmedel och tanka miljömässigt bästa möjliga drivmedel när fordonen används.

Genom att öka kunskapen kring betydelsen av vad man tankar utifrån miljö- och klimatsynpunkt är målsättningen i Tanka Grönt-projektet att reducera de fossila koldioxidutsläppen med minst 1 000 000 kg per år.

 

*Fossiloberoende fordon
Miljöfordon Sveriges och Tanka Grönts definition av fossiloberoende fordon utgår från att fordon som har möjlighet att framföras på ett bränsle som inte i huvudsak är bensin eller diesel kan ses som fossiloberoende. Det exempelvis vara biogasfordon, dieselfordon godkända för HVO, elfordon, etanolfordon och vätgasfordon. De fossiloberoende fordonens klimatnytta avgörs av vilket bränsle de faktiskt körs med.

Leasade företagsfordon i statistiken
Leasade företagsfordon hamnar i statistiken där företaget har sitt säte eller vid operationell leasing där leasingbolaget har sitt säte.

Beslut om minskade utsläpp
Fakta om målet att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030:

https://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-fran-inrikes-transporter/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/fossiloberoende-transporter_H501TU13

 

Kontakt

Pernilla Hansson, projektledare:  0707-74 50 57 eller pernilla@miljofordonsverige.se
Jonas Lööf, verksamhetsledare: 0706-55 07 71 eller jonas@miljofordonsverige.se

Tanka Grönt är ett projekt som genom att öka kunskapen kring betydelsen av vad man tankar utifrån miljö- och klimatsynpunkt har som målsättning att reducera de fossila koldioxidutsläppen med minst 1.000.000 kg per år under projekttiden. Det motsvarar utsläppen från cirka 500 bensin- eller dieseldrivna personbilar som kör 1.500 mil om året. Tanka Grönt har utvecklat en gratis app som på ett och samma ställe samlar information om var man kan tanka olika drivmedel, inklusive laddpunkter för elbilar, för att underlätta att alltid tanka det bränsle som ger minst klimatpåverkan för varje enskild bil. Genom appen finns också information om olika bränslens klimatpåverkan. 
Tanka Grönt drivs av Miljöfordon Sverige i samverkan med GC Infra och TRB Sverige med stöd från Naturvårdsverkets Klimatklivet. Appen Tanka Grönt finns för iOS och Android.
www.tankagont.se

Miljöfordon Sverige är en förening som driver utvecklingen för ökad introduktion av miljöfordon, introduktion av grön energi och en mer effektiv användning av fordon och transporter. Genom projekt och aktiviteter är föreningen en aktiv kraft i arbetet för en hållbar omställning till fossilfria transporter. Exempel är GreenCharge, Energideklarationer fordon, Miljöfordonsdiagnos, Tanka Grönt, miljöfordonsdagar och föreläsningar. Medlemmar är företag, det offentliga och privatpersoner.
www.miljofordonsverige.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vinregionen Champagne hårt drabbad av hagelstorm – stora delar av odlingarna förstörda – Fredrik Schelin rapporterar

Published

on

By

Den 12 maj bröt våldsamma hagelstormar ut i vid Champagnes vingårdar i Frankrike. Särskilt drabbat är området Vitry-le François där odlare har fått mellan 50-100 procent av sina odlingar förstörda.

Vingårdarna i södra Aisne hade 70-100 mm regn och stora översvämningar.  Svåra hagelskador drabbade regionerna Courcelles, Barzy-sur-Marne, Passy-sur-Marne och Trélou-sur-Marne som hade hagelstormar som varade i hela 45 minuter.

– Det är väldigt ovanligt att en enda storm drabbar ett sådant stort område. Detta är givetvis en stor katastrof för odlarnas ekonomi, deras familjer och anställda.  För odlare som säljer sin skörd är detta ofta den enda inkomstkällan. Medan odlare och producenter som skapar sin egen champagne oftast kan fylla ut med reserv-vin som man sparar tillbaka från bättre skördeår, säger Fredrik Schelin, vinexpert i Sverige.

– Vi har inget hagel just nu men vi har det besvärligt med vädret just nu. Massor av regn, och möglet har redan satt sina spår. Det är svårt för oss att arbeta med jorden, men förhoppningsvis blir det bättre till sommaren, säger Jean-Paul Hébrart, Champagne Marc Hébrart – Mareuil sur AŸ.

Det är svårt att bedöma de övergripande skadorna av stormen. Mellan 450-500 hektar vinstockar, det vill säga ca 1,4 procent av hela Champagnes vinodlingar har drabbats i varierande grad, från 50 till 100%. Fram till skörden är Champagne-regionen fortsatt utsatt för risk för hagel och storm.

Isabelle Diebolt från Champagne Diebolt-Vallois – Cramant rapporterar:
– Vi har inget hagel, men oändligt mycket regn, så det är svårt att odla och jobba med vin just nu.  

Återkom gärna om ni önskar mer information från Fredrik Schelin som har direktkontakt med insatta personer på plats.
fredrik.schelin@dinvinguide.se

Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter och har en förkärlek för mousserande viner i allmänhet och champagne i synnerhet. Han bevakar det som rör branschens utveckling, utmaningar, trender och nyheter, exempelvis klimatpåverkan. Han fascinerades redan som 18-åring av hantverket bakom bubblorna. Hans första möte med drycken blev en livslång relation. Fredrik drivs av att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Han vill på ett inbjudande, enkelt och inkluderande vis inspirera till mer kunnande om vin och mousserande viner för att just du ska hitta dina bästa smakupplevelser. Redan 1995 öppnade Fredrik tillsammans med sin familj sin första restaurang. Stockholm Wine Club grundades 2005 som via vänner och kontakter spridit sig över landet och numera finns i många städer under namnet Sweden Wine Club. År 2009 startade Fredrik det digitala magasinet DinVinguide.se som sedan dess fått ett systermagasin med topplistor, DryckesListan.se.

För mer information eller intervjuförfrågningar med Fredrik Schelin, kontakta gärna: 
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

TiksPac kommenterar Villand Capitals stämning

Published

on

By

TiksPac har förhållit sig till alla regelverk och förordningar och tar kraftigt avstånd från påståenden om marknadsmanipulation.

I TiksPacs ursprungliga PM från 18/9–2023 klargörs TiksPacs resonemang med hänvisning till offentligt tillgängligt material i Villand Capital och FXI och varför affären mellan FXI och Villand Capital inte var gynnsam för oss som aktieägare. Dessa grunder har TiksPac påkallat som granskningsteman i samband med begäran av granskning av FXI hos Bolagsverket. Bolagsverket har utsett en särskild granskare den 20 maj 2024 i enlighet med TiksPacs ansökan.

I detta PM från 18/9-2023 läggs grunden för våra tankar och även en tydlig friskrivning av dess innehåll och framtida yttringar. Av friskrivningen framgår även tydligt att varje aktör måste göra sin egen research och analys inför kommande investeringsbeslut och att informationen i detta PM lämnas utan garantier av något slag.

TiksPac välkomnar en utredning i ärendet på samma sätt som TiksPac välkomnar en utredning kring FXI:s och Villand Capitals balansräkningar från bokslutsåren 2021, 2022 och 2023.

TiksPac informerar härmed även om nedflaggning i FXI, TiksPac äger nu strax över 5%. 

 

Styrelsen för TiksPac

info@tikspac.com

Kort om TiksPac

TiksPacs affärsidé är att värna om miljön genom att hålla promenadstråk och gator rena från skräp. Detta sker genom att tillsammans med kommuner tillhandahålla miljöstationer med gratis skräppåsar för allmänheten och miljösmart exponeringsyta för lokala företag. TiksPac delar ut ca. 25 miljoner skräppåsar till allmänheten varje år. För ytterligare information besök www.tikspac.com.

TiksPac bedriver även en egen aktiv kapitalförvaltning. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Den hyllade kunskapstävlingen Scania Quiz Trophy är tillbaka

Published

on

By

Måndagen den 20 maj drar Scanias populära kunskapstävling Scania Quiz Trophy igång igen! Tävlingen genomförs i ett webbaserat uttagningsheat, och avslutas med en live-final på Elmia Lastbil den 24 augusti.

I Scania Quiz Trophy tävlar Scania-fans om vem som har störst kunskap om Scanias produkter och tjänster, och hur de används på bästa sätt. 

– Vi vill främja kännedomen om hur våra produkter och tjänster fungerar samt hur man använder tekniken i fordonen på bästa sätt för att sänka bränsleförbrukningen, minska slitaget och få mer uptime, säger Mikael Eriksson som är Servicemarknadsdirektör på Scania Sverige.

Vinnaren i Scania Quiz Trophy kammar hem ett underhållsavtal på tre år för sitt Scania-fordon till ett värde av maximalt 80 000 kronor, ett presentkort på 3 000 kronor i Scanias webshop samt den ärofyllda Scania Quiz Trophy-pokalen. Tvåan och trean vinner underhållsavtal på två respektive ett år, samt presentkort på 2 000 respektive 1 000 kronor. Alla finalister bjuds även på resa till och från finalen, en övernattning i Jönköping samt entrébiljett till Elmia Lastbil. 

Scania Quiz Trophy har tidigare genomförts år 2022 och då hade tävlingen 4 266 tävlande och 1,4 miljoner visningar (varav över 600 000 unika). Scania Quiz Trophy vann även ”Årets B2B-Event” i branschtävlingen Gyllene Hjulet 2022.

Läs mer och tävla här: www.scania.se/quiztrophy

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Strömberg, PR & Press, Scania Sverige
Tel: 070 – 088 35 52, E-post: hans.stromberg@scania.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.