Connect with us

Marknadsnyheter

48 procent av storföretagen har en tydlig strategi för molnet

Published

on

Undersökning visar också att svenska och norska storföretag är mindre oroliga än tidigare för att använda molnet.

Stockholm, 24 november 2021: 48% av de svenska och norska storföretagen använder molntjänster med en tydlig digital strategi framåt. Flexibilitet och kostnadsbesparingar är de viktigaste drivkrafterna, även om kostnadsbesparingar har en mindre framträdande roll än tidigare. Andra viktiga drivkrafter är ökad innovationshastighet och optimering av IT-baserade aktiviteter. Samtidigt upplevs säkerhet samt lagar och regler som hinder för molnanvändning, men andelen som oroar sig för detta har sjunkit betydligt under de senaste åren.  Det visar Basefarms fjärde undersökning kring molntrender och framtida fokusområden för molnanvändning, The Cloud Report 2021.

 

Undersökningsföretaget Kantar har genomfört undersökningen med 442 IT- och ledningspersoner på stora företag i Sverige och Norge. Den första undersökningen publicerades 2017. Då ansåg 61 procent att mer flexibilitet var den viktigaste faktorn, 46 procent oroade sig över säkerheten i molnet och 68 procent uppfattade lagar och regler som det största hindret.

 

År 2021 har 35 procent säkerheten som sin största oro samtidigt som 36 procent ser lagar och regler som de största hindren. Vidare upplever 41 procent att högre flexibilitet är den viktigaste drivkraften för att använda molnet. Snabbare innovationshastighet och kostnadsbesparingar är andra drivkrafter.

 

– Oron kring lagar och regler handlar om att kravet att följa interna och offentliga riktlinjer kring datalagring och databehandling. Molnleverantörerna har blivit bättre på att informera om möjligheterna och tjänsterna har vidareutvecklats inom det här området. Det bidrar till att denna utmaning upplevs som mindre än 2017, säger Sara Murby Forste, VD för Basefarm i Sverige.

 

Nästan hälften av de större företagen i Sverige och Norge utnyttjar molnet fullt ut (48 procent), och hela 88 procent har börjat eller är på god väg med sin molnresa. De återstående 12 procenten anger orsaker som: ”Behöver inte” (27 procent), ”Brist på säkerhet och kontroll, samt behov av lokal server” (31 procent) och att molnet är för dyrt (13 procent).

 

– I dessa analyser söker man ofta efter skillnader. Det är intressant att svaren inte skiljer sig så mycket från respondenterna i de olika faserna i molnresan. Det tar vi som ett tecken på en generellt hög insikt bland IT-ledare om vad molntjänster innebär, säger Sara Murby Forste.

 

Ett mål med molnundersökningen är att hjälpa företag genom olika faser i deras molnresa. Att lyssna på erfarna molnanvändare kan hjälpa de som står i startgroparna att snabbt hitta rätt riktning för sin molnresa. Exempelvis skiljer sig åsikterna kring säkerhetsproblem med 12 procentenheter mellan de mest erfarna (31 procent) och de som precis börjat (43 procent).

– Oron för säkerheten minskar betydligt med ökad erfarenhet. Vi kommer förmodligen alltid att se någon form av oro kring säkerheten, både för moln och traditionella plattformar. Säkerhet måste alltid stå på agendan. Vissa är dock överdrivet oroliga och riskerar därmed att förlora de innovationsmöjligheter som molnet ger, säger Sara.

 

Hon lägger till:

– Det är inte kostnadseffektivt att flytta alla sina it-system till molnet i ett enda stort steg. Studien visar tydligt att det bästa är att göra en stegvis övergång till molnet.

 

Undersökningen visar att erfarna företag använder molnet för att få en högre flexibilitet, kostnadsbesparingar, hög tillgänglighet, tillgång till innovativ infrastruktur och globalt upptagningsområde. Den erfarna användaren sänker sina kostnader med hjälp av molnet.

 

– Detta till skillnad från ovana användare som upplever molnet som ett dyrt alternativ, säger Sara Murby Forste.

 

Verksamheter som inte flyttat till molnet ännu är generellt sett mindre och har lägre intäkter än genomsnittet av deltagarna i undersökningen.

 

Några resultat från Basefarm Cloud Report 2021

  • Flexibilitet och kostnadsbesparingar är de viktigaste drivkrafterna för molnanvändarna.
  • En relativt liten variation i respondenternas bedömningar speglar en generellt hög kunskapsnivå bland IT-chefer om molnets möjligheter och egenskaper.
  • När företag blir medvetna om molntjänsternas faktiska egenskaper minskar oron kring säkerhet.
  • Lagar och regler upplevs som hinder för molnet oavsett företagets molnmognad, men andelen har dock sjunkit kraftigt sedan Basefarms första molnundersökning från 2017.
  • Undersökningen bekräftar trenden att företag kommer att använda molntjänster mer och mer.
  • År 2021 finns en tydlig trend mot mer fokus på Big Data, AI och maskininlärning samt datadrivna tankesätt.
  • Mer än hälften av de 442 tillfrågade i undersökningen upplever att användningen av molntjänster är ”mycket säkert”. Mindre än 10 procent svarar ”inte säkert”.
  • Undersökningen visar att rätt kompetens och resurser är det viktigaste fokusområdet för 2021.
  • Affärsaktiviteten ökar med fler och fler DevOps-team och större förväntade ökningar inom områden som IaaS och SaaS.
     

Läs rapporten: https://research.basefarm.com/

 

Om Basefarm, ett företag inom Orange Business Services
Basefarm är en europeisk driftleverantör som skapar marknadsledare genom att integrera nyckelkompetenser för digital transformation av Big Data, Molntjänster och Informationssäkerhet till ett serviceerbjudande. Företaget tillhandahåller strategisk rådgivning, arkitektur och implementation tillsammans med förvaltning och drift av lösningar på flera olika molnplattformar. Verksamheten grundades år 2000 i Norden och idag är det 760 ledande ingenjörer och rådgivare som arbetar i Norge, Sverige, Nederländerna, Tyskland och Österrike.

 

I augusti 2018 förvärvades Basefarm av den globala teleoperatören Orange Group som ville stärka molnexpertisen inom storkundsdivisionen Orange Business Services. För mer information, se https://www.basefarm.se/, https://www.orange-business.com eller följ verksamheten på LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter och bloggar.

 

Kontakta Reena Lindorff på Basefarm för mer information på telefon 070 373 5863 

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.