Connect with us

Marknadsnyheter

5 tips: Så tar du hand om dina sociala kanaler under semestern

Published

on

Idag är det en självklarhet för de flesta av oss att använda sociala medier, även under vår ledighet. Hur kan då du som företagare dra fördel av detta och är det något speciellt du bör tänka på under sommaren?  Med lite planering kan du vara närvarande i dina kanaler utan för stora insatser och behålla dina kanalers upparbetade placering.

Emil Bredmar ansvarig digital marknadsfring​​​​​​

Vi har bett Emil Bredmar, ansvarig digital marknadsföring på Business Region Göteborg, ge oss sina fem bästa tips.

1. Fortsätt kommunicera

Det är viktigt att fortsätta publicera organiska inlägg för att upprätthålla det arbete som läggs ner under resten av året. Algoritmerna belönar ett konstant flöde med relevant innehåll. Så för att inte tappa det jobb som gjorts och få en tuff start efter semestern, med att åter förtjäna plats i våra följares flöden, är det viktigt att planera in publiceringar även under ledigheten.

Dessutom är det ju så att många av oss spenderar en del tid scrollande i semestertider och då är det ett gyllene tillfälle att hålla sig top-of-mind bland sina följare.

Lite beroende på vilken säsong ditt företag befinner sig i kan även frekvensen av annonsering minskas eller mer fokusera på exempelvis medvetenhet och varumärkesbyggnad. Av samma anledningar som de organiska inläggen är det dock viktigt att hålla i gång annonseringen för att inte behöva börja om när vi kommer tillbaka. Eller tappa försäljning. Vill du inte administrera och optimera din kampanj under sommaren väljer du ett budskap som du vet håller över tid mot en väl beprövad målgrupp.

2. Anpassa och schemalägg innehållet

Med tanke på ledighet och semesterkänsla kan du behöva anpassa dina inlägg så att de överensstämmer med det dina följare faktiskt vill läsa om under sin ledighet. Se över dina inlägg och se hur du kan anpassa dem för att de ska bli relevanta – dock bättre med lite lättsammare, härliga sommarinlägg än inga inlägg alls! Vilka är de aktuella ämnena och snackisarna? Hur kan jag anpassa dem till vår verksamhet? Hur gör andra? Låt dig inspireras. Och framförallt, passa på att återanvänd guldkorn som gått bra under året.

För att slippa avbryta din ledighet för att publicera inläggen kan du antingen nyttja de schemaläggningsfunktioner som kanalerna erbjuder eller andra plattformar med schemaläggningsfunktion.

Passa även på att schemalägg ett par inlägg tills du kommer tillbaka från semestern så ger du dig själv lite andrum.

3. Säkerställ respons och kontaktvägar

Även om publicering sker automatiskt kan insatser i form av att svara på kommentarer och frågor behövas så det är viktigt att ha dessa rutiner klara. Vem ansvarar för att ta hand om inkommande kommentarer, hur svarar vi, vem kan vi kontakta? Se till att dessa rutiner finns på plats.

Kommer ni inte ha någon som kan följa upp detta finns det funktioner på Facebook och Instagram för automatiska svar där du kan hänvisa till en tillgänglig kontaktperson, FAQ eller andra resurser ert företag har för att ge besökaren svar på sina frågor.

De flesta har förståelse för längre svarstider under sommaren men kommunicera gärna att ni är på ledighet och berätta med vilken frekvens era besökare kan förvänta sig svar.

4. Förbered för hösten

Hur långt borta hösten än känns så kan det vara en god investering att avsätta lite tid att reflektera innan du lämnar för den efterlängtade ledigheten. Vilka inlägg gick bra under årets första halvår?

Gör mer av det som funkade och välj bort det som inte funkade. Gör research och bli inspirerad av andra som lyckats inom din bransch. Planera in dina viktigaste datum för event, teman och kampanjer så du är förberedd för dessa när du kommer tillbaka och fyll på med de idéer du tagit fram. Då både lämnar du och kommer tillbaka till jobbet med en härligare känsla i kroppen!

5. Ladda batterierna

I en så föränderlig bransch som digital marknadsföring är det viktigt att kontinuerligt inhämta ny kunskap. Under sommaren är det viktigt att koppla av och ladda batterierna. Kanske med en god bok eller podd? Om du blir sugen på något inom digital marknadsföring kommer här tre tips:

  1. Lyssna på podcasten “Digital marknadsföring med Tony Hammarlund”. Snart 100 avsnitt med branschexperter som bjuder på sin kunskap om allt från varumärke och strategi till hur du genomför projekt, sätter KPI:er och konkreta tips inom till exempel SEO och annonsering.
  2. Jab, Jab, Jab, Right Hook. Gary Vaynerchuk är intensiv att titta på men lagom avslappnad och underhållande i bokformat. Boxningsreferenser och grymma tips hur du lyckas med marknadsföring i sociala medier, som står sig än idag fast boken kom ut 2013, utlovas.   
  3. Sträcktitta på Mad Men. Om det regnar ute, varför inte krypa ner i tv-soffan och ägna timmar åt att se gamla avsnitt med Don Draper. Underhållande fiktiv inblick i reklambranschens värld. 

    Bonustips: Titta in på Hubspots blogg och anmäl dig till deras nyhetsbrev. Jag brukar bokmärka innehåll som är bra och användbart. Gissa vilken domän som har flest bokmärken i min dator?  

Ha nu en riktigt härlig sommar!

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Micro Systemation AB (publ)

Published

on

By

Vid årsstämma i Micro Systemation AB (publ) (”MSAB”) den 14 maj 2024 fattades följande beslut.

Resultat- och balansräkningar

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en ordinarie utdelning om 1,50 kronor per aktie, att utbetalas genom två delbetalningar. En första utbetalning om 1,00 kronor per aktie med avstämningsdag torsdagen den 16 maj 2024 och en andra utbetalning om 0,50 kronor per aktie med avstämningsdag fredagen den 15 november 2024. Med dessa avstämningsdagar beräknas Euroclear Sweden AB utbetala 1,00 kronor per aktie tisdagen den 21 maj 2024 och 0,50 kronor per aktie onsdagen den 20 november 2024.

Årsstämman beslutade även att de nya aktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmobemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear förda aktieboken.

Ersättningsrapport

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna ersättningsrapporten enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och de verkställande direktörerna som varit verksamma under räkenskapsåret 2023 ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja styrelseledamöterna Fredrik Nilsson, Peter Gille, Andreas Hedskog, Jesper Kärrbrink och Charlotte Stjerngren samt att nyvälja Helena Holmgren till styrelseledamot för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Peter Gille valdes, i enlighet med valberedningens förslag, till styrelseordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Val av revisor

Årsstämman omvalde, i enlighet med valberedningens förslag, revisionsbolaget KPMG AB som revisor med Mattias Lötborn som huvudansvarig revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Styrelse- och revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå med sammanlagt 1 750 000 kronor, att fördelas med 500 000 kronor till styrelsens ordförande samt 250 000 kronor till var och en av styrelsens övriga ledamöter.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvodet till bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande att besluta om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Det totala antalet aktier som utges genom nyemissioner enligt bemyndigandet får motsvara sammanlagt högst 10 procent av antalet aktier i bolaget, baserat på det sammanlagda antalet aktier i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Bemyndigande att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästa årsstämma, besluta om förvärv och överlåtelse av aktier av serie B i bolaget. Förvärv av aktier i bolaget får endast ske genom handel på Nasdaq Stockholm eller genom förvärvserbjudande mot kontant vederlag till bolagets samtliga aktieägare och får ske av högst så många aktier att bolagets egna innehav vid var tid ej överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Överlåtelse enligt bemyndigandet får ske av samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut och överlåtelse av aktier på Nasdaq Stockholm får endast ske till ett pris inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid registrerade kursintervallet. Överlåtelse av aktier får även ske utanför Nasdaq Stockholm i samband med företagsförvärv, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelser om apport eller kvittningsrätt. Sådan överlåtelse får ske till ett pris i pengar eller värde på erhållen egendom som motsvarar börskursen vid tiden för överlåtelsen på de aktier som överlåts med den avvikelse som styrelsen finner lämplig.

Principer för utseende av valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning samt instruktion till valberedningen.

 

För ytterligare information, kontakta gärna:

Peter Gille, Styrelseordförande. Tfn: +46 70 825 00 14, e-post: petgille@googlemail.com Tony Forsgren, CFO. E-post: tony.forsgren@msab.com

 

Om MSAB:

MSAB är världsledande inom kriminalteknik för att utvinna och analysera data i beslagtagna mobila enheter. Företaget utvecklar högkvalitativ och lättanvänd mjukvara som hjälper brottsbekämpande myndigheter, så som; polis, försvar och tull, att utföra sina uppdrag. Produkterna, som har blivit en de facto-standard för att säkra bevis i brottsutredningar, kan kompletteras med verktyg för rapportering och ett stort utbildningsutbud med certifieringar inom rättssäker kriminalteknik. Företaget betjänar kunder i mer än 100 länder över hela världen, genom egna säljkontor och via distributörer. MSAB är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker-namnet: MSAB B. www.msab.com

 

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 20:30.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké April 2023 – mars 2024

Published

on

By

God tillväxt och rekordmånga lanseringar

Januari – mars 2024

  • Koncernens omsättning under fjärde kvartalet, januari till mars uppgick till 78,1 (60,3) MSEK, en ökning med 30%. Justerat för försäljning av engångskaraktär i jämförelsekvartalet Q4 2022/23 uppgick omsättningen till 78,1 (53,5) MSEK, en ökning med 46%.
  • Bruttovinsten uppgick till 31,5 (28,1) MSEK för kvartalet, en ökning med 11%.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,4 (6,1) MSEK, en ökning med 38%. Rörelsemarginalen var 11% (10%).
  • EBITDA marginalen var 14%.
  • Kostnader kopplade till förberedelser för upplistning till NASDAQ huvudlista uppgick i kvartalet till 2,2 MSEK. Vidare uppgick extraordinära fraktkostnader kopplade till situationen i Röda Havet till 1,6 MSEK. Justerat för dessa uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 12,2 MSEK och rörelsemarginalen till 16%
  • EBITDA marginal justerat för extraordinära poster var 19%
  • Resultat per aktie före utspädning blev 0:16 (0:14) kr för kvartalet. Resultat per aktie efter utspädning blev 0:16 (0:14).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,9 (27,3) MSEK för kvartalet.
  • Likvida medel var 20,5 (44,4) MSEK vid kvartalets utgång.

April – mars 2024

  • Koncernens omsättning under perioden april till mars uppgick till 264,2 (259,9) MSEK, en ökning med 2%. Justerat för försäljning av engångskaraktär i jämförelseperioden 2022/23 uppgick omsättningen till 264,2 (203,8) MSEK, en ökning med 30%. Försäljning av Covid-19 tester förekom under året, men var signifikant lägre än under jämförelseperioden 2022/23.
  • Bruttovinsten för samma period uppgick till 115,0 (115,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 32,6 (41,3) MSEK, en minskning med 21%. Rörelsemarginalen var 12% (16%).
  • EBITDA marginalen var 16%.
  • Kostnader kopplade till förberedelser för upplistning NASDAQ huvudlista uppgick till 5,2 MSEK i perioden april till mars. Vidare uppgick extraordinära fraktkostnader till 1,6 MSEK. Justerat för dessa uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 39,4 MSEK och rörelsemarginalen till 15%.
  • EBITDA marginal justerat för extraordinära poster var 19%.
  • Resultat per aktie före utspädning blev 0:78 (1:06) kr för perioden. Resultat per aktie efter utspädning blev 0:76 (1:04).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11,4 (27,6) MSEK för perioden.
  • Likvida medel var 20,5 (44,4) MSEK vid periodens mars utgång.

VD:s kommentar

EQL uppnådde fortsatt tillväxt och lönsamhet under fjärde kvartalet. Försäljningen ökade med 46%, justerat för engångsförsäljning i jämförelsekvartalet. Ökningen drevs av flera nya produktlanseringar och försäljning av tidigare restnoterad antibiotika. Rörelseresultatet påverkades negativt av kostnader på totalt 3,8 MSEK på grund av upplistningskostnader till NASDAQ och ökade fraktkostnader till följd av störningar i Röda havet. Justerat för dessa extraordinära kostnader uppnåddes en EBITDA-marginal på 19%. Under räkenskapsåret 2023/24 växte EQL i linje med tillväxtprognosen på runt 30%, justerat för försäljning av engångskaraktär under jämförelseåret. Inför räkenskapsåret 2024/25 förväntar vi oss en tillväxttakt på runt 40%, med ett mål för EBITDA-marginalen på mer än 25%.

Detaljerad ekonomisk översikt för fjärde kvartalet

Under fjärde kvartalet 2023/24 steg försäljningen till 78,1 MSEK, en ökning med 46% från 53,5 MSEK föregående år, justerat för engångsförsäljning i jämförelsekvartalet. Rörelsevinsten (EBIT) ökade med 38% till 8,4 MSEK jämfört med 6,1 MSEK föregående år, med en EBITDA-marginal på 14%. Efter justering på 2,2 MSEK i kostnader relaterade till NASDAQ upplistning och 1,6 MSEK för ökade fraktkostnader var den justerade rörelsevinsten (EBIT) 12,2 MSEK, vilket resulterade i en EBITDA-marginal på 19%.

Finansiella mål och prognoser för kommande räkenskapsår

För helåret 2024/25 projekterar vi en försäljningstillväxt på omkring 40%. Att uppnå detta skulle ligga i linje med våra långsiktiga försäljningsmål som anges i vår femårsplan. Vårt mål är att nå en EBITDA-marginal på minst 25% år 2024/25. Vi kommer också att kommunicera våra finansiella mål för nästkommande femårsperiod under året och dessa kommer att andas fortsatt tillväxt och ambition.

Produktlanseringar och marknadsdynamik

Under kvartalet introducerades åtta nya produkter, främst drivet av framgångsrika upphandlingar i Finland, Sverige och Danmark som trädde i kraft. Dessutom lanserades Mellozzan Oral Solution, vilket markerar ett betydande framsteg i vårt sortiment av Branded produkter.

Viktiga milstolpar uppnåddes för våra strategiska produkter: Mellozzan är godkänd i Storbritannien och lansering planeras under nästa räkenskapsår, och Memprex, för vilken ansökningar har gjorts i Frankrike – procedurer pågår nu i såväl Frankrike som Tyskland –  två marknader som kommer att bilda en bas för framtida expansion av produkten.

Övrigt

Från december påverkades våra transportvägar av pågående konflikter i Röda havet, vilket ledde till att våra transportpartners måste navigera via den längre rutten runt Godahoppsudden. Detta förlänger ledtider med 2-3 veckor och ökar kostnaderna, vilket i sin tur påverkade våra marginaler för detta kvartal.

Det gångna året innebar flera utmaningar, inklusive brist på antibiotika, ökade fraktkostnader, NASDAQ-upplistningskostnader och minskande försäljning av Covid-19-tester. Trots dessa hinder avslutade EQL året med 30% tillväxt, justerat för engångsförsäljning i jämförelseåret, och en justerad EBITDA-marginal på 19%. När vi går in i 2024/25 kommer vårt fokus att ligga på att driva tillväxt och förbättra vår operativa effektivitet för att förbättra vinstmarginalerna.

Informationen är sådan som EQL Pharma är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-14 20:15 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Axel Schörling
VD & Koncernchef EQL Pharma AB (publ)

Telefon: +46 (0) 763 – 17 90 60
E-post: axel.schorling@eqlpharma.com
Hemsida: www.eqlpharma.com

EQL Pharma AB (publ) i korthet

EQL Pharma AB är specialiserat på att utveckla och sälja generika, det vill säga läkemedel som är medicinskt likvärdiga med originalläkemedel. Företaget har idag mer än 37 nischade generika (dvs generika med begränsad konkurrens förutom originalläkemedlet) lanserade på de nordiska marknaderna. Utöver dessa finns det en betydande pipeline av ytterligare nischgenerika för lansering 2024 och framåt. Verksamheten är för närvarande helt inriktad på receptbelagda läkemedel, inklusive sjukhusprodukter, i Norden och utvalda europeiska marknader. EQL Pharma AB har sin verksamhet i Lund och är noterat på Spotlight Stock Market. EQL Pharma AB bedriver ett omfattande utvecklingsarbete i samarbete med ledande kontraktstillverkare och större läkemedelsföretag i bland annat EU och Asien.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Getinges finansiella mål 2024-2028: Justerad EPS-tillväxt över 12 % i genomsnitt

Published

on

By

Getinge uppdaterar sitt finansiella mål för justerad EPS-tillväxt 2024-2028 till att vara över 12 % i genomsnitt. Målet tar hänsyn till dagens beslut (se nedan) som följer av det brev som amerikanska Food and Drug Administration (FDA) skickade till vårdgivare i USA den 8 maj.

I brevet från amerikanska FDA hänvisas det inte till några nya fältåtgärder, men vårdgivare uppmanas att övergå från Getinges Cardiosave, Cardiohelp och HLS-set till alternativa produkter och att fortsätta använda Getinges produkter endast om inga andra alternativ finns tillgängliga. Getinge bedöms ha en marknadsandel i USA på över 60 % för de nämnda produkterna, vilket inkluderar både hårdvara och förbrukningsvaror. 

”Vi tar detta på största allvar och som en följd av FDA:s brev har vi beslutat att omedelbart pausa marknadsföringsaktiviteter för Cardiohelp och Cardiosave i USA tills utestående åtgärder relaterade till kvalitetsförbättringar har åtgärdats och godkänts. Försäljningen av dessa hårdvaruprodukter kommer att begränsas till kunder som inte har några andra alternativ. Vi kommer också att informera alla kunder om de regulatoriska kraven för användning av Cardiohelp. När det gäller intra-aortiska ballongkatetrar och HLS-set kommer vi att fortsätta att leverera och serva den installerade basen”, säger Mattias Perjos, vd och koncernchef för Getinge.

För marknader utanför USA har Getinge genomfört produktförbättringar och kommer att fortsätta sälja Cardiosave och Cardiohelp samt fortsätta tillhandahålla intra-aortiska ballongkatetrar och HLS-set på marknader där de är tillåtna och godkända för användning. 

Under de senaste åren har Getinge vidtagit viktiga åtgärder för att rätta till kvalitetsrelaterade brister, med fokus på produktuppgraderingar. Till exempel har Getinge utvecklat en ny förpackning för HLS-set, som nyligen lämnades in för godkännande på CE-marknader.

Samtidigt har Getinge påskyndat utvecklingen av nästa generation av Cardiohelp och Cardiosave, där företaget förväntar sig att lämna in ansökningar om godkännande i USA i slutet av H1 till slutet av H2 2025, följt av en uppdatering och ansökan om godkännande av HLS-set. 

De nämnda besluten kommer sannolikt att ha en negativ finansiell påverkan tills de nya produkterna är godkända och lanserade. Det är dock för tidigt att ha en fast uppfattning om den exakta omfattningen, varför Getinge inte har angivna mål för organisk nettoomsättningstillväxt och justerad EBITA-marginal för perioden. Strukturellt bedömer dock Getinge att den genomsnittligt motiverade organiska nettoomsättningstillväxten under perioden ligger i intervallet 3-6 % och EBITA-marginalen i intervallet 16-19 % i slutet av perioden, med hänsyn taget till dagens beslut. Allt som allt bidrar detta till följande finansiella mål för 2024-2028: Justerad EPS-tillväxt över 12 % i genomsnitt.1)

Getinges utdelningspolicy förblir oförändrad och uppgår till 30-50 % av företagets nettovinst. 
För 2024 upprepar Getinge sina utsikter om 2-5 % organisk tillväxt i nettoomsättning och 3-5 % tillväxt från förvärvade enheter. Getinge ger ingen årlig vägledning avseende justerad EBITA-marginal. 

Getinge uppdaterar också sina hållbarhetsmål enligt nedan. Dessa är inte knutna till perioden 2024-2028. 

Socialt

  • Medarbetarengagemang: >70 %
  • Efterlevnad av kvalitet, revisionsresultat/inspektion: <1,5 avvikelse

Miljö

  • Minska utsläppen av Scope 1 och 2 med 90 % till 20302)
  • Minska utsläppen av Scope 3 med 25 % till 2030 och med 90 % till 20502)

Styrning

  • Andel anställda som har genomgått utbildning i affärsetik: >90 %

1) Basår: 2023. 2) Basår: 2021.

Kontaktinformation
Lars Mattsson, SVP Corporate Development
Corporate Strategy | M&A | Investor Relations
Tel: +46(0)10 335 0043
E-mail: lars.mattsson@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 20.15 CEST.

Kort om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i 135 länder.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.