Connect with us

Marknadsnyheter

500 kooperativa hyresrätter – nytt rekord

Published

on

Under 2023 kommer SKB att ha drygt 500 nya kooperativa hyresrätter under produktion. Aldrig tidigare har föreningen haft så många projekt på gång i Stockholmsregionen under ett och samma år.

Kvarteret Lysosomen i Hagastaden, där Stockholm och Solna möts, står färdigt för inflyttning till sommaren. Här finns 128 lägenheter som omger en innergård med en vertikal grönska. Lysosomen bygger vidare på stenstadens klassiska grammatik genom en arkitektur och gestaltning som har rötterna i art déco. Kvarteret består av fyra högre hörnhus och två, lite lägre mittskepp med en färgkomposition av två rödrosa och grå nyanser, som harmonierar med den äldre, intilliggande bebyggelsen i Vasastan. 

I den nya stadsdelen Kista äng, i norra Kista, planerar Stockholms stad för 1 600 bostäder, skola, förskolor, parker, handel och torg. Här bygger SKB kvarteret Torshamn med 152 lägenheter, som beräknas vara färdigt för inflyttning 2025.

– Vårt överskott återinvesteras alltid i verksamheten och en sund ekonomi är vår bas, vilket gör att vi kan bygga både i låg- och högkonjunktur. Ett gott exempel på detta ser vi i år, med rekordmånga nya kooperativa hyresrätter under produktion, säger Ingrid Gyllfors, vd SKB.

SKBs gamla rekord från 2020, då föreningen hade tre pågående projekt med 364 lägenheter, slås under 2023 när 509 kooperativa hyresrätter antingen påbörjas eller färdigställs under året.

Byggstart på Södermalm och på Värmdö

Under 2023 är det också byggstart för ytterligare 220 lägenheter i två olika projekt. I kvarteret Ananasen på östra Södermalm ska det bli totalt över 1 000 nya lägenheter. SKBs del av projektet omfattar 153 lägenheter. 

I Gustavsberg på Värmdö planeras byggstart för kvarteret Modellören. Husen ska byggas intill de kulturhistoriska Porslinskvarteren, med totalt 76 kooperativa hyresrätter. 

SKBs lägenhetsstorlekar varierar alltid mellan ett och sex rum och kök. 

– Som kooperativ bostadsförening fokuserar vi på ett evigt ägande, med fokus på livet som ska levas i våra kvarter, både nu och om 100 år. Därför bygger vi alltid varierade lägenhetsstorlekar med hög kvalitet, tar ansvar för miljön och vårdar våra fastigheter med stor kunskap och omtanke, säger Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef SKB och avslutar:
– Vi bygger gröna gårdar och gemensamma lokaler, har egna fastighetsskötare och våra hyresmedlemmar är engagerade i kvartersråd.

För mer information välkommen att kontakta: 

Ingrid Gyllfors, vd SKB, tel 08-704 60 00, Ingrid.gyllfors@skb.org 

Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef SKB, tel 08-704 6177, johan.jarding@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 92 000 medlemmar. Med fler än 8 200 lägenheter i huvudstaden och sex närliggande kommuner är SKB den största privata uthyraren av bostäder i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har 140 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening. www.skb.org.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.