Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport  – Fortsatt stark i tillväxt i Q3 med +80% för LOHILO Foods

Published

on

Juli – september 2020

Nettoomsättningen uppgick till 67 690 tkr (37 619 tkr), vilket motsvarar en ökning om 80%.

    • Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 38% (52%). Minskning förklaras främst av att andelen distribuerade varumärken ökat kraftigt. Bruttomarginal förbättras med 3% jämfört med andra kvartalet 2020.
    • Nettoomsättningen för egenägda varumärken främst LOHILO, Alvestaglass och Järnaglass ökade i perioden med 19% till 34 038 tkr och utgjorde därmed ca 50% (76%) av den totala försäljningen.
    • Bruttomarginalen för egenägda varumärken uppgick till 42% (58%). Nedgången förklaras bland annat av en förändrad produktmix mot föregående år.
    • Periodens resultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 2 152 tkr (-202 tkr). Resultat före skatt uppgick i kvartalet till 503 tkr (-1 615 tkr).
    • Resultat per aktie uppgick 0,04 SEK (-0,13)

Januari – september 2020

Nettoomsättningen uppgick till 196 093 7tkr (105 955 tkr), vilket motsvarar en ökning om 85%.

    • Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 37% (53%). Minskningen förklaras främst av att andelen distribuerade varumärken ökat kraftigt.
    • Nettoomsättningen för egenägda varumärken ökade med 11% till 34 038 tkr och utgjorde därmed ca 47% (79%) av den totala försäljningen.
    • Bruttomarginalen för egenägda varumärken uppgick till 47% (58%), vilket bland annat förklaras av en förändrad produktmix mot föregående år.
    • Periodens resultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 2 506 tkr (1 391 tkr). Resultat före skatt uppgick till -2 423 tkr (-2 656 tkr).
    • Resultat per aktie uppgick -0,19 SEK (-0,22)

Väsentliga händelser under Q3 2020

    • Stark tillväxt på exporten under kvartalet med nettoomsättningen som uppgår till 12 615 tkr (5 397 tkr), en ökning med 134% mot föregående år.
    • En förbättrad bruttomarginal under tredje kvartalet jämfört mot andra kvartalet på 38% (37%). Anledningen till förbättringen är att ökad produktionseffektivitet och prisjusteringar mellan kvartalen under innevarande år.
    • Distributionsavtal med Halo Top UK Ltd signerat för den svenska marknaden. Halo Top är ett av USAs mest framgångsrika glassvarumärken. 
    • Första listningen på servicehandeln. Circle K har listat fyra drycker ur LOHILO-sortimentet på 290 stationer.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

    • Notering av bolaget på Nasdaq First North Growth Market. I samband med noteringen genomfördes riktad nyemission av 1 363 636 nya aktier till emissionskursen 22 kr/aktie. Därmed tillfördes bolaget ca 26,5 miljoner kronor efter emissionskostnader.
    • Rekrytering av ny marknadschef, Tuss Odin Ekman, närmast som Head of Brand and Marketing från Nelly.com. Tillträde för anställningen är april 2021.
    • Rekrytering av ny försäljningschef Kolonialt, Daniel Ullström, närmast som regional säljchef från Red Bull Sweden. Tillträde för anställning är januari 2021.

VD har ordet

Vi är inne i en stark tillväxtfas och den håller i sig även i tredje kvartalet vilket visar vår styrka att driva tillväxt. Covid-19-krisen lättade lite under perioden, vilket förbättrat vår möjlighet att utveckla exporten igen. Tillväxten tog därmed fart och vi ökar exporten med 134% mot föregående år under tredje kvartalet. Vi skickade våra första order till Portugal och Holland och vi tecknade distributionsavtal med distributör i Malaysia och Singapore.  Nu när andra vågen av Covid- 19 nedstängningar drar över Europa vill jag poängtera att en osäkerhet finns även för oss gällande export kommande månader, men långsiktigt ser vi fortfarande en stor potential för LOHILO utanför Sverige.

Noteringen på Nasdaq First North GM har varit mycket lyckad i sitt inledningsskede. Aktien har en stark tillväxt från start och jag är mycket nöjd med utvecklingen hittills. Mitt jobb framåt består av att driva bolaget för aktieägarnas bästa och det är ett mycket inspirerande uppdrag. Att nu vara noterad på Nasdaq First North Growth Market ger oss möjligheter med bl. a kapitalanskaffning för tillväxt och förvärv samt utvecklad varumärkeskännedom som vi tidigare inte hade. Det kommer vi utnyttja maximalt.

Vi gjorde vår bästa lansering under kvartalet någonsin både på dryck och glass under varumärket LOHILO. Elderflower Lemon med kollagen var höstens nya smak på dryck och den fick ett mycket gott mottagande på marknaden.  Den har redan blivit vår bästa säljande dryck i Sverige. Samma sak på proteinglassen där vi lanserade en krokantsmak som också direkt blev nummer ett säljande under LOHILO varumärket.

Under september har vi valt att investera i en ny kolonial säljkår i Sverige. Nu har vi en kår för glass och en för kolonial som inkluderar dryck, bars och chips. Detta för att skapa ett fokus på försäljningen och på ett bättre sätt driva tillväxt. Jag ser nu att vi kan driva mer fokuserat sälj mot servicehandeln där vi precis tagit ett kliv in genom avtalet med Circle K. För att spetsa den koloniala säljkåren anställer vi en försäljningschef med tolv års erfarenhet från Red Bull.

Vi har också under kvartalet rekryterat en ny marknadschef. Tuss Odin Ekman kommer med sin bakgrund att spela en viktig roll framöver för att leda varumärkesbyggandet av LOHILO. Med sin bakgrund kommer hon att fortsatt kunna utveckla vår digitala strategi.

Jag är väldigt nöjd med bolagets utveckling hittills i år.  Vi fortsätter växa starkt och skapar förbättrad lönsamhet även under det tredje kvartalet. Trots osäkerheten på marknaden beroende på den pågående pandemin känner jag mig trygg i vår affärsmodell mot Dagligvaruhandeln i Sverige som fortsätter fungera och utvecklas väl för oss. Arbetet med att utveckla nya produkter för kommande året pågår för närvarande och jag är övertygad om att våra varumärken kommer att utvecklas fantastiskt bra på marknaden under kommande år.

 

Verkställande direktör

Richard Hertvig

 

Om LOHILO Foods AB (publ)

LOHILO Foods AB (publ) (tidigare Alvestaglass AB) som grundades 2008 är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Alvestaglass, Häagen-Dazs, NICK’s, Bubbies och Järnaglass. Huvudkontor, fabrik och centrallager ligger i Växjö med försäljningskontor i Stockholm.

LOHILO Foods AB

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö. Tel: 0470-72 91 78 lohilofoods.com • info@lohilofoods.com

Tidplan för finansiell rapportering

Årsstämma

Årsstämma 2021 kommer att hållas i bolagets lokaler i Växjö den 28 maj kl. 13.30. För ytterligare information om årsstämman hänvisas till bolagets hemsida www.lohilofoods.com.

Rapportkalender

Delårsrapport Q4 2020 publiceras 2021-02-25Delårsrapport Q1 2021 publiceras 2021-05-20

Delårsrapport Q2 2021 publiceras 2021-08-26

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För LOHILO Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se resp 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.

Richard Hertvig, CEO richard@lohilofoods.com, +46708869444

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.