Connect with us

Marknadsnyheter

Från YH till dubbla Master-examina och en spännande framtid

Published

on

Edward Toscano har alltid satt upp höga mål för sig själv, både gällande studier och karriär. Sedan han kom till Sverige 2009 har Edward gjort en imponerande utbildningsresa, från YH-utbildning till kandidatexamen och en Master vid Uppsala universitet.

– Jag ville ha en stabil praktisk grund följt av en avancerad akademisk påbyggnad. Detta för att uppnå en hög kunskapsnivå och utveckla strategiska affärskompetenser. FEI gav mig en helt unik möjlighet att förverkliga planerna.

Nu har jag verktygen för att gå vidare med nästa etapp i livet: att starta eget och fördjupa mig mer inom affärsmentalitet, miljö och kultur i Sverige och Europa, säger Edward.

Edward Toscano flyttade till Sverige från Mexiko 2009 för att leva med sin svenska kärlek. Före det hade han erfarenhet från internationell försäljning och drivit eget företag. Den första tiden i Sverige arbetade han med försäljning och affärsutveckling inom både B2C och B2B, och drev under en tid även eget företag inom försäljning.

Steg 1: YH-utbildning

Med bred arbetslivserfarenhet i bagaget ville Edward utveckla sin kunskapsbas. På internet hittade han FEI och YH-utbildningen Account Manager, en två-årig yrkeshögskoleutbildning som lägger stort fokus på praktiskt lärande. Till skillnad från många andra YH-utbildningar genomförs undervisningen både i klassrum och på distans genom FEI:s hybridkoncept FEIFLEX.

– Att kunna läsa på distans var en stor fördel. En annan var möjligheten att bygga på med universitetsutbildning. Jag började studierna 2014 och var redan då intresserad av att läsa vidare och ta både en kandidat- och masterexamen.

Studierna på FEI gick bra och Edward fick anställning på företaget där han gjorde sin LIA- praktik. Han jobbade med internationell affärsutveckling, försäljning och digital marknadsföring.

Steg 2: Top-up till kandidatexamen

Samtidigt fortsatte Edward sin utbildningsresa genom deltidsstudier till BA (Hons) International Business Management, en ”top-up” som leder akademisk kandidatexamen. Programmet erbjuds av FEI genom ett unikt samarbete med det brittiska universitet Solent University.

– Flexibiliteten var ett stort plus. Då bodde jag i Sigtuna och att ta sig till och från skolan varje dag hade inneburit minst två timmar i pendling. Med FEIFLEX kunde jag effektivisera dagarna och läsa från varhelst jag befann mig. Flera av kurskamraterna läste till och med från andra delar av världen.

Steg 3: Master i Uppsala

Kandidatexamen blev biljetten till studier på avancerad nivå i Sverige. Edward antogs till Mastersprogrammet i internationellt företagande och ledning på Uppsala universitet. Efter två års studier och högsta betyg på sin Masteruppsatsen, tog han i juni examen vid Uppsala.

Steg 4: MBA

Edwards ambitioner är fortsatt höga.

– Just nu skriver jag en affärsplan och gör klart allt för att starta företaget i raketfart. Jag tänker dessutom fortsätta att studera!

Våren 2021 återvänder han till FEI för att påbörja han sin andra Masterutbildning: The Scandinavian Executive MBA, ett modernt managementprogram för yrkesverksamma.

– I dagens samhälle, med ökad digitalisering och mer distansarbete finns chansen att skapa ett företag som har kraft att växa internationellt. Under pandemin har många företag gått i konkurs på grund av att de inte kunnat konkurrera med mer digitaliserade konkurrenter, de har inte hängt med i marknadens snabbt skiftande trender och kundernas nya beteenden.

– Varför jag ”dubblar”? MBA-utbildningen blir ett utmärkt hands-on komplement till min mer teoretiskt inriktade Master från Uppsala. Den kommer att hjälpa mig som företagsledare att utveckla ett strategiskt perspektiv. Målet är att erbjuda tjänster inom digital affärsutveckling och hjälpa företag att anpassa verksamheten till en digital och internationell affärsmiljö.

– Att jag kan rekommendera FEI säger sig självt, min resa hade inte varit möjligt annars, jag har snart läst tre fulla utbildningar här. Det bästa är utbildningarnas tydliga koppling till näringslivet, lärarna såklart och att leveransen sker med FEIFLEX – en helt suverän utbildningsform, avslutar Edward Toscano.

Cassandra Johansson
Kommunikatör
cassandra.johansson@fei.se
0720-77 77 25
 

Sedan 1888 har vi erbjudit utbildning för människor i karriären. Vårt utbud är stort och varierat. Vi vänder oss till hela organisationen, från nya medarbetare till erfarna chefer. FEI:s filosofi är egentligen ganska enkel. Vi anordnar kurser och utbildningar som du har omedelbar nytta av i ditt arbete. Din arbetsgivare får direkt avkastning på sin utbildningsinvestering genom att du gör ett bättre jobb och bidrar till företagets utveckling.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.